TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Felles godkjennelsesorgan for bilentusiaster

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #387206  av MR2i

Mange, inkludert undertegnede, har biler de ønsker å få godkjent av Biltilsynet. Noen mer seriøst enn andre. Noen mer ekstremt enn andre.
Felles er papirmøllen, henvendelser, bekjentskaper eller mangel på dette, regelverk og ikke minst TID som forbrukes for entusiaster som aldri har vært gjennom møllen.

Det er egentlig rart at ikke feks en jus-student (av den typen som har høyeste karakter på skolen), en datanerd samt en mekaniker lager sitt eget lille firma som tar på seg sånne jobber for en liten penge eller 2.
Dette vil da være folk som lærer seg gangen mot importører og produsenter. Skaffer seg etterhvert bekjentskaper og bygger opp en database for hva som har blitt godkjent og hva som stoppes.
Og full oversikt over hva som finnes av TUV-godkjente deler til de respektive bilmerker.
Man rett og slett samler opp hver kundes prosjekt på tvers av bilmerkene og har disse i en database.

Så neste gang det kommer inn en fyr som har en 1991 modell MR2 som skal ha den og den ombygginga, får man en liste over hva som finnes av deler, hvor mye effekt bilen kan ha ved de og de spesifikasjonene osv osv osv..

Om 20 av oss hadde brukt dette firmaet, hadde importørene/verkstedene kun hatt en person som de forholder seg til (som de etterhvert blir kjent med), enn de 20 av oss.
Og jeg hadde feks glatt betalt 5000,- til en som tar seg av søknaden for ombygging, skaffet TUV på de delene de vet jeg kan bruke, avtale med BT om hva som gjøres og så få tid for visning.
Ferdig pakke. Jeg bare har dato for visning å forholde meg til.

Det kan også være såpass enkelt at om BT er konsekvent motstander, at man hadde bygget opp en relasjon til en TUV-instans i Tyskland for å få TUV-sertifisere biler og finne en løsning mot BT.

Bare en tanke... men hvor fint det hadde vært...
 #387207  av inzane2012

toyparts holder vel litt på med sånt som dette om jeg har skjønt det rett... han hadde jo til og med fått til en avtale med BT i bergen når det kom til godkjenning av ombygde mr2, men så plutselig så ville vist ikke BT godkjenne mer...

men er helt enig med deg! en plass å begynne ville vert å samle all informasjonen som ligger her på forumet og såtte det sammen til en hel tråd der all ligger samlet.
 #387208  av ArildM

Hadde vært GENIALT!
Jeg vil gjerne få godkjent eventuelle forandringer jeg gjør, og hadde gjerne kunnet betale for å få hjelp til å få slike ting godkjent.
 #387211  av harared

Kunne vært en slik ordning svenskene har:
http://www.sfro.com/
Mye ombygginger som skjer så kunne vært bra og ha en "kvalitetsikring" på jobben som blir gjort fordi mange på BT ikke har peiling når det gjelder en del ting.
Koster ikke en TUV godkjenning av bil en haug med penger og krav til mye dokumentasjon?
Tror ikke det er lurt og la en kommersiell aktør styre den greia med ombygginger da det er lett det tar av kostnadsmessig og for mange er dette en hobby.
Støtter den gode tanken rundt et slikt forslag :)
 #387212  av MR2i

harared skrev:Kunne vært en slik ordning svenskene har:
Mye ombygginger som skjer så kunne vært bra og ha en "kvalitetsikring" på jobben som blir gjort fordi mange på BT ikke har peiling når det gjelder en del ting.
Koster ikke en TUV godkjenning av bil en haug med penger og krav til mye dokumentasjon?
Tror ikke det er lurt og la en kommersiell aktør styre den greia med ombygginger da det er lett det tar av kostnadsmessig og for mange er dette en hobby.
SFRO ser ut til å være tingen ja! :) Der har visst svenskene kommet mye lengre.

Det måtte vært en orginisasjon hvor feks ledere fra de enkelte småklubbene hadde sittet i styret, og ansatt disse personene som driver dette.
Helt åpen struktur..

Skal lese litt mer om SFRO....
 #387214  av MR2i

Er ikke det folk fra BT som har blitt satt dit?

Finner ikke en gang en webadresse som går til noe ala www.sfoor.no.. google kommer bare med resultater fra forumer o.l...

