TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Regler for banekjøring i Norge? Banebil, skilt, etc

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #384331  av Scotty

Hei!

Er det noen på forumet som er kloke på reglene rundt banekjøring i Norge? Som det merkes så kan jeg svært lite om emnet.

Har tenkt litt i det siste, vurderer å selge Supra'n for å ha en Supra banebil. Hvordan er reglene rundt skilt? Hvilke arrangement krever dette? Skulle jeg f.eks importere svensk bil med skilter, har skiltene noen betydning?

Spm. angående prøveskilt. http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Proveskilt kan jeg oppgi at kjøretøyet skal "prøves" (se link) og da opplyse om banekjøring? Har hørt flere som har prøveskilt hvor det er opplyst at bilen skal brukes på bane. Er dette noe vegvesenet aksepterer altså? Er det noen grense for mengde prøveskilt? Kan de ved mistanke om misbruk stoppe videre prøveskilting, for så at man sitter igjen med verdiløs banebil?

Scott
 #384339  av inzane2012

las litt på det arket som kjerringa fikk når ho hadde prøveskilt på bilen sin, der stod det spesifikt at det ikke ble utdelt prøveskilt vist grunnen var å kjøre bilen til bane da det ikke ble regnet som prøvekjøring...
 #384340  av MR2i

Hva jeg mener å huske, er at feks Vålerbanen ikke tillater biler med prøveskilt på banen.
Jeg skulle selv få ake en tur med en fyr som hadde prøveskilter, og vi ble stoppet når vi skulle inn på banen...
 #384342  av lasse

Ang skilt/ikke skilt på bane, er det veldig opp til arrangøren tror jeg, på de treffene jeg kjører (norsk sportsvognklubb) så er det delt opp i to grupper: biler med skilt, og lisensierte biler, altså biler lisensiert av nbf.
Men vet det er mange treff der man kan kjøre med prøveskilt dersom det står banekjøring på kjøreseddelen, og andre der du ikke trenger skilt i det hele tatt.
Og så vidt jeg vet er det ett tak på 10 prøveskilt i året, nettopp pga "misbruk" av banebiler, og du skal vel treffe riktige personen på tilsynet om de steder ut ett der det står banekjøring på kjøreseddelen...

Trikset er nok å finne treff der du ikke trenger noe skilt og få tak i en biltralle, da er du safe :wink:
Lurer på om trackday.no går greit uten skilt.

Det er forresten ikke noe problem med svenske skilt på nsk's banetreff så lenge bilen er forsikret (har ihvertfall sett svenskregga biler der før) :wink:
 #384343  av Daniel HS

Har selv arrangert en del banekjøringer her i Bergen etterhvert. Reglene med tanke på prøveskilt er meeeget varierende, og har som nevnt her mye å si på arrangøren. Mine erfaringer angående prøveskilt:

- I følge NBF er det ikke tillatt med prøveskilt på bane pga veitrafikkloven.
- I følge Vegvesenet her i Bergen (dvs, egentlig i Nord Hordaland), kunne de ikke se noe problem i at prøveskilter ble benyttet til banekjøring. For dem spilte det liten rolle om prøvekjøringen skjedde på lukket område, eller offentlig vei.
- Våler er visstnok veldig strenge på dette, de tillater visstnok ikke prøveskilt
- Rudskogen er mer åpen på den fronten, og legger ansvaret over på leietaker.
- Dersom man skal ha lisenskjøring, skal bil og fører ha lisens, samt at arrangør skal ha lisens.

Er ikke heeelt 100% sikker på hvordan Gatebil gjør det, vet at de har engangslisenser som de utsteder iallefall, men om det er på biler med prøveskilt eller uten, husker jeg ikke. Men om det er noe som er meget viktig kan jeg sikkert ta en telefon til Henrik.

Her i Bergen (Eikås Motorsenter) er det Baneeier som nekter oss å kjøre med rødskilter, men vi jobber kontinuerlig med å prøve å endre deres syn på saken.

Og prøveskilter har som nevnt over en max grense, vet ikke om det får på antall ganger ut, eller om det går på antall dager totalt.

Konklusjon? Veldig varierende!
 #384348  av inzane2012

så konklusjonen må vel da bli å sjekke grundig opp men tanke på hva du skal bruke bilen til altså?
gatebil er vel mer for show er det ikke det da? skal du kjøre i noen slags serie eller sånt må vel bilen vere lisensiert uansett?
 #384939  av Scotty

Takk for svar!

