TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Hvilken felger/dekk passer best til min AW11?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #376208  av predator
 
Er ingen fasitsvar på dekk, men kjører du hardt i svinger etc, så lønner det seg å koste på seg litt gode dekk.
Jeg har alltid gått for Toyo Proxses T1r, og er fornøyd med de. Men det finnes jo utallige andre gode dekk der ute. Dekket på bildet kan jeg ikke si noe om, da jeg ikke har prøvd det. Men tror regelen som sier, man får det man betaler for gjelder også på dekk :roll:
 #376209  av john_e
 
Federal 595 yter godt på tørr asfalt i alle fall :)
God pris, men slipper temmelig fort på vått føre 8)

De brukes visst mye innen drifting, og skal visst tåle en del før de rives i stykker.

Jeg kommer i alle fall til å kjøpe federal 595 neste gang.
 #376233  av Andrepedersen
 
JohnRmk1 skrev:
Andrepedersen skrev:Når det gjelder dekk, får du det du betaler for for å si det san.. :)
oi såppas..

Men det betyr ikke at dekk til en billig penge er dårlig for det om! Kjøpte dekk fra interdekk til 500kr pr stk, og for å si det san, kommer til å fortsette med det :)
 #376235  av ArildM
 
Kjørte på bana på mo med noen totalt ukjente billigdekk fra Interdekk og de funka glimmers.
Kjørte mye en hel helg og det var fremdeles mye mønster igjen på dekkene, så billig dekk kan faktisk funke...
Var med originalfelg og org dim dette da :)

PS: ET35 går bare bra :)
 #376240  av JohnRmk1
 
ArildM skrev:Kjørte på bana på mo med noen totalt ukjente billigdekk fra Interdekk og de funka glimmers.
Kjørte mye en hel helg og det var fremdeles mye mønster igjen på dekkene, så billig dekk kan faktisk funke...
Var med originalfelg og org dim dette da :)

PS: ET35 går bare bra :)
jasså 8)


Tusen takk for svaret :mrgreen:
 #376244  av Andrepedersen
 
Skal jeg ha meg en rød mk1, blir vertfall passende senk og svarte felger med rød eller børsta kant en av mulighetene jeg vill gå for. Trur det kan bli drittøft :)
 #376252  av JohnRmk1
 
Andrepedersen skrev:Skal jeg ha meg en rød mk1, blir vertfall passende senk og svarte felger med rød eller børsta kant en av mulighetene jeg vill gå for. Trur det kan bli drittøft :)

Enig med deg der! :mrgreen:
 #376272  av Morten
 
ArildM skrev:Kjørte på bana på mo med noen totalt ukjente billigdekk fra Interdekk og de funka glimmers.
Kjørte mye en hel helg og det var fremdeles mye mønster igjen på dekkene, så billig dekk kan faktisk funke...
Var med originalfelg og org dim dette da :)

PS: ET35 går bare bra :)
Beklager å si det, men det virker som om du har en skikkelig aha opplevelse ventende på deg i fremtiden (og det på en positiv måte) når det virker som om "hvor lenge dekkene varer" er viktigste kriteriet om dekk er bra eller ikke. Dekk er seriøst det mest undervurderte som finnes når det kommer til entusiastbiler. Kjøreglede, styrerespons og grep kan variere så mye fra en dekkdype til en annen at man knapt tror det uten å prøve flere typer. :wink: Personlig vil jeg aldri skjønne at noen med morsom bil som er påkostet senking og lignende er villig til å "ødelegge" den med drittdekk. Ikke personlig ment Arild. Ser bare samme tankene ekstremt ofte rundt om kring som det du skriver her. Hadde du bodd nærmere skulle vi slengt på ett sett skikkelige dekk på kjerra di i stedenfor de "noname billigdekka" du beskriver og sendt deg på en times kjøretur på svingete veier for så å tatt bilde av smilet på det sjokkerte fjeset ditt når du kom tilbake. :mrgreen:
 #376273  av Morten
 
JohnRmk1 skrev:By the way, er det noen her som vet om felg med ET 35 vill passe på mr2 med ET 39?

må jeg kjøpe spacer for at de skal passe?
Du må nesten se på den totale kombinasjonen av felgbredde og innpress (ET). Innpresset vil kun si hvor anleggsflaten mot hub er i forhold til senter på felgen.

Hvis du for eksempel har 6" brei felg med ET39 og ønsker å bytte til 6" brei felg med ET35, så vil i praksis hele felgen (les både ytre og indre kant) flyttes 4mm lengre ut. Hvis du har samme 6" ET39 og bytter til en 7" ET39 har selve felgbredden bredden økt med 1" (25.4mm). Siden anleggsflaten er plassert likt i forhold til senter på felgen (samme ET/innpress) vil dette si at den nye felgen bygger 1/2" lengre både innover og utover enn felgen du hadde.

Sett bortifra hva BT eventuelt godkjenner er to mål det kan være greit å ha i bakhodet når man velger felg "hvor langt ut vil du felgen skal stikke" og eventuelt "hvor langt inn kan felgen gå uten å fysisk ta i fjørbein og lignende" om en ønsker maksimal felgbredde (for de som er opptatt av slikt).

Med et målebånd eller en tommestokk, en kalkulator og felgene som står på som referanse finner du fort ut hva som passer og ikke på enhver bil. :wink:
 #376277  av JohnRmk1
 
Du må nesten se på den totale kombinasjonen av felgbredde og innpress (ET). Innpresset vil kun si hvor anleggsflaten mot hub er i forhold til senter på felgen.

Hvis du for eksempel har 6" brei felg med ET39 og ønsker å bytte til 6" brei felg med ET35, så vil i praksis hele felgen (les både ytre og indre kant) flyttes 4mm lengre ut. Hvis du har samme 6" ET39 og bytter til en 7" ET39 har selve felgbredden bredden økt med 1" (25.4mm). Siden anleggsflaten er plassert likt i forhold til senter på felgen (samme ET/innpress) vil dette si at den nye felgen bygger 1/2" lengre både innover og utover enn felgen du hadde.

Sett bortifra hva BT eventuelt godkjenner er to mål det kan være greit å ha i bakhodet når man velger felg "hvor langt ut vil du felgen skal stikke" og eventuelt "hvor langt inn kan felgen gå uten å fysisk ta i fjørbein og lignende" om en ønsker maksimal felgbredde (for de som er opptatt av slikt).

Med et målebånd eller en tommestokk, en kalkulator og felgene som står på som referanse finner du fort ut hva som passer og ikke på enhver bil. :wink:
Takk for svar :)

Trur jeg forsto den..

Bilde
Så denne felgen her med 7" felgbredde og ET35 vil altså ikke passe/eller bli godkjent p.g.a at den er 1" lengre i bredde?
Eller er det sånn at den vil bare stikke litt lengre ut?

Ser jo at alle felgene på interdekk.no er 6,5-7" i bredde :?
 #376282  av Morten
 
Har ingen peiling på hva som blir godkjent og ikke her til lands, og heller ikke hva du har pr. idag. Dimensjonene i eksemplene i stad var tatt ut fra luften kun for å illustrere hvordan systemet er bygd opp.