TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• AE86 med V8 1UZ-FE

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #383534  av h2k

Motatt svinghjul...passer ikke på veiva. Husker ikke hvor jeg leste det men 3sgte svinghjul skulle visst bolte rett på v8 veiva. Det gjorde den IKKE :\ Har også motatt oljefilter adapter for å flytte filteret, det passet heller ikke på gjengene. Men det passet på Nissan oljefot. Faaan så irriterende å få feil deler :\

Bygger motorfester og div i helga, mer bilder kommer.
 #383563  av Morten

3sgte svinghjul brukes av mange så ikke rart du har lagt merke til det. Men det er ikke direkte bolt on, boltsirkelen er forskjellig og må maskineres. I tillegg er startkransen utformet for starter fra girkassesiden noe som fører til at en og må slipe litt på alle tennene for inngrepet. (litt avhengig av hvilken retning starteren kommer i ditt oppsett, og om startkransen kan demonteres og snus eller ikke). Du vil se at på ene siden av startkransen er det ett skråkutt for starterinngrepet mens det andre siden ikke har dette.

EDIT: mulig jeg blander med en annen motor, men minnes at oljekretsen på 1UZ er utformet på et vis som gjør det veldig enkelt å modifisere for filterflytting/oljekjøler med litt saging/tukling/gjenging/sveising på orginalbitene ved filteret? At kretsen går utvendig på blokka ved filteret og kan kappes og skjøtes for å flytte filteret eller noe sånt.... hmmm, skulle hatt et bilde foran meg for å sett om det var UZ eller ikke...
 #384505  av h2k

Morten skrev:3sgte svinghjul brukes av mange så ikke rart du har lagt merke til det. Men det er ikke direkte bolt on, boltsirkelen er forskjellig og må maskineres. I tillegg er startkransen utformet for starter fra girkassesiden noe som fører til at en og må slipe litt på alle tennene for inngrepet. (litt avhengig av hvilken retning starteren kommer i ditt oppsett, og om startkransen kan demonteres og snus eller ikke). Du vil se at på ene siden av startkransen er det ett skråkutt for starterinngrepet mens det andre siden ikke har dette.

EDIT: mulig jeg blander med en annen motor, men minnes at oljekretsen på 1UZ er utformet på et vis som gjør det veldig enkelt å modifisere for filterflytting/oljekjøler med litt saging/tukling/gjenging/sveising på orginalbitene ved filteret? At kretsen går utvendig på blokka ved filteret og kan kappes og skjøtes for å flytte filteret eller noe sånt.... hmmm, skulle hatt et bilde foran meg for å sett om det var UZ eller ikke...
Ja oppdaget det med svinghjulet, skal få en industrimekanikker med rette utstyret til å bore opp til bredere boltsirkel som er gjort av mange med samme motor. Skal titte på tennene som du sier, er vel bare å dreie de til i dreiebenk. Er ett letta svinghjul så den har tenner tilgjengelig fra begge sidene heldigvis.

Nja jeg har kjika litt på det med oljefilterfoten, men foreløpig så tror jeg det enkleste blir å bare sette på ett veldig lite oljefilter. Er igrunn god plass fra rammevangen nå som jeg har fått sveisa festene ordentlig på. Skal legge ut bilder fra helga nå.
 #386033  av h2k

Røkka ned forstillingen og bytter alle foringene med polyeurethan:
Bilde
Bilde

Har forsåvidt bytta alle foringene i bakstellet også men ingen bilder av det.

Laga til motorfestan når forstillinga først var ute:
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Desverre så måtte nokk bremsekraftforsterkeren skrues ut, den ble i veien. Så nå må jeg kjøpe en pedal box med mastersylinder på innsiden. Har jo sine fordeler det også for da følger det jo med bias kontroller så man kan justere frem\bak bremsekraft med en knobb. Men dyrt...det er det. Fyttikatta!

Har besøk av en til AE86 i garasjn:
Bilde
Og en til...
Bilde

Pusser opp felgene:
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Fant noen gamle 185-60-14 dekk og klemte på, var tytjevanskelig på bakhjulene og ble skikkelig tyskerstuk siden de er 8" brede :p 205-55-14 Nitto baneslicks er bestilt i helga fra Summitracing, håper de kommer i tide til sommer.

Flytta radiatoren lengre frem og litt ned med nye braketter, liker ikke å ha det så trangt:
Bilde
Bilde

Tetta igjen torpedoveggen med ny tunell:
Bilde
Bilde
Bilde
 #386038  av Mr_Storbrua

tøff bil... blir gøy om man får sett denne live :) Noen peiling på når den er ferdig eller? Å hvor har du planer om å kjøre? Blir det en gatebilshower dette eller?
 #386039  av h2k

Notattavle:
Bilde
Godt å få begynne å krysse ut ting, er en haug med flere ting som ikke er notert enda. Men godt å holde orden når kaoset enda er så stort.

Har også gått bort fra ideen om turbo, tror det blir for voldsomt og vil rive sunn det orignale 4AGE bakstellet på null komma niks. Så prøver med en stock 270hk motor med moderat sugetrim for å se om det holder. Begynner å bygge 4-2-1 grenrør snart. Svinghjulet er målt opp, det er 8x70mm boltsirkel på 3sgte hjulet. Mens på 1uzfe veiva er det 8x80mm, så freses opp til neste helg.
 #386042  av h2k

Mr_Storbrua skrev:tøff bil... blir gøy om man får sett denne live :) Noen peiling på når den er ferdig eller? Å hvor har du planer om å kjøre? Blir det en gatebilshower dette eller?
Skal prøve å få den ferdig til juni, bor i nordnorge så akter meg ikke så langt sør som gatebil. Men skal ha vognlisens til å delta på dragrace i narvik, evenes, finnsnes, tromsø samt frikjøring på ACR-treff som http://www.sommertreff.no
 #386043  av Mr_Storbrua

Man må kanskje ta turen opp til acr selv da :) hehe.. hadde vært morro og oppleve den banen.

