TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hvilken felger/dekk passer best til min AW11?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #376291  av ArildM

Veeeeel kjææææære Morten, hadde jeg hatt god råa så hadde jeg sikkert kjøpt noen fine dekk som sitter godt i svingene. MEEEN jeg grisekoset meg med både bilen og dekkene jeg hadde på den gang (den forrige Mr2en min med Cobra fjærer og Koni dempere)(PS: Ett år jeg var på Mo sov jeg i Mr2n fordi jeg ikke hadde rå til annen overnatting så ikke påstå at jeg egentlig har råa)... Bilen var flott balansert og ut av svingene kunne jeg lett balansere mellom overstyring for moro skyld eller en perfekt utgang hvis jeg var mer forsiktig på gassen. Jeg fikk prøvd ut heel and toe i inngangen til svingene, og fikk bekreftet at Mr2 bør kjøres rolig i inngangen og gi på underveis for å få maks fart i utgangen. Jeg hadde lest mye teori om både turn in og apex og det var en drøm som kom i oppfyllelse for min del.

Men jo du har litt rett også! Det jeg derimot har sett er mange fjortisser som på død og liv skal ha 215/40/17 dekk på Mr2 Mk1 fordi det ser pent ut. Mange av de som har prøvd denne kombinasjonen uavhengig av dekktype opplever plutselig overstyring i svinger, og på en Mk1 er det ikke akkurat det letteste å rette inn særlig pga dekkkombinasjonen de kjører med. Det opplevde jeg ikke en eneste gang i løpet av min helg fordi dekkene gav såpass mye input at jeg kjente når bilen var i ferd med å overstyre (sikkert pga en høyere dekkprofil og smalere dekkbredde). Smale dekk med høy profil har forresten ca samme trykkflate (areal) mot veien som breie lavprofilsdekk men det blir en helt annen diskusjon (regner med du er kjent med teorien bak dette).

Den dagen jeg har råa koster jeg selvfølgelig på meg noen gateslicks av ok sort for å prøve, men poenget mitt var at det faktisk er meeeget mulig å ha det møkkamorsomt på bane selv om man er på et strengt budsjett! Dekkdim er viktig. Like viktig for min del var det at jeg kjørte heele helga på samme dekk, og da snakker vi mange runder. Jeg fikk aldri sudden oversteer, og jeg kunne kjøre hjem på samme dekkene.

No offence taken, men ha deg hjem med de proffteoriene dine, mitt poeng er at man kan ha det morsomt selv med billige dekk :)
Sist redigert av ArildM den 20 des 2010 18:59, redigert 1 gang totalt.
 #376293  av ArildM

Min er godkjent i vognkort med 205/45/16". Felgen har 38 i innpress og 7" bredde, så jeg kan ikke forstå at 35 i inpress ikke vil passe.

Det er ikke noe problem å kjøre med 16-17" felg på en Mr2. Skulle BT ha skrevet inn alle som ikke har originaldim i vognkort hadde de hatt nok å gjøre i en stund fremover... Min forrige Mr2 kjørte på 17" (finskoene som var mest til pynt) uten at det var skrevet inn i vognkort og jeg hørte aldri noe verken på EU kontroll eller når jeg ble stoppet i teknisk (de klaget derimot på solfilm...). Men hold deg til 205 i dekkbredde, noe breiere subber fort i skjermene når du skal legge over eller over humper i høy fart hvis du har senket bilen.

Hilsen en Mr2 entusiast som er vant med mange år på budsjett :)
 #376304  av john_e

Det neste hjulsettet på min kommer i alle fall til å ha mer profil, så det blir artig å kjøre på vanlige veier også.

Erfaring fra i sommer: kom ned en øde asfaltbakke med 180graders sving, og peiste på ut fra den... ved utgangen var det plutselig et lite hull i veien, som banka til gjennom styringa og opp i tommelen :evil:

Mindre felger, større profil, og dekkstrekk, da blir det saker uten å offre så mye stivhet.
 #376306  av ArildM

Har det slått dere at den stiveste bilen ikke nødvendigvis er den raskeste bilen rundt en bane?
Dekkstrekk er jo flott så lenge dekket sitter fast i felgen :lol:
 #376313  av john_e

ArildM skrev:Har det slått dere at den stiveste bilen ikke nødvendigvis er den raskeste bilen rundt en bane?
Dekkstrekk er jo flott så lenge dekket sitter fast i felgen :lol:
Er da mange biler som piskes rundt banen med dekkstrekk uten at noe skjer, så til og med et gammelt bilde av en buddyclub mr2 med dekkstrekk :)

Var forresten litt upresis da jeg sa stivhet, mente respons og sideveis bevegelse av dekket :)
 #376317  av ArildM

Hehe, joda sant det ;)
Littegrann sideveis begevelse i dekket dreper ingen, det var poenget mitt :)
 #376322  av JohnRmk1

ArildM skrev:Min er godkjent i vognkort med 205/45/16". Felgen har 38 i innpress og 7" bredde, så jeg kan ikke forstå at 35 i inpress ikke vil passe.

Det er ikke noe problem å kjøre med 16-17" felg på en Mr2. Skulle BT ha skrevet inn alle som ikke har originaldim i vognkort hadde de hatt nok å gjøre i en stund fremover... Min forrige Mr2 kjørte på 17" (finskoene som var mest til pynt) uten at det var skrevet inn i vognkort og jeg hørte aldri noe verken på EU kontroll eller når jeg ble stoppet i teknisk (de klaget derimot på solfilm...). Men hold deg til 205 i dekkbredde, noe breiere subber fort i skjermene når du skal legge over eller over humper i høy fart hvis du har senket bilen.

Hilsen en Mr2 entusiast som er vant med mange år på budsjett :)

Thank you :)
Da slipper jeg å bekymre meg om at de ikke passer. :D
 #376370  av Arne rebel

Hei.

Jeg må si at hva som passer på en mk1 er litt opp til hver enkelt, men en bred kant har vel aldri vært feil. Når det gjelder type dekk en skal kjøpe må en først vurdere hva bruken av bilen skal være. Skal en kun kjøre frem og tilbake til jobben og "cruse" litt og kanskje i ny og ne dra girene litt ut, så kan du være fornøyd med noen billig dekk. Har en bekjent som har det på mk1en sin, og han føler han kan presse den max når han både har den på track days og på lageret (privat område) der vi "leker", men jeg personlig synes den kun duger til å sladde med når jeg presser den i en sving :wink: Skal du bruke bilens potensial på bane eller kjøre over den lovelige fartsgrensen i norge på noen svingete bakveier er det natt og dag på gode kvalitets dekk vs. billige dekk. Følesen av bilens ytterpunkter har du som Arild sier på billig dekk, men ikke i like høy fart som på "kvalitets dekk", noe jeg selv har erfart....Legger ved noen bilder som inspirasjon:
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
 #376380  av ArildM

Enig :) Synes det er arti å provosere litt ekstra for å diskutere litt ekstra, men jeg benekter ikke at gode dekk er bedre enn billige dekk :) Sier bare at man kan ha det artig med dårlige dekk også :) Ser frem til den dagen jeg får prøvd noen skikkelige dekk på kjærra mi 8)

PS: Hææærlige bilder :mrgreen:
 #376393  av JohnRmk1

Arne rebel skrev:Hei.

Jeg må si at hva som passer på en mk1 er litt opp til hver enkelt, men en bred kant har vel aldri vært feil. Når det gjelder type dekk en skal kjøpe må en først vurdere hva bruken av bilen skal være. Skal en kun kjøre frem og tilbake til jobben og "cruse" litt og kanskje i ny og ne dra girene litt ut, så kan du være fornøyd med noen billig dekk. Har en bekjent som har det på mk1en sin, og han føler han kan presse den max når han både har den på track days og på lageret (privat område) der vi "leker", men jeg personlig synes den kun duger til å sladde med når jeg presser den i en sving :wink: Skal du bruke bilens potensial på bane eller kjøre over den lovelige fartsgrensen i norge på noen svingete bakveier er det natt og dag på gode kvalitets dekk vs. billige dekk. Følesen av bilens ytterpunkter har du som Arild sier på billig dekk, men ikke i like høy fart som på "kvalitets dekk", noe jeg selv har erfart....Legger ved noen bilder som inspirasjon:
[img]http://i61.photobucket.com/albums/h71/a ... 113fk7.jpg[/img
[img]http://i61.photobucket.com/albums/h71/a ... _large.jpg[/img
[img]http://i61.photobucket.com/albums/h71/aek74/013-2.jpg[/img
[img]http://i61.photobucket.com/albums/h71/a ... 0373-1.jpg[/img
[img]http://i61.photobucket.com/albums/h71/a ... iak2-1.jpg[/img

Bilen kommer til å bli brukt av foreldrene til og fra jobb helt til jeg har fått billappen. Da kommer jeg sikkert til å bruke den til hverdags, men må jo først fikse rusta og få den EU-godkjent da :wink: .

Angående de bildene du la ut, synes jeg felgene til nr.1 passer best ( til den hvite fargen ) Ellers synes jeg den siste bilen er råtøff!! :twisted:
 #376517  av Anders gullstein

15" og 16" i god gammeldags motorsport look eller oldschool look er en sikker vinner på mk1. Men ta deg god tid, det er den viktigste stylingdelen på bilen og forandrer den totalt ;) . Jeg ville latt foreldre slite på de orginale hjulene til du tar over spakene 8)