TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Bruke 3sge blokk og topp for motrbygging

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #382597  av Andrepedersen
 
MRPETTER skrev:men passer 3sgte toppen rett på 5sfe blokka?: )

Er ikke helt sikker, men tviler. hvorfor ikke bruke toppen fra en 3sge? sugemotor? Det er den beste oppskriften ved slik bygg ;)
 #382622  av MRPETTER
 
Andrepedersen skrev:
MRPETTER skrev:men passer 3sgte toppen rett på 5sfe blokka?: )

Er ikke helt sikker, men tviler. hvorfor ikke bruke toppen fra en 3sge? sugemotor? Det er den beste oppskriften ved slik bygg ;)
hmm, står vel flere grunner til dette på forrige side;P hehe
Men hadde vært det greieste om det gikk ann å bruke 3sge topp på motorbygging, men det skal tross alt dras ut 500hk av dette bygget da :twisted:
 #382634  av donk2k
 
Ettersom det jeg har forstått er egentlig 3s-ge toppen et bedre utgangspunkt med tanke på trimming og høy effekt.
Noen grunner.
-Du slipper t-vis systemet.
-Muligens bedre flow i innsugs-kanaler (ettersom dette er mye viktigere på en NA motor enn på turbo)
-Toppmontert Fuel-rail med god diameter orginalt. Her sparer du en del penger iogmed at du slipper å kjøpe "tuning-rail".
-Litt "kvassere" kammer i Ge toppen (ikke at det har noe å si om du skal opp i 500-600hk).
-Tror orginal innsugsmanifold på GE toppen skal flowe mye bedre enn gte manifolden når det blir snakk om en del HK.
-Hvis du bruker org GE innsugsmanifold får du større gass-spjeld enn gte tror jeg. Du får også sidemata som gasswaieren din allerede er beregnet på. Også er det lettere å legge opp trykk-rør til IC systemet med sidemata manifold (etter min mening). Da slipper du å ha rør i nærheten/over varm eksos.

Så hvis du finner en vei utenom de små problemene det er med å bruke GE toppen mener jeg det mer mange gode grunner til å bruke den.
Sist redigert av donk2k den 03 mar 2011 17:49, redigert 1 gang totalt.
 #382639  av MRPETTER
 
donk2k skrev:Ettersom det jeg har forstått er egentlig 3s-ge toppen et bedre utgangspunkt med tanke på trimming og høy effekt.
Noen grunner.
-Du slipper t-vis systemet.
-Muligens bedre flow i innsugs-kanaler (ettersom dette er mye viktigere på en NA motor enn på turbo)
-Toppmontert Fuel-rail med god diameter orginalt. Her sparer du en del penger iogmed at du slipper å kjøpe "tuning-rail".
-Litt "kvassere" kammer i Ge toppen (ikke at det har noe å si om du skal opp i 500-600hk).
-Tror orginal innsugsmanifold på GE toppen skal flowe mye bedre enn gte manifolden når det blir snakk om en del HK.
-Hvis du bruker org GE innsugsmanifold får du større gass-spjeld enn gte tror jeg. Du får også sidemata som gasswaieren din allerede er beregnet på. Også er det lettere å legge opp trykk-rør til IC systemet med sidemata manifold (etter min mening). Da slipper du å ha rør i nærheten/over varm eksos.

Så hvis du finner en vei utenom de små problemene det er med å bruke GE manifold mener jeg det mer mange gode grunner til å bruke den.
hmmm, siden det bare er snakk om å bruke selve toppen, eller dekslet da om du skjønner? så kansje jeg skal satse på 3sge topp og 5sfe blokk som utgangspunkt?: ) Men alt av kammer fra 3sgte passer i en 3sge?
 #382641  av john_e
 
MRPETTER skrev: hmmm, siden det bare er snakk om å bruke selve toppen, eller dekslet da om du skjønner? så kansje jeg skal satse på 3sge topp og 5sfe blokk som utgangspunkt?: ) Men alt av kammer fra 3sgte passer i en 3sge?
Kammene fra GTE skal passe i GE ja ;)
 #382695  av john_e
 
MRPETTER skrev:Så hva er egentlig forskjellen på 3sgte og 3sge?: )
Noe sterkere innmat på GTE? (er ikke heeelt sikker på hvordan, men har blitt sagt mange plasser)
GE har råere kammer enn GTE.
- altså så brukes 3SGE kammer noen ganger for å trimme 3SGTE''en.
3SGTE har lavere komp. (Har også såklart turboen da:P)

Var det jeg kom på i farta :)
 #382711  av MRPETTER
 
john_e skrev:
MRPETTER skrev:Så hva er egentlig forskjellen på 3sgte og 3sge?: )
Noe sterkere innmat på GTE? (er ikke heeelt sikker på hvordan, men har blitt sagt mange plasser)
GE har råere kammer enn GTE.
- altså så brukes 3SGE kammer noen ganger for å trimme 3SGTE''en.
3SGTE har lavere komp. (Har også såklart turboen da:P)

Var det jeg kom på i farta :)
Hmm, men da skal det ikke ha så mye og si om jeg bruker sge eller sgte som utgangspunkt: ) siden ALT inni motoren skal byttes ut: )