TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Overhaling 3S-GE: deler/tips/rÃ¥d?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #37648  av Master

Først må jeg bare si at jeg har forferdelig lyst å kjøpe meg en turbobakpart (helst 3.gen) men etter nøye omtanke har jeg slått det fra meg (grunn følger..)

Jeg skal få overhalt motoren min totalt nå iløpet av mai engang slik at den skal fungere knirkefritt i mange fattige studentår fremover.. Hadde jeg hatt til plan og fortsette å jobbe fremover hadde det blitt mer lån og turbo! men men.. får bli etter studentlivet det. :roll:

Bilen min er gått 181.000 km nå og bruker endel olje samt at et registerreimskifte nærmer seg jo med stormskritt (har kjørt 8.000km på 3-4 mnd) så det skal jeg få gjort i samme slengen. Har en kompis som er bilmekaniker og har selv overhalt sin egen 2liter 16v motor (Mazda) og har rimelig god peiling på motorer av denslags. Men han lurte på om lagrene til de hjula som registerreima driver rundt bruker å gå og evt strammeren til reg. reima? (sorry for min inkompetente formulering - men har ikke så mye peil på hva de heter) :roll: Jeg skal kjøre 30 mil til der han bor ei helg for å få jobben gjort og han sa det ville vært kjipt hvis disse lagrene var gåen slik at vi ikke fikk montert sammen motoren.

Ellers så skal vi totaloverhale motoren. Skifte ventiltetninger, stemperringer, toppakning, registerreim som nevnt, evt slipe ventiler hone sylinderne. Noen som har gjort en totaloverhaling av en 3g-ge før som kan gi noen tips/råd? Hva koster et komplett motoroverhalingssett originalt fra Toyota og lønner det seg kjøpe dette originalt med tanke på pris kontra kvalitet?

Nå som jeg jobber har jeg hvertfall råd til å få denne jobben gjort, og det vil vel definitivt øke verdien av bilen dersom jeg mot formodning blir nødt til å selge den til høsten... :lol:

Anyway, kom med ting som kan lønne seg å gjøre med motoren når jeg først har den komplett fraskruet (nesten da) slik at den går og går i år fremover..

Takk,

Øyvind.

#37658  av Replik

Når du først har så mye oppe bytter du strammehjulet til reg. reim uansett, og bytter vannpumpe. Kan jo vurdere å bytte børster på dynamoen.

#37667  av jensi

Har gjort denne jobben jeg.
Byttet strammehjul til regreim .koster ikke allverden.
Her er hva jeg byttet utenom:
ventiltetninger(såg fine og myke ut de som hadde gått 180000,men koster ikke så mye med nye,så)
Komplett stemperingsett(oljefjærer/stempelringer)
Husk å gjøre stempel rent der hvor ringene skal inn.
Honing av sylinderen.
Byttet komplett veivlager sett(2halvmåner på hver stempel)
Her kan du få et problem siden de er merka med et nummer p.g.a at det er forskjell på de orginale etter hvor mye veiven er slipt.
De er merka med noen bokstaver.
Du må ta de av for å se nr. før du bestiller nye.
Kan vær det samme gjelder for stempel ringene.

Eller så byttet jeg toppdeksel pakninger og nye pakninger rrundt skruene til toppdekselet.

Bunnpanne pakningen er en tube med lim fra Toyota.(kostet 300-400 kroner)

Eller så må du ha manifoil pakninger.innsug og eksos.

Byttet og zimmering på veiven ved reimhjul .

Slipte og alle ventilene .(bare med Biltema slipepasta og)
Lite tips her:Satte på en liten gummislange i andre enden på ventilen og satt på en drill over gummislangen.Så fekk jeg litt fart på sliping av ventilen .Dette er en metode som bilmekanikerene bruker for å slipe /rense ventilsetene.Håper du forstod den?
Kjøp gjerne 2-3 ekstra låse halvmåner til ventilfjærene.I tilfelle de spretter vekk.

