TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • budsjett trimming mk1 ..?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #304042  av rune h
 
snakka med en "petter smart" her om dagen som påsto at hvis man justerte opp bensintrykke på disse 1600 16v motora så skulle de gå mye bedre??bare tull eller er d noe i d?tenkte også og kjøpe effannlegg evt med grenrør,noen erfaringer der??ikke alle motorene som yter noe spesielt mere med større eksos :? :?
 #304045  av Amund
 
Litt meir bensintrykk i kombinasjon med meir fortenning hjelper så absolutt. Ein 4AFE kan ein då justere til å gå bedre enn ein orginal 4AGE til sammenligning :roll:
Når eg hadde orginal motor, så monterte eg Janspeed eksos og K&N filter. Motoren vart då meir villig på høge turtall, men mista litt i bunn. Innset her kjører vel med samme eksos, så han kan vel kanskje uttale seg og. Såvidt eg husker, var Janspeed det einaste "effekt" anlegget som faktisk gav meir effekt...
Her står det litt p heimesida til innset: http://mr2.no/janspeed.htm
 #304180  av rune h
 
Amund skrev:Litt meir bensintrykk i kombinasjon med meir fortenning hjelper så absolutt. Ein 4AFE kan ein då justere til å gå bedre enn ein orginal 4AGE til sammenligning :roll:
Når eg hadde orginal motor, så monterte eg Janspeed eksos og K&N filter. Motoren vart då meir villig på høge turtall, men mista litt i bunn. Innset her kjører vel med samme eksos, så han kan vel kanskje uttale seg og. Såvidt eg husker, var Janspeed det einaste "effekt" anlegget som faktisk gav meir effekt...
Her står det litt p heimesida til innset: http://mr2.no/janspeed.htm
går d å justere bensintrykke med de orginale delene,eller må man få tak i en bensinntrykksregulator,og hvilket trykk kan anbefales.trodde tenninga var elektronisk styrt på disse??eller er det bare å skru på fordelern som i gammle dager :?: hvor mange grader fortenning??er noen år siden jeg drev seriøst med biler så det blir litt "mr2 for dummies" dette..............uansett,bra at det finnes forum der folk har faktisk litt peiling og går ann å få skikkelie svar :D
 #304191  av Amund
 
Har ikkje justert bensintrykk på den motoren sjølv, fant ut at den uansett ikkje hadde det eg ville ha... :roll:
Men ein kompis, som har alt for mange år bak seg som toyotamekaniker, snakka om at han pleide å shimse den på eit vis. Uten at eg beit meg merke i korleis han gjorde det. Så om du måler bensintrykket den har no, og monterer ein ny bensintrykkregulator er vel det kanskje det enkleste...
Men det du kan begynne med er å justere tenninga, er "berre" ¨vri på fordeleren ja. men husk å kortslutte TE1 og E1 i diagnoseboksen først. Orginaltenning skal vere 10 grader, om eg ikkje husker feil, og den tåler vel 12 grader fortenning og sikkert meir. Men kjør då på 98 oktan bensin, og høyr etter tenningsbank :wink: Til sammenligning så kjørte eg 15 grader på 3SFE'en som sto i carina'en min... (gjekk heilt bra, null tenningsbank på 95 oktan)
 #304260  av rune h
 
Amund skrev:Har ikkje justert bensintrykk på den motoren sjølv, fant ut at den uansett ikkje hadde det eg ville ha... :roll:
Men ein kompis, som har alt for mange år bak seg som toyotamekaniker, snakka om at han pleide å shimse den på eit vis. Uten at eg beit meg merke i korleis han gjorde det. Så om du måler bensintrykket den har no, og monterer ein ny bensintrykkregulator er vel det kanskje det enkleste...
Men det du kan begynne med er å justere tenninga, er "berre" ¨vri på fordeleren ja. men husk å kortslutte TE1 og E1 i diagnoseboksen først. Orginaltenning skal vere 10 grader, om eg ikkje husker feil, og den tåler vel 12 grader fortenning og sikkert meir. Men kjør då på 98 oktan bensin, og høyr etter tenningsbank :wink: Til sammenligning så kjørte eg 15 grader på 3SFE'en som sto i carina'en min... (gjekk heilt bra, null tenningsbank på 95 oktan)
hørtes jo ok ut dette,finnes det koblingskjema på dette?og hvor ligger boksen?
 #304266  av Amund
 
Koblingsskjema ligger på nettet, eventuelt så kan eg sende det på mail, om eg har det på denne datan.
Diagnosekontakten ligger ved innsuget, om eg ikkje er heilt på bærtur :P (Begynner å bli ei stund siden eg skrudde på original MR2...)
 #378785  av Acidron
 
Funket dette? isåfall vil jeg gjøre dette på min Carina :D
 #378904  av bose
 
Det er populært å gjøre på 4AFE (det noen gjør er å lodde på et potmeter på en av ledningene til vanntemp sensoren), men fungerer ikke like bra på 4AGE
Har selv prøvd å gjøre dette
Den gikk bedre i bunn, men drukna litt i topp-registeret.. Så det funker sånn delvis. Men syns ikke det var no god løsning.
Jeg brukte da en juster trykkregulator.


Nei beste økonomi-trimmingen man kan gjøre med AW11 er vel å bytte slutt drevet til 4.2...
 #378910  av Acidron
 
Hvorfor lodde potmeter på vanntemp ledningen? Ser ikke helt hva det skal hjelpe på?
Eller er det du som drar en dårlig spøk?
 #378913  av Fred
 
Gjetter vel på at man da "lurer" motoren til å tro den er kald og da vil innsprutet gi mer bensin? Gjorde dette med volumknappen fra en kasettspiller på en kadett gsi jeg hadde en gang. Gikk ikke noe bedre, men gøøøla fælt og drukna i bensin...
 #378928  av Acidron
 
Er det verdt å prøve det? Er jo ikke noe stress å koble inn et potmeter, men da vil vel temp måleren inni bilen vise helt feil verdi også?
 #380479  av Acidron
 
Detta skal prøves bare for moroskyld. Men må jeg kjøpe meg BTR eller er det mulig å justere slik det er i dag på Carinan?

Kunne jo sett etter sjøl, men er litt lat av meg og kaldt er det ute nå også :P