TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Er litt usikker her?????

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #381735  av inzane2012

Var/er akkurat sånn selv, og var det som gjorde at jeg til syvende og sist kvitta meg med mr2'n, hadde ikke plass å skru eller økonomien til å gjøre det skikkelig, så selv om jeg ikke ville selge fant jeg ut at den fortjente bedre enn å bare stå her på parkeringsplassen og råtne vekk...

men ang beams motoren, så tror jeg det viktige her er å se at det faktisk "bare" er en 3s-ge motor, riktig nok så har den bytta ut acis systemet med vvt-i, og beams er egentlig bare ett salgs-triks siden det høres tøft ut, beams står egentlig for Breakthrough Engine with Advanced Mechanism System, som igjen koker ned i VVT-i systemet...

Red-top utgaven som er den som kom til mr2 ble så vidt jeg vet kun levert i mr2 G pg G-Limited utgaven i japan, samt 2 utgaver av celica t20 og caldinaen, men det kom og en silver og black top utgave, black top utgave, black-top'en ble vel kun levert til altezza rs200 som kun ble solgt i japan, og silver top'en kom til rav4 om jeg ikke tar helt feil, usikker på om denne kom uten for japan og da jeg ikke har lest så mye om di to siste...

så egentlig, ifølge "teorien" burde ikke en beams konvertering vere noe problem siden du bytter en 3s-ge med en annen, MEN etter jeg har sittet å fundert litt på saken, så kom jeg på at du har jo ifølge loven lov til å trimme bilen opp til 15% uten å melde fra om det. Dvs at du kan skaffe en 3gen 3s-ge på 175hk og få det godkjent i vognkortet, for så å bytte ut den med beams motoren, da har du i papirene fortsatt en 3s-ge motor i bilen, bare at den yter 25hk enn di "orginale" 175, ikke at jeg har regnet på det, med det blir vel akkurat i området av 15% økning?

Kanskje en dyrere og mer krunglete måte, men da har du vertfall papirene i orden vel?
 #381781  av Zepticon

Men hvilken informasjon sitter BT på når det gjelder motorene? 3sge er jo samme motoren enten det er 1st eller 4th gen? Står det forskjellig kode på blokka på de forskjellige revisjonene?

Ang hk så er org mr2 effekt på 1st gen 156hk. 156x1.15 er 179,4. Eller 180 om man vil. Dette er på motoren. Så er det vell en del drivverkstap? Hvor mye er dette på i mr2?
Formelen blir jo da 179.4x(drivverkstap) for hva man kan ha?

Logisk? :D
 #381789  av inzane2012

BT sitter vel ikke med så mye informasjon, er vel derfor du må skaffe denne av toyota...

ang hk, så er det vel det som står i vognkortet du/BT skal gå ut ifra...
 #381859  av ad92

å få godkjent akkurat denne motoren tror jeg er umulig siden den er JDM, og hadde BT fått snusen i det hadde de aldri godkjent, JDM er fy :lol:

men er jo ikke realistisk at BT skal vite forskjell på revisjonene, så om der står en 1.gen eller 3.gen eller 5.gen tror ikke jeg spiller noen rolle. Er ikke BT kontroll jeg hadde fryktet mest.. Er vell mer om man kolliderer og hele bilen skal gjennomgås og det på mirakuløst vist blir funnet ut at denne motoren ikke har noe i den bilen å gjøre papirmessig :lol:

Da er man ute å seiler
 #381881  av inzane2012

ja, er vel derfor jeg mente du kunne få godkjent en 3gen med 175hk i vognkortet, for da kan du jo trimme den ytterlige 15% vel? så da kan du vel hive nedi en beams og si at nei, detta e fortsatt en 3sge, bare å sjekke opp
 #381884  av Zepticon

