TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Bruke 3sge blokk og topp for motrbygging

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #382285  av MRPETTER

Noen som har noen meninger om det er "lurt" og bruke 3sge blokka og topp for å bygge en grom motor?: )
Blir bare selve blokka og toppen som blir originalt, alt annet vil bli byttet ut(kammer, stempler,råder,lager,osv)
Hva er forskjellen på dette og en 3sgte blokk og topp?
 #382290  av mr2storbrua

Navnet på blokka er det som er før bindestrek, altså 3s. Dvs at blokka skal være lik på disse to motorene, såvidt jeg vet.

Sleeper og Motorsporthuset har bygd sine motorer med 5s-blokk (2.2 liter) for å slippe ulempene med 3s-blokka, men har satt i oversize stempler og andre deler til 3s-gte.
 #382303  av inzane2012

tror ikke jeg ville ha brukt 3sge toppen, har lest flere plasser at den har en liten "konstruksjons" feil fra fabrikk som gjør den litt uegnet til trimming, har noe med at toppen vist nok ikke treffer 100% på sylindrene, men skal ikke vere helt bastant på det...
 #382314  av john_e

inzane2012 skrev:tror ikke jeg ville ha brukt 3sge toppen, har lest flere plasser at den har en liten "konstruksjons" feil fra fabrikk som gjør den litt uegnet til trimming, har noe med at toppen vist nok ikke treffer 100% på sylindrene, men skal ikke vere helt bastant på det...
Kan presisere dette videre, ut i fra informasjonen jeg fant om 3sge trimming.

Gen 1 og 2 toppen har shims som ligger på toppen av ventilbøttene, noe som gjør bruk av aggressive kammer risikabelt. Grunnen til det er at kammer med høyere løft har lengre armer, som lett tar tak i shimsen, og vipper den ut av posisjon.
Den åpenbare faren med det er at den spretter rundt i toppen og ødelegger ting for deg.

Gen. 3 toppen derimot, har underliggende shims, som altså ligger under "bøttene" og derfor ligger sikkert på plass ;)

Blokk:
Er vel noe med at det ene hullet til topplokksboltene i 3s-blokka er litt svakt plassert i det ene hjørnet også, men det er vel ikke noe å tenke på før du når litt mer ekstreme effektuttak. (Går ut i fra at du uansett snakker om NA trimming her ;) )
 #382413  av inzane2012

MRPETTER skrev:Takk for info: )
Nei, jeg snakker om turbo trimming; )
da bør du ta deg en lengere prat med motorsporthuset her inne ja :) siden han har fått til noe som må vere en av verdens mest ekstreme 3sgte motorer :P
 #382434  av donk2k

Etter hva jeg har skjønt er ikke 3s-ge toppen noe dårlig alternativ hvis du skal gå for custom made innsug og eksos manifolder.
Jeg har tenkt å bruke 3s-ge toppen i mitt prosjekt. Der skal jeg teste med orginal 3s-ge innsugsmanifold noe jeg håper går greit.

Ang blokka er 3s-ge blokka i stor grad samme som 3s-gte blokka. Kanskje litt forskjell i om oil-feed til turbo er borret opp osv.
Spørs litt på power-målet ditt, men er det ikke for høyt kan du bytte stempler og råder i din eksisterende motor + stål toppakning og arp studs så har du gjort det som er nødvendig innvendig i både motor og topp. Da er det kun utvendige ting som, turbo, turbomanifold (evt. innsugsmanifold), bensinsystem, oljeretur-turbo, sprut og den slags som mangler.

Skal du godt opp i effekt og liker tanken på å bygge det holdbart er nok 5sfe-blokk veien å gå. Jeg har forsatt troa på å benytte 3s-ge toppen for å holde utgiftene nede. (Hvis du kjenner noen som kan fikse en turbomanifold)

Det hele koker vel ned til to spørsmål - hvor mye tid og penger du vil bruke og hvor stor "sikkerhets-margin" du liker.
- hvor mye effekt du tenker på å hente ut.
 #382453  av MRPETTER

Mye nyttig informasjon i posten din der: )
Er prat om litt mer en småtrimming jeg skal drive med, så er derfor jeg gjerne vil ha det helt klart hva som er beste mulighet: )
Men tror jeg skal gå for en 5sgte, siden det virker som et bra utgangspunkt og dra mye hester ut av: )
Effektmålet er forøvrig på 5-600hk: )
 #382493  av Mr_Storbrua

Da sitter den vel i camry fra midten av 90 tallet au.. 2.2 liter..