Først må jeg bare si at jeg har forferdelig lyst å kjøpe meg en turbobakpart (helst 3.gen) men etter nøye omtanke har jeg slått det fra meg (grunn følger..)
Jeg skal få overhalt motoren min totalt nå iløpet av mai engang slik at den skal fungere knirkefritt i mange fattige studentår fremover.. Hadde jeg hatt til plan og fortsette å jobbe fremover hadde det blitt mer lån og turbo! men men.. får bli etter studentlivet det.
Bilen min er gått 181.000 km nå og bruker endel olje samt at et registerreimskifte nærmer seg jo med stormskritt (har kjørt 8.000km på 3-4 mnd) så det skal jeg få gjort i samme slengen. Har en kompis som er bilmekaniker og har selv overhalt sin egen 2liter 16v motor (Mazda) og har rimelig god peiling på motorer av denslags. Men han lurte på om lagrene til de hjula som registerreima driver rundt bruker å gå og evt strammeren til reg. reima? (sorry for min inkompetente formulering - men har ikke så mye peil på hva de heter)
Jeg skal kjøre 30 mil til der han bor ei helg for å få jobben gjort og han sa det ville vært kjipt hvis disse lagrene var gåen slik at vi ikke fikk montert sammen motoren.
Ellers så skal vi totaloverhale motoren. Skifte ventiltetninger, stemperringer, toppakning, registerreim som nevnt, evt slipe ventiler hone sylinderne. Noen som har gjort en totaloverhaling av en 3g-ge før som kan gi noen tips/råd? Hva koster et komplett motoroverhalingssett originalt fra Toyota og lønner det seg kjøpe dette originalt med tanke på pris kontra kvalitet?
Nå som jeg jobber har jeg hvertfall råd til å få denne jobben gjort, og det vil vel definitivt øke verdien av bilen dersom jeg mot formodning blir nødt til å selge den til høsten...
Anyway, kom med ting som kan lønne seg å gjøre med motoren når jeg først har den komplett fraskruet (nesten da) slik at den går og går i år fremover..
Takk,
Øyvind.
Jeg skal få overhalt motoren min totalt nå iløpet av mai engang slik at den skal fungere knirkefritt i mange fattige studentår fremover.. Hadde jeg hatt til plan og fortsette å jobbe fremover hadde det blitt mer lån og turbo! men men.. får bli etter studentlivet det.

Bilen min er gått 181.000 km nå og bruker endel olje samt at et registerreimskifte nærmer seg jo med stormskritt (har kjørt 8.000km på 3-4 mnd) så det skal jeg få gjort i samme slengen. Har en kompis som er bilmekaniker og har selv overhalt sin egen 2liter 16v motor (Mazda) og har rimelig god peiling på motorer av denslags. Men han lurte på om lagrene til de hjula som registerreima driver rundt bruker å gå og evt strammeren til reg. reima? (sorry for min inkompetente formulering - men har ikke så mye peil på hva de heter)

Ellers så skal vi totaloverhale motoren. Skifte ventiltetninger, stemperringer, toppakning, registerreim som nevnt, evt slipe ventiler hone sylinderne. Noen som har gjort en totaloverhaling av en 3g-ge før som kan gi noen tips/råd? Hva koster et komplett motoroverhalingssett originalt fra Toyota og lønner det seg kjøpe dette originalt med tanke på pris kontra kvalitet?
Nå som jeg jobber har jeg hvertfall råd til å få denne jobben gjort, og det vil vel definitivt øke verdien av bilen dersom jeg mot formodning blir nødt til å selge den til høsten...

Anyway, kom med ting som kan lønne seg å gjøre med motoren når jeg først har den komplett fraskruet (nesten da) slik at den går og går i år fremover..
Takk,
Øyvind.