TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Ny intercooler

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #376630  av mr2storbrua
 
Tenkte jeg skulle handle ny IC i vinter, og har vurdert denne en stund: http://www.revision6.com/forms/Product.aspx?ID=398

Dette er en vannkjølt IC som er bolt-on (har god erfaring med tilpasningen på bolt-on-kit fra Rogue tidligere) og det er vel ingen luftkjølte IC'er som er i nærheten av vannkjølt når det gjelder effekt? Prisen er også overkommelig, spesielt nå som pundet er så lavt, ca 1000 kroner dyrere enn Greddy luftkjølt hos MVP. Er det noen som har testet vannkjølt IC på MR2? Hvilke ulemper er det kontra luftkjølt? De ulempene jeg kommer på er pris, evt. lekkasje og sprengte rør under vinterdvale. Men effektforskjellen regner jeg med veier opp for disse ulempene?

Evt. andre W2A IC?
 #376635  av Wrang
 
Jeg har vannavkjølt ic på min. Min er custom bygget med coolern på venstre side i motorrommet da. Innsugstempen inni manifoilen er det samme som ute tempen. Det er umulig å få lavere temp enn dette. Så min erfaring er at vannavkjølt ic funker sinnsykt bra!!

Jeg ser ingen ulemper. Hvis det er lekkasjer så er det pga dårlig kvalitet eller dårlig montert
 #376651  av mralp
 
Vannavkjølt ser ut til å være absurd bra på mr2, bruker vanlig IC fra greedy selv, men ser andre får lavere temper selv med "selvmekka" vannavkjølte. Løp og kjøp sier jeg :D
 #376653  av marlboro1310
 
Phoenix Power var total-übert på min gen3... :D kan anbefale den over en tørr sokk på fjellet any day :!:
 #376724  av mr2storbrua
 
marlboro1310 skrev:Phoenix Power var total-übert på min gen3... :D kan anbefale den over en tørr sokk på fjellet any day :!:
Hvor høy innsugstemperatur hadde du da? Hvor mye koster IC'en?
 #376726  av predator
 
mr2storbrua skrev:
marlboro1310 skrev:Phoenix Power var total-übert på min gen3... :D kan anbefale den over en tørr sokk på fjellet any day :!:
Hvor høy innsugstemperatur hadde du da? Hvor mye koster IC'en?
De sluttet å lage de. Men du finner en og annen på e-bay noen ganger brukt. Da ligger de på rundt 1500usd.
Meget heftig cooler...
 #376730  av mr2storbrua
 
predator skrev:
mr2storbrua skrev:
marlboro1310 skrev:Phoenix Power var total-übert på min gen3... :D kan anbefale den over en tørr sokk på fjellet any day :!:
Hvor høy innsugstemperatur hadde du da? Hvor mye koster IC'en?
De sluttet å lage de. Men du finner en og annen på e-bay noen ganger brukt. Da ligger de på rundt 1500usd.
Meget heftig cooler...
Da er det altså dyrere for en brukt Phoenix, enn en ny vannavkjølt IC? Og jeg kan ikke se for meg at den er like effektiv, er jo en grunn til at de aller fleste motorer er vannkjølte og ikke luftkjølte...

Har googla det litt, og der ser det ut til at den største ulempen er økt vekt. Virker som at flesteparten mener at W2A er best, mens de som mener A2A tenker sikkert på FMIC som et alternativ, men det er jo egentlig utelukket på en MR2.
 #376733  av donk2k
 
mr2storbrua skrev:Hvilke ulemper er det kontra luftkjølt? De ulempene jeg kommer på er pris, evt. lekkasje og sprengte rør under vinterdvale.
Srengte rør slipper du dersom du bruker kjøleveske likt som du har i motoren. Ikke noe problem med litt minus-grader da.
Regner med du ikke lagrer den i lavere enn 20 minus grader.
 #376734  av mr2storbrua
 
donk2k skrev:
mr2storbrua skrev:Hvilke ulemper er det kontra luftkjølt? De ulempene jeg kommer på er pris, evt. lekkasje og sprengte rør under vinterdvale.
Srengte rør slipper du dersom du bruker kjøleveske likt som du har i motoren. Ikke noe problem med litt minus-grader da.
Regner med du ikke lagrer den i lavere enn 20 minus grader.
Jeg regnet vel med at man bruker vanlig kjølevæske ja, men tror det har vært mindre enn -20 grader på utsiden av garasjen i vinter hvertfall. Tviler på at det er så mye varmere i garasjen, den er ikke isolert og det er ikke satt på noe varme der. Det er derimot ytterst sjelden at det blir så kaldt, og dersom det blir noe kaldere må nok noe gjøres...
 #376735  av lasse
 
Vannkjølt er nok veien å gå ja, gikk fra original til "greddy style" (ko racing sitt kit) merket ikke stort på HARD gatekjøring, men på banekjøring merket jeg en del, klarte å holde trykket mer stabilt, sleit med at trykket falt etter noen runder med den originale (varm luft tar større plass enn kald luft) men kan tenke meg at en god vannkjølt en er overlegent, skulle jeg handlet ic i dag hadde jeg helt klart gått for a2w.
 #376736  av donk2k
 
mr2storbrua skrev: Jeg regnet vel med at man bruker vanlig kjølevæske ja, men tror det har vært mindre enn -20 grader på utsiden av garasjen i vinter hvertfall. Tviler på at det er så mye varmere i garasjen, den er ikke isolert og det er ikke satt på noe varme der. Det er derimot ytterst sjelden at det blir så kaldt, og dersom det blir noe kaldere må nok noe gjøres...

Ok. Men ned til - 30 er ikke noe problem har det utafor huset til tider å da fryser det ikke heller.
Hvis du blander 50-50 med konsentrat og vann er det ganske lav fryse-temp på det.

Et annet alternativ om du vil være 100,5% sikker kan du bygge systemet så du har en tappe-plugg i bunn en plass. Da er det enkelt å tømme systemet før vinter-lagringen.
 #376739  av marlboro1310
 
Phoenixen er bolt-on, no mods needed whatsoever...skal dere reise til månen med motoreffekten deres eller? :lol:
 #376745  av mr2storbrua
 
marlboro1310 skrev:Phoenixen er bolt-on, no mods needed whatsoever...skal dere reise til månen med motoreffekten deres eller? :lol:
Radtec'en skal også være bolt-on, men det er nok litt mere arbeid enn A2A IC.
Rogue Motorsports skrev:As this product was developed specifically for the MR2, all parts bolt in to existing locations on the MR2 chassis. The kit fits within the confines of the existing intercooler system and requires absoloutely no cutting or modifiying of the car.
Siden phoenix'en er vanskeligere å få tak i, samt dyrere uten bedre effekt, så er nok den utelukket. Har nok ikke behov for noe mer enn en litt tykkere IC (har hørt at OEM er ganske dårlig), men når jeg først skal investere i ny IC kan jeg like godt legge litt mer penger i det, og få noe som fortsatt holder dersom (når) jeg velger å trimme enda mer. Mye vil ha mer...
 #376748  av marlboro1310
 
Skjønner. Phoenixen er det største av IC`er du får plass til på Mk2en uten ombygginger og leverer varene pent. Men jeg ser hvor du vil, så da er det bare å kjøre på. :wink: