TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Er litt usikker her?????

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #381182  av IceSan

Fant noe på autodata skal se om det stemmer imorgen :D
 #381196  av ad92

Håper du går for beams! Slik litt fler har gjort det før meg :lol:

Eneste store problemet er at det kan være noe skummelt å kjøpe motor synest jeg hvertfall. Vet jo aldri om du blir lurt, å da er helvette løs :lol: Deler er vell ikke noe problem å oppdrive, er jo mange deler som er lik fra blakctop å eldre 3sge motorer :)

Er jo ganske mange som kjører rundt med beams, å egne forum på mr2oc blant annet så hjelp til deler er det alltids å få! Såg en diskusjon på mr2oc om beams vs 3sgte, å mange som har eid begge deler synst at beams var den motoren som passet best til mr2. Turtall villig og akser veldig bra. Slipper å sitte å vente på turbo, slipper like mye vedlikehold og er mindre ting som kan gå galt i en NA motor.

Med litt modding tror jeg en beams kan dra fra en org 3sgte 2.gen på en 400m.

Åsså er jo det det med at om man blir stoppet i teknisk kan ikke de sie noe, er jo en orginal NA motor. Om det blir krise er jo det bare å si at toppen er lakkert, tror ikke BT har noe peiling på beams vs en eldre 3sge. Motorene blir bare billigere å billigere å et bra eksemplar går lett for 15 000 :)

Kan egon i danmark skaffe beams? Noen i norden som kan fikse dette? Litt risky å kjøpe fra en jdm sjappe fra ebay synst jeg pga fraktavstander og frakttid om noe ikke skulle stemme..
 #381211  av IceSan

Fikk noe komp test bilder :D skal det ikke være høyere komp?
Vedlegg
Syl 1
Syl 1
DSC00960.JPG (146.78 kiB) Vist 923 ganger
Syl 2
Syl 2
DSC00961.JPG (143.38 kiB) Vist 923 ganger
Syl 3
Syl 3
DSC00962.JPG (145.66 kiB) Vist 923 ganger
Syl 4
Syl 4
DSC00963.JPG (140.12 kiB) Vist 923 ganger
 #381221  av inzane2012

drift-it her inne på forumet solgte vel en komplett beams for ikke så lenge siden til Ghost her inne, så kanskje ikke umulig å få tak i gjennom han...

problemet med nettopp beams'n til mr2 er vel at den bare ble produsert i ett ganske begrenset opplag på 98-99 modellen av mr2 i japan, så kan ofte gå lang tid mellom hver gang det dukker opp en motor... så vist du virkelig har planer om å gå for en sånn motor så ville jeg slått til så fort som mulig :)
 #381223  av predator

Ligger komplett deleliste til den på mr2.com synes jeg å ha sett. (Beams)
 #381233  av IceSan

det stemte det som sto på autodata
Vedlegg
mr2sw20.jpg
mr2sw20.jpg (94.48 kiB) Vist 904 ganger
 #381339  av ad92

Er det mulig å lagge en litt fikset løsning på motorkode? Må vell gå ann å forandre på den på ulovlig vis? :lol:
 #381349  av lasse

ad92 skrev:Er det mulig å lagge en litt fikset løsning på motorkode? Må vell gå ann å forandre på den på ulovlig vis? :lol:
Spiller vel ingen trille det vel? Er jo kav umulig å se den koden med motoren i bilen, står jo stempla i blokka over girkassa, og der er det TRANGT!
 #381353  av john_e

lasse skrev:
ad92 skrev:Er det mulig å lagge en litt fikset løsning på motorkode? Må vell gå ann å forandre på den på ulovlig vis? :lol:
Spiller vel ingen trille det vel? Er jo kav umulig å se den koden med motoren i bilen, står jo stempla i blokka over girkassa, og der er det TRANGT!
Word up!
 #381524  av ad92

Så sett at man kresjer å det blir tatt fullsjekk, er det da vanlig å dra motoren ut av vraket for å se hva motor det egnetlig er! i dette tilfellet er jo det en NA mr2 motor, men dette hjelper jo ikke om de finner ut at det er en JDM motor. Da er det garrantert regress med forsikringen uansett.

Men spørmsålet mitt er da, siden jeg vurderer sterkt beams selv. Er det noen spesielt overliggende sannsynlighet for å bli tatt for å ha beams kontra en eldre 3sge i bilen om man krasjer? Hvor nøyaktig sjekker de bilen egentlig?

Hvordan går det med forsikring med deg? Blir bilen kondemdert ? :)
 #381532  av inzane2012

å få en beams godkjent i vognkortet burde vel strengt tatt vere lekende lett da det i bunn og grunn er "samme" motoren som orginalt, begge er jo 3sge motoren, bare at beams er en nyere utgave, så det burde jo strengt tatt ikke vere noe problem...

skulle jeg byttet til beams ville jeg vertfall tatt en prat med trangsynet å forhørt meg der, og fått ting nedskrevet på papir og underskrevet...
 #381533  av john_e

Hadde kommet til å skaffet godkjenning av beams'en, i alle fall prøvd :)

Skulle plukket den i molekyler og byttet alle slitedelene. (Sette inn ACL-lager, nye pumper, få på MLS-toppakning osv.)
Ideelt sett skulle det blitt satt på 4-1 eksosmanifold og letta svinghjul også :mrgreen:
Hadde vært SÅ rått! 8)
 #381539  av mr2storbrua

Såvidt jeg har forstått, så vet ikke Toyota Norge hva en BEAMS er... Dersom du sier at du skal sette i en 98-mod 3s-ge fra MR2 i en annen MR2, så tror de at du mener 175 hk-utgaven (2.gen?). Dette pga BEAMS aldri er blitt solgt i Norge. Du vil kanskje kunne få papirer fra 175 hk utgaven, ellers er det like "lett" å få papirer på BEAMS som på 3s-gte...

BT vil svare at du trenger papirer fra Toyota om at bilen originalt er levert med denne motoren, og dokumentasjon på at eventuelle forsterkede deler er montert riktig. Da kan du like gjerne gå til Toyota først, og spør om papirer på BEAMS. Får du det, eller i det minste en bekreftelse på at de vet hva BEAMS er, kan du gå til BT og få litt mer nøyaktig info...
 #381577  av inzane2012

bare prøv å få tak i papirer på en 4 eller er det 5gen? 3s-ge motor, at motoren blir kalt for beams er vel mer en slags salgs gimmick :)

men om en får tak i papirer på f.eks en europeisk 98-99 3s-ge så burde vel det funke vel?

menmen, blir mye synsing nå, beste er vel kanskje å bare høre med BT og evt toyota om di kan skaffe til veie papirer på motor?