Fant denne:
Statens vegvesens Spesialistgruppe For Ombygde, Oppbygde og Reparerte kjøretøy (SFOOR)

Har lite med det jeg tenker på å gjøre i hvertfall...
 #387215  av MR2i

Jeg fant denne:
Dr.Ling skrev:Sent svar, men dog.
Iflg andre fori tror jeg SFOOR for det meste behandler motorsykler/choppere, kitcars etc. Fått inntrykk av at BT etter flere tiår med press fra det miljøet opprettet SFOOR, og også som et organ som kunne være rådgivende til distriktskontorene i saker de ikke klarer å håndtere selv.

Så når det gjelder oss stakkars Toyota (og Nissan) -eiere kan vi neppe søke direkte til SFOOR mtp godkjenning. Tenkte at dette var en mulighet selv, siden vi alle får samme svar om at vi må skaffe papirer fra importør, noe som har vist seg umulig.

Når det gjelder MR2 ombygd til turbo har det nå løsnet litt, ihvertfall for Jumbo med hjelp av TOYPARTS i Bergen, men vet ikke hvor lenge den moroa varer.
En annen mulighet er å få godkjent i Sverige eller Tyskland først, slik at man ihvertfall har noen papirer når man drar på stasjonen.
 #387236  av inzane2012

SFOOR her i norge er vel mer en vits å regne for ja... skulle hatt samme ordningen som i sverige, men nå har det seg jo sånn at den norske stat er vel en av di mest bil fientlige som er på dette kontinentet... så tror nok at en felles japansk bil organisasjon kanskje hadde klart å sett mer press på staten enn det enkelt personer klarer desverre...
 #387254  av 2r-e-rik

det firmaet du lengter etter, det eksisterer i beste velgående og heter ss performance.
di får godkjent det meste..
dem fikser tüv godkjenning og blir med deg til statens vegvesen ved visning..
 #387256  av 2r-e-rik

MR2i skrev:Er ikke det folk fra BT som har blitt satt dit?

Finner ikke en gang en webadresse som går til noe ala http://www.sfoor.no.. google kommer bare med resultater fra forumer o.l...

Fant denne:
Statens vegvesens Spesialistgruppe For Ombygde, Oppbygde og Reparerte kjøretøy (SFOOR)

Har lite med det jeg tenker på å gjøre i hvertfall...
sfoor ble etablert for en tid tilbake når amcar gutta gikk lei, det var også da 1:15 paragrafen i kjøretøysforskriften kom.
sfoor er rett og slett en egen avdeling innen statens vegvesen som tar seg av søknader og godkjenninger innen ombygginger, reperasjon av kondemneringer og chassis bytte.

dette er en gjeng med paragraf ryttere som kan alt om biler på papiret..
 #387257  av MR2i

2r-e-rik skrev:det firmaet du lengter etter, det eksisterer i beste velgående og heter ss performance.
di får godkjent det meste..
dem fikser tüv godkjenning og blir med deg til statens vegvesen ved visning..
Se der ja!! Kontakter de med det samme angående min MR2.. :D
 #387262  av MR2i

Jeg har nå sendt mail til SSPerformance. Ser at referansene de har på websiden er fra 2008 og tidligere.. dog er noen av de udatert, så...
Men mener å ha lest det har blitt enda vanskeligere de siste 2 årene...
 #387277  av harared

MR2i skrev:
harared skrev:Kunne vært en slik ordning svenskene har:
SFRO ser ut til å være tingen ja! :) Der har visst svenskene kommet mye lengre.

Det måtte vært en orginisasjon hvor feks ledere fra de enkelte småklubbene hadde sittet i styret, og ansatt disse personene som driver dette.
Helt åpen struktur..

Skal lese litt mer om SFRO....
Vet ikke hvilke erfaring svenskene har gjort, men det ser ut som denne innstansen fungerer.
Er i vertfall folk som har peiling og som faktisk er interesert i bil/kjøretøy og ikke opptatt av og hanke inn nok avgifter til staten.
De har også en fast spalte i bladet Bilsport noe som tyder på at de er aktivt ute med info og belysning av problemer.

Når det gjelder TUV godkjenning så er jeg redd for at kontoen må blø for og få det til, men det skader ikke og sjekke det ut.