TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Diesel VS Bensin

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #384553  av 2r-e-rik

diesel??? trodde dette var et sportsbilforum...
jeg hater diesel, men når jeg kjører traktor så går det greit..
kan ikke skjønne annet enn at folk kjører diesel fordi det skal være billig.. men vedlikeholdskostnadene er rimelig mye høyere.. så for at det skal være lønnsomt med diesel motor må den totale kjørelengden være rimelig høy..
 #384571  av galx

2r-e-rik skrev:diesel??? trodde dette var et sportsbilforum...
jeg hater diesel, men når jeg kjører traktor så går det greit..
kan ikke skjønne annet enn at folk kjører diesel fordi det skal være billig.. men vedlikeholdskostnadene er rimelig mye høyere.. så for at det skal være lønnsomt med diesel motor må den totale kjørelengden være rimelig høy..

Sportsbilforum ?
Først: Hva er egentlig definisjonen på en "sportsbil" ?
Tenker det er plass for alle med Toyota/Lexus her inne - gammel som ny - sport og ikke sport - treg og rask - høy og lav.

Diesel kjører meget bra det også. Tror kanskje du må begynne å følge litt bedre med hva som foregår i bilverden :lol: Markedet og dets nytenkninger tilpasser seg tiden, og i fare for selv å bli off-topic, man skal faktisk ha litt guffe under panseret for å dra fra den Nm(newtonmeter) som nye dieselbiler produserer. I tillegg er det billigere å kjøre med (både lang- og kortdistanse), enkelt å tune opp effekten er det også. Selvfølgelig finns det også nyutvikling innenfor bensinmotorer, og bra er det.

Lexus IS200d - nydelig bil på alle måter !

Hilsen bensin-elsker !
 #384583  av Drafter

Mr_Storbrua skrev:
Drafter skrev:Æsj det ligna på Avensis og Volvo S-serien..

Hvor ligner det på en avensis???
den ligner litt på de nyere sedanene som er "populære" i usa..

Må si meg enig med erik der gitt..
å ha diesel som nytte kjøretøy eller kort distanse som du sier er TULL....
tenk på fru andersen som aldri passerer mer enn 50 km/t på 5gir og soter igjen sånn at motorlampe lyser/partikkelfilter ?
sånn at ho må på verksted 1 gang i måneden og få verkstedet til å rævkjøre bilen pga partikkel helvette?
om vinteren er det jo et helvette og, 12volts rakleverk som skal dra i gang opp til 10 liter olje og? er så vidt det går med mindre du gløder hundre å ørten ganger
moderne dieselbilene som du skryter så ille av..deler til diesel bil da? koster jo minst x2 som til en god gammel ottomotor
eks glødeplugger da? billig det jaa........
snart blir jo diesel like dyrt som bensin uansett..at taxi sjåfører, lastebiler, båt, landbruk og anleggskjøretøy velger diesel har jeg mer forståelse for.. men så går jo gjerne de en del mer tusen mil enn vanlige brukere og da.

Kanskje forumet burdet fjerne "Sportscar" fra navnet da.. Hvis du vet hva det betyr?
Hva skal du med alt momentet på et landeveislokomotiv da?
Hadde det vært en bil du skulle dratt henger med (banebil) eller annet tungt gods så er det en fordel..
Men da kan du jo heller bare kjøpe en Land Cruiser?
Kan være nyttig å vite litt annen fakta enn hva silkeslips nissen på lexus oslo eller hvor du handla hen overbeviste deg...
Sist redigert av Drafter den 21 mar 2011 17:29, redigert 1 gang totalt.
 #384585  av 2r-e-rik

galx skrev:Diesel kjører meget bra det også. Tror kanskje du må begynne å følge litt bedre med hva som foregår i bilverden :lol: Markedet og dets nytenkninger tilpasser seg tiden, og i fare for selv å bli off-topic, man skal faktisk ha litt guffe under panseret for å dra fra den Nm(newtonmeter) som nye dieselbiler produserer. I tillegg er det billigere å kjøre med (både lang- og kortdistanse), enkelt å tune opp effekten er det også. Selvfølgelig finns det også nyutvikling innenfor bensinmotorer, og bra er det.
Hilsen bensin-elsker !
du har hørt om euro krav anngående utslipp? fra 1 jan 2012 forsvinner toyota hiace fra det norske markedet på grunn av at dieselmotoren har for høyt utslipp..
i japan er det bare bensin motorer, i mange delstater i usa er det forbudt med diesel i personbiler..
grunnen er di skadelige lokale utslippene, nox og partikler blir liggende i bykjerner og skaper dårlig luftkvalitet.
så derfor er det så stor satning på diesel motorer for å få dem til å slippe ut mindre... det er faktisk grunnlaget for om diesel motorer forsvinner eller ikke... men det kommer...

