Okei. Dette (les: tråden) er i essens den ene, store årsaken til at jeg tidvis skjemmes dypt over å være bilmann. Det er altså med den største forståelse at jeg opplever denne stigmatiseringen av oss "bilfolk", "mekkere" osv. Hvor enn stort mangfoldet er, selv blant oss "bilfolk", så er det ikke rart det henger dette stigmaet over oss. Jeg blir ikke lenger forbannet og forbløffet av folks ignoranse, men kjenner jeg likevel må holde igjen for å være mest mulig saklig.
Altså, rasisme og fremmedfrykt er to forskjellige ting, på samme måte som patriotisme og ekstremisme er to forskjellige ting. Men, de er svært sterkt knyttet til hverandre. All kjent ekstremisme bygger på patriotisme. Det er ingen ekstremister som oppfatter sitt arbeid, sine holdninger som destruktiv for samfunnet. Men destruktivt er det. Overdreven patriotisme er destruktivt, både fordi det lar ekstremisme spire mer fritt, samtidig som den overdrevne patriotismen i seg selv kan forveksles med ekstremisme.
Lignende trekk finner man også i relasjonen 'rasisme - fremmedfrykt'. Dvs. det er ingen rasister som oppfatter sine egne holdninger som destruktive. Faktisk er det få rasister som i det hele tatt oppfatter seg selv som rasister. Faktum er fortsatt at rasisme er destruktivt for oss andre, på samme måte som ekstremisme. Selv for oss som ikke er direkte berørt (av ord, handlinger osv.) er det destruktivt. Det hemmer kommunikasjonen mellom landsmenn, svekker diplomati mellom nasjoner og hele regioner. Det blir til det stikk motsatte av brobygging - avgrensing og inndeling. Segregasjon kalles det. Og på samme måte som ekstremisme bygges på patriotisme, bygges rasisme på fremmedfrykt.
Hvis rasisme bygger på fremmedfrykt, hva bygger da fremmedfrykt på? Det er gjort mye forskning på dette. Fragmentert forskning, ja, men fortsatt ganske tydelig forskning.
Rasisme og fremmedfrykt er påvist å knyttes sterkt opp mot utdanningsnivå. Altså, det eneste som kurerer overdreven fremmedfrykt er opplysning. Det vil si; befolkningens fremmefrykt øker når utdanningsnivået senkes. Dette er gjeldene helt ned til den lille gruppa av de som har psykiske funksjonsnedsettelser, for de er dokumentert å være de desidert minst fremmedfryktende (se linken nederst). Altså eksisterer fremmedfrykten i en sfære mellom den fulle opplysning og den totale uvitenheten (såkalt barnetro) - hos de småignorante. I korte (eller lange) trekk vil jeg med dette speile tråden tilbake til dere slik jeg ser den:
Drafter, du linker til en artikkel der tre menn fra Senegal og Somalia blir intervjuet. Vil du si at de fra Senegal og Somalia egentlig er fra Pakistan? Bare lurer, ettersom du slengbemerker "Noen som sa pakkis?". Er kanskje "ali baba" fagterminologi for tyranner som bryter menneskerettigheter? Eller mener du det kanskje bare som god gammel jovialitet. I såfall bryter det ganske sterkt med det tidligere nevnte opplysningskriteriet. I tillegg, Drafter, er det virkelig slik at 'utlendinger' stjeler jobbene til nordmenn? Kjenner du mange etniske nordmenn som gjør vaskejobber, kjører taxi, buss? Neppe, og det er i såfall unntak. Utlendingene stjeler over hodet ikke jobbene til nordmenn - derimot gjør de drittjobbene våre, slik av vi etniske norske kan ta prestisjejobbene med høy lønn. Er det virkelig slik at asylsøkere og arbeidsinnvandrere sponses med biler? Nei. Er det slik at de sponses med tak over hodet? Mjo, hvis du anser rønnene av noen mottak som hovedsaklig drives av etnisk norske profittjegere, så blir de for all del sponset med tak over hodet. Men ett palass til hver mann - ikke akkurat..
Samejon, er det slik at "de" må hindres fra å ta over landet vårt? Er det slik at "de" kommer til å overkaste et veletablert vestlig demokrati, bare de får muligheten, og du derfor hevder "Vi burde jo faktisk gjøre noe før [...])??
Er det slik at de ikke oppfører seg? Faktum er at massemediene ikke før nylig har blitt mer påpasselig med sin dekning av krim. Altså, dersom en kriminell handling ble begått (for bare noen få år siden) av en innvandrer, ville det stått ettertrykkelig at gjerningsmannen var "innvandrer", "asylsøker", "ikkeetnisk" eller "mørkhudet". Dersom krim-handlingen ble begått av en nordmann ville det ikke stått noen verdens ting om at han var "etnisk norsk". Gjennom media skjønner vi altså at utlendingene "ikke klarer å oppføre seg", men i realiteten er det desidert flertall av etniske nordmenn som dømmes og fengsles. Altså er det i hovedsak nordmenn som ikke klarer å oppføre seg. Og Samejon, angående hva "de" har kostet oss, tror jeg også du skal gå nærmere inn i tallene før du beskylder noen for å stjele fra NAV. Dessuten, om man etter norsk lov har rett til støtte fra nav, så degraderer du det norske sosialdemokratiet til en stakkars tigger, om du mener de har "stjelt fra nav". NAV er tilstede som sikkerhetsnett for de svakeste, og flesteparten i langvarig støtte er igjen nordmenn. Ikke "de"...
Julebrus, du sier to forskjellige ting når du påstår at "de fleste oppegående mennesker i Norge begynner å bli ganske møkka lei". Realiteten er at du dessverre ikke har flesteparten med deg i denne saken. Kanskje her, på et mer konservativt interesseforum med anonyme brukere, men ikke ute i den virkelige verden. At du har de oppegående med deg vil jeg dess sterkere bestride - du har de marginaliserte, etniske, lavtutdannede nordmennene med deg. Jeg sier overhodet ikke at dett er en gruppe som ikke er oppegående, men selv med en raus definisjon av "oppegående" sier du mye og svært motstridende i denne fabelaktige setningen din.. Når ble det forresten bevist at kulturmix ikke fungerer? USA er definisjonen av kulturmix, og jeg skal ikke si de er flink på alt, men hvite og sorte lever vel atskillig bedre sammen med hverandre nå enn under "the good old cotton picking days".. Hitler har derimot bevist at det å HINDRE etnisk og kulturell blanding ikke er særlig produktivt. Segregasjon, som tidligere nevnt, er også godt utprøvd og veldokumentert - i en rekke afrikanske land - som en fullstendig fiasko i ideologisk sammenheng. Du burde virkelig ta fatt ei bok eller tre!
Litt litteratur for de som måtte føle seg berørt:
http://www.naldic.org.uk/ITTSEAL2/teach ... racism.cfm
http://www.dagbladet.no/2010/09/06/maga ... /11397953/
http://no.wikipedia.org/wiki/Xenofobi