Tøfft prosjekt hvertfall :) Stå på :)
 #386048  av ArildM

Blir bra dette :)
 #386058  av David

dette blir bra

men et lite tips så anbefaler jeg deg å ikke bruke de foringene du har kjøpt deg der på det staget du har tatt bilde av
de er rett og slett så alt for stive at du mister fungerende fjøringsvei
prøv å beveg bærearm med det staget opp og ned for hånd når det er montert(uten fjørbein) så kjenner du hvor mye motstand/friksjon den foringa foråsaker

på biler som ikke kan ha uniballs av ulike årsaker bruker jeg nye original foringer der
 #386277  av h2k

David skrev:dette blir bra

men et lite tips så anbefaler jeg deg å ikke bruke de foringene du har kjøpt deg der på det staget du har tatt bilde av
de er rett og slett så alt for stive at du mister fungerende fjøringsvei
prøv å beveg bærearm med det staget opp og ned for hånd når det er montert(uten fjørbein) så kjenner du hvor mye motstand/friksjon den foringa foråsaker

på biler som ikke kan ha uniballs av ulike årsaker bruker jeg nye original foringer der
Hmm interessant innspill, har ikke så mye valg nå da de gamle foringene er kastet i søppla for lengs. Har en shore hardness måler på jobben så skal måle hardheten på polygummien. Er relativt myk polygummi på det settet jeg mottok. Håper det blir bra :)
 #394470  av h2k

Lenge siden oppdateringer. Har fått gjort litt men har ingen bilder klar. Rakk ikke å bli ferdig til Sommertreff som planlagt grunnet huskjøp, flytting og masse annet som plutselig skjedde samtidig.

Er dog i prosessen med å koble opp datasprutet og lage ledningsnett. http://www.lextreme.com/forums/showthre ... post119720

Flere bilder kommer.
 #398336  av Holger

Sjer det noe her? :)
 #400450  av h2k

Skjedd litt, beklager lite updates. Har fått gjort litt, men desverre ikke nokk.

Motor er i. ledningsnett til sensorer til motor er så si ferdig:
Bilde

Mangler derimot tenningsforsterker, bestilte en til sr20det men selgern på ebay lurte meg. Den dukka aldri opp, så må vel få bestilt en ny.

Laget en prøveplate for å legge opp ledninger til ecu og brytere osv:
Bilde

Har kappet vekk hele hjulbrønna i bagasjerommet og sveiset\poppet på rette plater. Kuttet til ett lite hull og installert en 60L tank med sender fra summitracing:
Bilde

Strømkabel og utvendig hovedstrømbryter er også på plass.

Walbroen e også på plass:
Bilde

Har også fjernet de originale pedalene, fikk ikke plass til original bremseforsterker så har bestilt en pedal box med gulvmontering.
Bilde

Desverre er jeg 193cm lang mann, å selv på fremste mulige plassering så sitter jeg som ei krøkke inni bilen. Setet går ikke lengre bak pga buret, rattet er for lavt å treffer meg i beina osv. Så dette må jeg nokk ta ut å selge. Noe som er kjipt for jeg brukte rundt 7k på først bestille feil brakett mount som jeg sagde sunn i forsøk på å modifisere, bestilte en ny gulvmodell, alle mastersylindre, bias bar osv. Up for grabs!
Så må jeg finne en ny løsning på hvordan jeg skal få plass til bremsesylinder i motorrommet med originale pedaler.
 #400451  av h2k

Grunnen til det har vært lite updates har vært at jeg har kjøpt 2mannsbolig, dog uten garasje :\ men var endel oppussing for å få utleieleiligheten klar for utleie. samt at flytting er en drittjobb.

Så til enda tristere nyheter, garasjelokalet vi gutta boys leide fikk vi oppsigelse på. Hele bygget skulle rives. Dermed ble det full nedpakking av utstyr:
Bilde

Bilde

Utrolig triste greier. Heldigvis eier jeg en container jeg har stappet av av deler og verktøy i, bilen er frakta på plena og 6x9m partytelt er satt opp som beskyttelse mot elementene.

Har fått gjort noe mere ting men har vært sløv å ta bilder, beklager.
Motorrommet er svartlakkert, fått tak i supra mellomaksel som nå er pent sveiset på ae86 mellomaksel for perfekt match, svinghjulet er motatt etter å fått borret opp til veiva, clutch er satt sammen, fått tak i clutchgaffel og hele hopprekka til girkassen så det er på plass.

Jeg rakk aldri å få bilen klar til sommertreff, men to dager før så fikk jeg lånt meg en "delebil" ae86 som manglet endel deler. På denne flyttet jeg over mine felger med nitto slicks, ratt, seter, belter, batteri og litt smågreier så den ble kjørbar. Kjørte hele helgen på ACR uten store motorproblemer bortsett fra at 136hk er kjedelige greier og bat bensinpickup surkla luft i alle høyresvinger selv om tanken var sprekkfull. Måtte ha VELDIG høy fart inn i svingene for å få rumpen ut, er vant til å kjøre 400hk skyline som bare er å powerslide ut i hvilken som helst gir i de fleste hastiheter. Men var dog veldig lærerikt!

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Var gøy å få kjørt litt i allefall :)

Ødela derimot ene sideskjørtet på lånt bil :o så om noen vet hvor jeg kan få kjøpt slike så si ifra, har litt erstatning å gjøre :p