Synd det skal være såpass varierende, gjør det vanskelig å bestemme seg om det blir kjøp eller ikke. Skulle gjerne hatt en bil til typ time attack/vanlig banekjøring for å kunne kjøre fort på bane istedet for offentlige veier. Hvilke andre arrangement enn Gatebil er det som tillater prøveskilt og har engangslisenser?
 #384956  av 2r-e-rik

Scotty skrev:Takk for svar!

Synd det skal være såpass varierende, gjør det vanskelig å bestemme seg om det blir kjøp eller ikke. Skulle gjerne hatt en bil til typ time attack/vanlig banekjøring for å kunne kjøre fort på bane istedet for offentlige veier. Hvilke andre arrangement enn Gatebil er det som tillater prøveskilt og har engangslisenser?
hva med å lisensiere bilen?
reglement for gatebil extreme/time attack http://bilsport.no/uploads/teknisk_regl ... k_2011.pdf

kan ikke se for meg at du vil bli nektet kjøring med lisensiert fører og bil samt motorsport forsikring: http://bilsport.no/uploads/forsikringer3.pdf

med et så enkelt reglement og så billige lisenskostnader så kan jeg ikke si at det er lønnsomt med prøveskilt racing
 #385036  av Scotty

Lisensere til kun Gatebil du tenker på? Får inntrykk av regelementet til Gatebil extreme er nødt å være 1000hk og rørramme. Vet ikke hvor interessert jeg er i å kjøre under Gatebil, eller med de andre extreme bilene for den saks skyld. Kunne gjerne tenke meg noe mindre og mer standard banekjøring slik som trackday, men det er vel bare med skilter?
 #395155  av Scotty

Må nesten dra opp denne tråden. Fortsatt veldig usikker på hva jeg skal gjøre.

Vil det beste være å vente til det kommer en rimelig bil(Supra MK3) på skilter til salgs, for så å bygge banebil ut av den? Hvor da skiltene beholdes og jeg får da noen "snille" bekjente til å EU-godkjenne i ny og ne. Hva om f.eks noen fra vegvesenet ser bilen på et treff og gir en visning. Sitter jeg da igjen med en verdiløs banebil?

En annen ting.. er det lov med flere lisenser på en bil? Kan jeg f.eks ha driftelisens samt gatebil racing/extreme lisens på den? Hele poenget med en banebil for meg vil være å ha et prosjekt med motortrimming, bur, osv og kunne ha det gøy på bane.
 #395167  av pirkka

Scotty skrev:Hei!

Er det noen på forumet som er kloke på reglene rundt banekjøring i Norge? Som det merkes så kan jeg svært lite om emnet.

Har tenkt litt i det siste, vurderer å selge Supra'n for å ha en Supra banebil. Hvordan er reglene rundt skilt? Hvilke arrangement krever dette? Skulle jeg f.eks importere svensk bil med skilter, har skiltene noen betydning?

Spm. angående prøveskilt. http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Proveskilt kan jeg oppgi at kjøretøyet skal "prøves" (se link) og da opplyse om banekjøring? Har hørt flere som har prøveskilt hvor det er opplyst at bilen skal brukes på bane. Er dette noe vegvesenet aksepterer altså? Er det noen grense for mengde prøveskilt? Kan de ved mistanke om misbruk stoppe videre prøveskilting, for så at man sitter igjen med verdiløs banebil?

Scott
Du får ikke kjøre bil med svenske skilter i Norge :? hvis ikke du bor i Sverige
 #396095  av sindrejl

inzane2012 skrev:las litt på det arket som kjerringa fikk når ho hadde prøveskilt på bilen sin, der stod det spesifikt at det ikke ble utdelt prøveskilt vist grunnen var å kjøre bilen til bane da det ikke ble regnet som prøvekjøring...
Står ingenting spesifikt for dette, står derimot at rødskilt kan brukes til det formålet å vise frem bilens ytelse vise formålet bilen er bygd for. Men folka på BT mener jo også at rødskilt hovedsaklig kun er for å kunne frakte bilen feks til visning nettopp hos BT, og tar man ut for mange skilt på en bil som ikke er vist så får man ikke skilter. En bane er forresten å regne som normal norsk vei, kan du bevise at du ikke har kjørt for fort eller uanstendig så gjelder forsikringen også på bane.

Problemet er at mange hos BT finner på sine egne regler og når de sier NEI kan du krangle så mye du vil, men du får ikke utlevert rødskilter.
 #396096  av sindrejl

pirkka skrev:
Scotty skrev:Hei!

Scott
Du får ikke kjøre bil med svenske skilter i Norge :? hvis ikke du bor i Sverige
Helt korrekt, om du kjører rundt med svenskregga bil og blir stoppet, får du en saftig bot siden du har forsøkt å undra deg engangsavgift og du blir i tillegg pålagt å registrere bilen.