å når for sier at du kjører diesel fordi motoren er så sterk.. ja jøss.. dem har vel aldri hatt bensin turbo.. momentet kommer med turboen, det gjelder både bensin og diesel..
vis diesel er så momentsterkt hvorfor bruker dem ikke diesel i rally/formel 1/dragracing etc.
prodrive sine subaru wrc motorer har ca 300 hester og ca 700nm
 #384594  av Drafter

2r-e-rik skrev:
galx skrev:Diesel kjører meget bra det også. Tror kanskje du må begynne å følge litt bedre med hva som foregår i bilverden :lol: Markedet og dets nytenkninger tilpasser seg tiden, og i fare for selv å bli off-topic, man skal faktisk ha litt guffe under panseret for å dra fra den Nm(newtonmeter) som nye dieselbiler produserer. I tillegg er det billigere å kjøre med (både lang- og kortdistanse), enkelt å tune opp effekten er det også. Selvfølgelig finns det også nyutvikling innenfor bensinmotorer, og bra er det.
Hilsen bensin-elsker !
du har hørt om euro krav anngående utslipp? fra 1 jan 2012 forsvinner toyota hiace fra det norske markedet på grunn av at dieselmotoren har for høyt utslipp..
i japan er det bare bensin motorer, i mange delstater i usa er det forbudt med diesel i personbiler..
grunnen er di skadelige lokale utslippene, nox og partikler blir liggende i bykjerner og skaper dårlig luftkvalitet.
så derfor er det så stor satning på diesel motorer for å få dem til å slippe ut mindre... det er faktisk grunnlaget for om diesel motorer forsvinner eller ikke... men det kommer...

å når for sier at du kjører diesel fordi motoren er så sterk.. ja jøss.. dem har vel aldri hatt bensin turbo.. momentet kommer med turboen, det gjelder både bensin og diesel..
vis diesel er så momentsterkt hvorfor bruker dem ikke diesel i rally/formel 1/dragracing etc.
Du er besatt av moment ja, men hva skal du egentlig med det på et landeveislokomotiv?
Hadde du brukt bilen som en hestehenger eller til å trekke banebilen din eller tyngre gods da hadde jeg forstått det.
Men da kunne du jo heller bare kjøpt en Land Cruiser, så slipper du å slite ut IS'en etter et par år..
Uten turbo er diesel ingenting. Kjedelig er det og med en bil som har et turtallsregister fra 2000-4000 rpm :!:
Noen ganger gjelder det å holde snabelen igjen om hva han silkeslips gutten på lexus oslo eller hvor du handla overbeviste deg..¨
Jeg sier ikke at Lexus er dårlig, LANGT ifra :)
 #384595  av ArildM

http://www.leftlanenews.com/audis-diese ... -good.html
The Audi R10 TDI — the world’s first Le Mans diesel race car — has been doing so well that new regulations have been put in place to curb its success. The American Le Mans Series has decided to allow the competing gas-powered LM P1 Lolas to drop 143 pounds of weight to make for a tighter race. The Lolas will also be granted a five-litre larger fuel tank. Audi says its engineers have calculated with computer simulation that 22 pounds at the upcoming Road America is worth at least two-tenths-of-a-second per lap. Audi said it is “deeply disappointed about the random decisions of the IMSA organization.” Nonetheless, Audi is hopefully it can continue its winning streak this weekend with the Road America race.
 #384596  av Mr_Storbrua

2r-e-rik skrev:

Skal ikke lage noen diskusjon rundt dette, for det bryr meg for lite. Og litt fordi jeg har for lite fakta å slå i bordet med. Men Hiacen forsvinner ikke bare fra det norske markedet. Bilen går ut av produksjon, da det kun er norge den selger i, og noen andre få land i europa. Da er de ikke så interesserte i og bruke masse penger på og få en motor som går igjennom kravene, selv om de sikkert bare kunne smelt inn d-cat motoren.

Er vel heller ikke mulig og sammenligne motorer fra formel 1 med motorer som skal klare flere hundretusen kilometer. Er jo rart hvorfor det ikke kommer flere turbobensinere på markedet da, med mindre slagvolum, for og ha samme effekt som tilsvarende sugemotorer.

Men men.. Nok fra meg. Jeg liker bilen, og hadde nok valgt diesel foran bensin, pga forbruk osv..
 #384602  av 2r-e-rik

Mr_Storbrua skrev: Skal ikke lage noen diskusjon rundt dette, for det bryr meg for lite. Og litt fordi jeg har for lite fakta å slå i bordet med. Men Hiacen forsvinner ikke bare fra det norske markedet. Bilen går ut av produksjon, da det kun er norge den selger i, og noen andre få land i europa. Da er de ikke så interesserte i og bruke masse penger på og få en motor som går igjennom kravene, selv om de sikkert bare kunne smelt inn d-cat motoren.