inzane2012 skrev:ja, er vel derfor jeg mente du kunne få godkjent en 3gen med 175hk i vognkortet, for da kan du jo trimme den ytterlige 15% vel? så da kan du vel hive nedi en beams og si at nei, detta e fortsatt en 3sge, bare å sjekke opp
Jeg ser ikke hvorfor man skal godkjenne en 3gen heller engang. Annet enn at vognkort og motoreffekt skal stemme da. Uansett er det ingen benker i norge som kan benke motorer godt nok til å bruke i juridisk sammenheng (BT i trondheim har prøvd). Motorene må til en testlabb i tyskland.
Og attpåtil er det så vidt jeg veit slik at Forsikringselskapet må sansynliggjøre at motoren/ekstra effekt er den direkte årsaken til ulykken.
 #381891  av inzane2012

ja, nei jeg vet ikke hvor grundige forsikrings selskapene går til verks når di skal sjekke en bil som har vert innblandet i ei ulykke, så jeg skal ikke si noe der, det jeg tenkte på var nå mest for å få minst mulig pes sånn egentlig :)

uansett, tror vi har gått litt vel langt uttafor topic her nå, så foreslår vi gir tilbake tråden til trådstarter, og evt fortsetter denne diskusjonen i en annen tråd :P
 #381931  av IceSan

inzane2012 skrev:ja, er vel derfor jeg mente du kunne få godkjent en 3gen med 175hk i vognkortet, for da kan du jo trimme den ytterlige 15% vel? så da kan du vel hive nedi en beams og si at nei, detta e fortsatt en 3sge, bare å sjekke opp
alt av motorbytte må bli meldt til BT der chassi nr på motor er forskjellige. det vil si om du bytter fra en 2 gen motor til en 2gen motor så må du melde fra til BT
 #382682  av bl4z33r

jeg er ganske nybegynner når det gjelder mr2, og her aldri hørt om beams så jeg lurte litt på om noen kunne forklare meg hva som er spesielt med den motoren? :P
 #382690  av mr2storbrua

bl4z33r skrev:jeg er ganske nybegynner når det gjelder mr2, og her aldri hørt om beams så jeg lurte litt på om noen kunne forklare meg hva som er spesielt med den motoren? :P
wikipedia skrev:The fourth generation 3S-GE, also known as the BEAMS 3S-GE began production in 1997. The first version was equipped with VVT-i and produced 200 PS (147 kW) at 7,000 rpm when coupled to a manual transmission. The automatic version produced 187 hp (139 kW; 190 PS) at 7000 rpm, this is believed to be an ECU restriction implemented by Toyota due to gearbox limitations. It was available in a few models sold only in Japan - the MR2 G and G-Limited, the Celica ST202 SS-II and SS-III and the Caldina. BEAMS is an acronym which stands for Breakthrough Engine with Advanced Mechanism System.

In 1998 a second version was released with dual VVT-i (variable timing on both the intake and exhaust cams). It came in two different spec levels dependant on what transmission it was coupled to. The version intended to be coupled with a six-speed manual came with titanium valves, battery-backed injectors and a compression ratio of 11.5:1. It made 210 PS (154 kW) at 7,600 rpm and 22.0 kg·m (216 N·m) at 6,400 rpm. The 5 speed automatic transmission version had a slightly lower compression ratio of 11.1:1, less aggressive cam profile and steel alloy valves which made for 200 PS (147 kW) at 7,000 rpm and 22.0 kg·m (216 N·m) at a considerably lower 4,800 rpm. These engines powered only the Altezza RS200

These two variants are easily identifiable by colour. The cam covers and intake plenum on the earlier model are red and on the later model, black. They are often referred to as the "Red Top" and the "Black Top" respectively. They all had a BEAMS badge attached on the valve cover, differentiated by red or grey emblem writing.

The "Grey Top" BEAMS 3S-GE was an available engine option in the RAV4 and Caldina GT in Japan. Even though the valve cover on this engine is black, it is referred to as "Grey Top" due to the grey intake plenum, to differentiate it from the Dual-VVTi "Black Top" in the Altezza. Power output is 180 PS (132 kW) at 6,600 rpm in the RAV4 and 190 PS (140 kW) in the Caldina GT.
Kort fortalt er det en sugemotor på nesten 200 hk som kom i MR2 fra 97-99 i Japan...