TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Abefalinger ang dekkdimensjon?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #381030  av bzerk1

Hvilken dekkdimensjon fungerer bra på Mr2 93 modell?

18" Felger :)
 #381033  av ad92

Hvor breie felger skal du ha?

Har 8 x 17 framme og 8.5 x 17 bake på min.

Framme har jeg 205 og bak 235, men bilene før 93 har "snap oversteer" problemet. Bilen snurer fortere en du rekker å blunke :lol: Har bare opplevd dette en gang på min da jeg snurret i 140. Dette var bare en dårlig sjåfør å ikke bilen sin feil :lol:

Jeg har såpass store forskjell i dekkdim for at ræva skal ha ekstra mye gummi å bite i for å sitte bedre, og ræva slipper ALDRI. Litt sugent om man vill drifte men føler meg veldig trygg i svingene :lol:

Bilen ble jo levert med forskjellig dim framme å bak så ville holdt meg til det :)

Noen gateslicks hadde vell vert toppen av kransekaka
 #381035  av EXS

Nicolay`s gamle bil om jeg ikke ser helt feil :D (inzane2012)

ang dekk dim så ville jeg anbefalt 235/ rundt hele

har aldri helt sett logikken i og ha smalere dekk foran på en bil med såpass mye vekt bak, da vil den vel bare understyre mer, kanskje med unntak av showbiler og biler med dragoppsett :? :D
 #381040  av bzerk1

EXS skrev:Nicolay`s gamle bil om jeg ikke ser helt feil :D (inzane2012)

ang dekk dim så ville jeg anbefalt 235/ rundt hele

har aldri helt sett logikken i og ha smalere dekk foran på en bil med såpass mye vekt bak, da vil den vel bare understyre mer, kanskje med unntak av showbiler og biler med dragoppsett :? :D
Stemmer det ja, gamle hans ;)

ok så nå har jeg en som anbefaler lik dekkdimensjon på hele bilen og en som abefaler større bak ^^ :roll:
 #381041  av john_e

EXS skrev: har aldri helt sett logikken i og ha smalere dekk foran på en bil med såpass mye vekt bak, da vil den vel bare understyre mer, kanskje med unntak av showbiler og biler med dragoppsett :? :D
Understyre mer? Hva er det du snakker om? Mr2'en understyrer ikke, det er jo motsatt.
Det med mye dekk bak handler vel om at bakenden "henger med" i svingene, og det krever mer grep bak på en mr2, så man ikke får slengt ut baken under høy g-belastning.

Hvis man er ute etter å forsterke de gode egenskapene i mr2'en velger man bredere bak. Det var jo tross alt det fra fabrikken også.
205 foran og 225 bak på Gti skal gå fint, og da koster det ikke skjorta å ha det gøy heller ;)
 #381042  av ad92

Understyre mer? Hva er det du snakker om? Mr2'en understyrer ikke, det er jo motsatt.
Det med mye dekk bak handler vel om at bakenden "henger med" i svingene, og det krever mer grep bak på en mr2, så man ikke får slengt ut baken under høy g-belastning.

Hvis man er ute etter å forsterke de gode egenskapene i mr2'en velger man bredere bak. Det var jo tross alt det fra fabrikken også.
+1

Må ikke høre på corolla gutta :lol:

Testet ut "snap oversteer" problemet på en stor og våt parkeringsplass. Dro bilen oppi grei fart får å ta en sving jeg viste kom til å bli veldig på bristpunket. Man føler at svinger går fint før man føler ett "hugg" gjennom bilen da hekken plutselig gjir etter og river med seg framdekkene, bilen snurer ganske fort rundt :lol: Er man ekstremt rask klarer man å rette opp men tror man må øve på dette ganske lenge får å klare det perfekt uten at det er planlagt.

Har aldri hatt overstyrings problem med bilen når jeg ikke har gjort det med vilje, så 235 og 205 funker veldig bra på min 90 mod vertfall. Trenger strengt talt ikke mer en 225 på bakdekkene på en GTI egentlig da :)

litt lesestoff for de som er interessert i emnet:
http://en.wikipedia.org/wiki/Snap_oversteer

http://www.jekylhyderacing.com/snapoversteer.htm
 #381046  av w-132

Hei eg kjøre me 245/35-18 Toyo Proxes T1R bak og 215/35-18 framme :P synes det er kanon godt å kjøre på, å eg har Gul koni senkesett, å har senka bilen ganske møje, så kan anbefala å kjøra me det :D
 #381134  av inzane2012

vil IKKE anbefale deg å gå for 205 fremme på di felgene som fulgte med bilen med mindre du virkelig missliker den personen som skal ha di på/og av seinere og vist du er skikkelig fææn av dekkstrekk... hadde 215 på di før jeg sendte di til deg og jeg syns det var akkurat for smalt...

MR2 SKAL ha smalere dekk fremme, så jeg ville gått for 225 fremme og 235 eller hakket bredere bak, men blir litt feil siden felgene dine er 8" brede på alle fire, så dekk dimmen blir litt vanskeligere å finne da, om du ikke kjøper deg ett par av samme typen som er 8.5" og ha di bak :)

vist du ikke har funnet det ut enda, så er boltsirkelen 5x114.3 og orginal innpress er 45mm :)

PS: venter fortsatt spent på en prosjekt tråd av deg nå snart :)
 #381226  av bose

Smalere dekk framme er nok veien å gå ja.. hvor mye er jo avhengig av preferanser/behov osv
Mer negativ camber er jo også noe som er populært å forske på, noe som også har veldig mye å si for ballansen sin del
 #383847  av ad92

FireWalk har ikke dekk på bilen sin, dekka har en bil på seg :lol: ganske store dimensjoner, må ha blitt ganske trangt i front
 #383872  av inzane2012

265 brett blir kanskje litt for mye på en 8" brei felg da?

det stod 215/35 på felgene før, og der var det ikke mye igjen å gå på før di tok borti fjærskåla, eller hva det heter :)
 #384265  av FireWalk

inzane2012 skrev:265 brett blir kanskje litt for mye på en 8" brei felg da?

det stod 215/35 på felgene før, og der var det ikke mye igjen å gå på før di tok borti fjærskåla, eller hva det heter :)
Blir kanskje for mye på 8" ja, uten at jeg skal si det sikkert. Men 8,5 går det greit.

AD92: Går faktisk fint i front. Tar ikke borti noe. Men er heller ikke plass til noe større for å si det slik. :P