TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• BC utslag pÃ¥ co?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #380075  av predator

Må inn å vise bilen på BT etter å ha blitt stoppet i teknisk.
I den anledning lurer jeg på om en bc (elektronisk boost controller) gjør utslag på en co måking?
Vil tro den ikke gjør det, da den først "slår inn" når turboen lader, noe den ikke gjør på tomgang under en co måling.
Men spørs vel om det lønner seg å ta den ut lell, mtp at de skal se i motorrommet?

Er en HKS EVC-S det er snakk om, og fikk god hjelp å montere den, så vet ikke helt hvordan jeg skal sette den tilbake til orginal tilstand. Hadde det vært mekanisk, så hadde det vært en lettere sak :roll: Må jeg koble ut elektronikken? eller trenger jeg kun å sette tilbake slangene der de sto i utgangsp...?
 #380095  av mr2storbrua

haaka skrev:Nope, ingen form for laderegulering vil innvirke på en firegassmåling - unntatt ved feil (vacuumlekasjer og lignende) :wink:
I tillegg, elektronisk laderegulering er ikke ulovlig. Økt ladetrykk er jo trimming, og er i såfall litt mindre lovlig.. Men BC-en i seg selv, den har de vel egentlig lite med å gjøre :roll:
Muligheten for endring av effekt fra kupè er ikke lovlig i Norge. Altså er ikke boostcontroller lovlig så lenge kontrollenheten er i kupèen. Om den ligger i motorrom, tror jeg ikke det er ulovlig, annet en evt høyere effekt...
 #380105  av Lyngra

Kan du ikke bare stille inn HKS EVC-S på min?
Kjøre på en sånn jeg og.. Når jeg kjøre den på min har ikke turboen mer en 0.3 bars ladetrykk. Har jo både A og B mode :P
 #380115  av predator

Takker for hjelpen folkens, husker ikke helt menyen på den, så jeg tar ikke sjangsen på å stille inn noe på b, da jeg kan gjøre noe uønsket.. :lol:
Da blir jeg å skifte eksos / cat, og gjemme litt kontrolleren til BCen :)
Sist redigert av predator den 03 feb 2011 23:10, redigert 1 gang totalt.
 #380123  av Daniel HS

har du en HKS EVC er det lett, dra bare ut kabelen på kontrolleren, og du kjører på såkalt Stockboost... Og kontrolleren ligger du igjen hjemme :)
 #380124  av predator

Oki :)
Takker for opplysningen.
Stockboost er da orginaltrykket?
De bruker ikke å sjekke slangene da? og hva de går til.
 #380125  av Lyngra

predator skrev:Oki :)
Takker for opplysningen.
Det e nok ikke orginal trykket jaffal.
Men vil anbefale deg å se litt i bruksavisingen og trykke litt frem og tilbake. Kan spare endel bensin på daffe litt av på trykket når du bare er ute og kosekjørere.. Så lenge du og bare stiller det nedover kan du jaffal ikke ødlegge noe.. Er vel når du begynner å stille det oppøver du fort kan gå på en smell :P
 #380139  av predator

Oki, oppdaget i går at den har begynt å bli litt slarkete iforhold til innstillingene også. Har stilt den inn , slik at den ikke skal gå over 0,9bar. Men da jeg gasset litt i går, ladet den faktisk 1,13 bar.
MÃ¥ se litt i manualen igjen tror jeg ja :)
 #380172  av Daniel HS

Lyngra skrev:
Takker for opplysningen.
Men vil anbefale deg å se litt i bruksavisingen og trykke litt frem og tilbake. Kan spare endel bensin på daffe litt av på trykket når du bare er ute og kosekjørere.. Så lenge du og bare stiller det nedover kan du jaffal ikke ødlegge noe.. Er vel når du begynner å stille det oppøver du fort kan gå på en smell :P
Nei, er vel mindre en original trykket, mener jeg å huske, tror min lader 0,4 bar uten BC og T-VSV ventilen blokkert... Good things! Hehe.

At den er ustabil kan ha med temperaturer ute å gjøre, eller at du har noen lekkasjer et eller annet sted...
 #380190  av predator

Daniel HS skrev:
Lyngra skrev:
Takker for opplysningen.
Nei, er vel mindre en original trykket, mener jeg å huske, tror min lader 0,4 bar uten BC og T-VSV ventilen blokkert... Good things! Hehe.

At den er ustabil kan ha med temperaturer ute å gjøre, eller at du har noen lekkasjer et eller annet sted...
Må være utetemp da ja, vacumet ligger på mellom -0.6 og 0,7 på tomgang, og trykksiden er det heller ikke noe gale med. Var det tidligere, men da var det mere fuelcut følelse,,,
 #383548  av predator

Har luftfilter innslag på co? Skal på etterkontroll på mandag, og må få ned co'en med 0,4.
Har evt bensin oktan innslag på co? Kjører 98 oktan.
Evt forslag til hvordan man kan senke den? Har orginal cat på alerede.
 #383550  av lasse

Lenge siden du gikk over tenningsanlegget? Friske plugger/rotor/fordelerlokk/pluggledninger hjelper på co :wink:
Luftfiltret kan også ha noe å si, sørg for at det ikke er tett/vanskeligheter for at lufta kommer igjennom.
 #383562  av mralp

Mye rett her, men de liker å trøbble det til ved å måle de øvrige verdiene samtidig, og ofte blir lambda feil med åpent og reint filter; Lambda kalkuleres ut ifra O2/CO2/CO/Nox/vann etc. Mao, trekker anlegget falskluft vil målingen bli fucket. Samme med åpent filter, da det gir økt O2 inn, og dermed feil lambda. Er CO lav kan du strupe lufta inn og dermed øke CO`n samtidig som du krymper Lambda. Så da vet du det om problemet oppstår ;) Lykke til!