Hørte litt med erfarne bilmekanikere om rådelager bytte.
De mente at det ikke var nødvendig å byttet disse på så lite kjørt motor.
Er jo en ganske omfatende jobb med sliping av veiv og balansering o.s.v.

Pakking og nye muttrer mellom eksos manifoil og eksos potte.

På min motor så var vannpumpe og børster byttet på forhånd.

Kjøp gjerne en ny termostat .
Kommer ikke på noe mer.
Motoren ble jævlig bra etter dette .
Lykke til med denne kosejobben :wink:

Det hører med til historien at det kom en og ville kjøpe bilen av meg rett etter denne jobben.Jeg ga 80000 for bilen og etter litt overhaling og modding og polering så fikk jeg 110000 for den for 1 år siden

Importere turboen min fra Tyskland komm på totalt med fly og registreing :115000.

Det er jo ikke en gen3 3sgte da ,men jeg har turbo i vognkortet.

Er bare jævlig godt fornøyd med det kjøpet.

Jensi
Jens

#37694  av Master

Flott svar Jens! Har matet "bilmekanikeren min" :lol: med den infoen du har gitt og han mener det høres greit ut. Men, han mente at det ikke var vits å skifte veivlager på en så lite kjørt motor. De burde holde til 500.000km ++ sa han. (og siden jeg må åpne for å sjekke nr så kan jeg ikke få dette gjort i og med at jeg kjører 30 mil for å få gjort overhalinga på ei helg. Han mente også at vannpumpa ikke var noen pri. Hannes bil hadde kjørt over 300.000km uten at vannpumpa hadde røket. Kanskje vannpumpa på mr2'er har en tendens til å ryke oftere? Uansett kunne jo vært greit å fått skifta denne når vi først skifter reg.reima dersom den ikke koster allverden.

Gleder meg til å få dette gjort slik at bilen blir som ny igjen:p Og jeg blir å ta masse bilder dersom dette er av interesse for andre som har planer om 3s-ge overhaling..? :)

#37696  av jensi

Tror at vannpumpa er et svakt punkt på bilen.
Men du kan jo bytte den uten å ta ut motoren i etterkant.
Hadde nok byttet veivlager hadde jeg vært deg.
Var gått slitt mine på 180000.
Kanskje du får bestille alle tre variantene og levere de til bake som du ikke bruker?
MÃ¥ kanskje betale portoen men,
Er jo billige disse halvmånene og veldig enkle å bytte.

Jensi

#37714  av CelicaTurbo

vannpumpen koster vel heller ikke allverden.. det er ihvertfall mye billigere å få gjort allt når det først er demontert istedenfor å måtte gjøre det senere.. om allt sammen blir for dyrt får du heller vurdere det litt, eller hente ekstra penger på et hvis :)

#37755  av Master

ja jeg er forsåvidt enig med dere. Skal høre med han etterhvert hva prisen på delene kommer på. Legger glatt til 1000-1500 kr til nå istedet for å bli plaga med det senere. Når det gjelder børstene på dynamoen; er disse slik at de plutselig ryker eller blir det gradvis lavere ladespenning? Har ladespenningen nesten på max jeg.. synes det ser bra ut.

Jensi: er det ikke mulig for toyota (med f.eks et serienummer på motoren eller noe) å finne ut hvilke veivlager motoren trenger? Fins det tre forskjellige typer? Hva koster et sett? kan jo høre om jeg får en ordning med at vi bestiller alle 3 typene og returnerer 2 av dem som du sier... får håpe på at det ordner seg.

#37844  av Gøran

Hallaise og lykke til med overhalinga. Det er en fin jobb.. Når det gjelder børstene- så funker de vanligvis helt fint helt til de blir for korte (slitte). Når det gjelder veiv-, og rådelagre MÅ man dessverre fysisk se på stemplingen på motoren for å finne rett størrelse. Tviler også på at du får levere tilbake ubrukte deler da det er svindyrt å få sendt deler i retur!!