Er vel heller ikke mulig og sammenligne motorer fra formel 1 med motorer som skal klare flere hundretusen kilometer. Er jo rart hvorfor det ikke kommer flere turbobensinere på markedet da, med mindre slagvolum, for og ha samme effekt som tilsvarende sugemotorer.

Men men.. Nok fra meg. Jeg liker bilen, og hadde nok valgt diesel foran bensin, pga forbruk osv..
vag driver med utviklig av bensinmotorer med lav kubikk med turbo og kompressor.. leveres blant annet i caddy som største motor alternativ..
 #384603  av 2r-e-rik

ArildM skrev:http://www.leftlanenews.com/audis-diese ... -good.html
The Audi R10 TDI — the world’s first Le Mans diesel race car — has been doing so well that new regulations have been put in place to curb its success. The American Le Mans Series has decided to allow the competing gas-powered LM P1 Lolas to drop 143 pounds of weight to make for a tighter race. The Lolas will also be granted a five-litre larger fuel tank. Audi says its engineers have calculated with computer simulation that 22 pounds at the upcoming Road America is worth at least two-tenths-of-a-second per lap. Audi said it is “deeply disappointed about the random decisions of the IMSA organization.” Nonetheless, Audi is hopefully it can continue its winning streak this weekend with the Road America race.
det er jo håpløst å konkurere med suge bensin mot turbo diesel på løp hvor antall depostopp har noe å si.. bensin motorene får lavere forbruk med turbo..
så her har reglementet sviktet.. dieselmotorene skulle ikke hat lov til å konkurere med turbo..
 #384605  av chris

2r-e-rik skrev:
ArildM skrev:http://www.leftlanenews.com/audis-diese ... -good.html
det er jo håpløst å konkurere med suge bensin mot turbo diesel på løp hvor antall depostopp har noe å si.. bensin motorene får lavere forbruk med turbo..
så her har reglementet sviktet.. dieselmotorene skulle ikke hat lov til å konkurere med turbo..
Ja, enten det, eller faktisk tillate at også bensinbilene får bruke turbo. Som du sier er det jo helt latterlig at dieselbilene skal få bruke turbo og ikke bensinbilene..
 #384782  av dca

hva skjer med dette forumet?
Er det så unge folk her som virkelig tror diesel bil er kjedelig? lukter uvitende bondetamper i wonderbaum stylet corolla...

IS220d jeg hadde var det over 200hk og 455nm... er ikke det sportsbil aktig nok så vet ikke jeg... bilen jeg har nå - en 08 BMW 320cab M-SPORT er på absolutt ingen måte noen sportsbil iforhold!
Men dere som kritiserer diesel har vel aldri prøvd såpass til dieselbiler...

Når jeg får solgt bmw'n er neste plan en 535d med hartge varer i motor. 330 diesel gamper å hemningsløst med nm blir vel det meste av bensinbiler under 350 hk igjen.. :)
 #384794  av pekle

Tja, jeg blir mer og mer negativ til diesel jo eldre jeg blir. For ti år siden var jeg overbevist om at diesel var framtida. Har kjørt en del 5-serie med 3liters diesel. Ingen tvil om at det er en flott motor. Men om jeg hadde valget her og nå mellom en 530d og en 530i hadde det blitt bensinen. Tregere i mellomaksen javisst, men rask nok og med en annen nytelsesfaktor etter min mening.

Kjører også en del motorsykkel. La meg si det slik, jeg passer alltid på aldri å ligge bak et VAG-produkt i akselerasjonsfeltet. Det er veldig uheldig for lungene. Greit nok, ikke så ille med partikkelfilter men så mange vrak det finnes uten og kommer til å gjøre i mange år enda. Grøss.
 #384806  av dca

hehe...la oss si det sånn da.. hvis jeg å du pekle var bestekompiser, så hadde vi begge kjøpt oss hver vår bmw. du 530i og jeg 530d.
Jeg hadde kostet på min 5-7 tusen spenn. Du hadde da blitt frakjørt BETYDELIG. Uansett hvor på km/t skalaen! :) hadde du fortsatt vært glad for at du kjøpte
530i? :) PLUSS at drivstoffregningen min hadde vært BETYDELIG mindre! :)
 #384839  av galx

dca skrev:hva skjer med dette forumet?
Er det så unge folk her som virkelig tror diesel bil er kjedelig? lukter uvitende bondetamper i wonderbaum stylet corolla...
Dca - du nevner noe viktig her.
Merkelig måte man "snakker" på i denne tråden, og måten det blir så fort usaklig.
Minner meg om manglende seriøsitet, viten og dårlig ordforråd på samme tid .

Skjerpings !
 #384844  av mr2storbrua

Grunnet mye off-topic om diesel vs bensin i denne tråden har jeg nå flyttet mange poster over hit. Beklager for litt rar kontekst i enkelte innlegg pga dette.