TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Turbo pÃ¥ Corolla E10 4E-FE 1.3

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #387270  av ktm250sx

Hei.

Jeg lurer på hvordan det er å sette turbo på en 1993 1.3 Corolla med 4E-FE motoren? Bilen har gått 198000. Jeg regner med det ikke bare er rett fram uten at noe ryker, men tenker dersom jeg kjører ladetrykk på rundt 0,2 bar eller noe der omkring. Det blir ikke for å dra mest mulig ut av motor/ drivverk, men kun for å ha turbo på en Corolla.
Har registert at 4E-FTE motoren som sitter i Starlet GT har litt sterkere kammer, råder og lavere kompresjon.
Etter som jeg husker var kompresjon ca. 8,2:1 i 4E-FTE motoren, mens det var rundt 9,6:1 i 4E-FE motoren. Lar det seg gjøre å minske kompresjon ved å sette på en tykkere toppakning, eller er det noe annet som kan gjøres? Vil dette være tilstrekkelig til at det ikke ryker med en gang?
Fant en toppakning i stål på www.turbomotor.dk , den var på 1,2 mm. Problemet er at jeg ikke aner hvor tykk originalpakningen er, så lurer på om det i det hele tatt har noen hensikt?
Toyota hadde også en toppakning til 4E-FTE motoren liggende, passer den til 4E-FE toppen?

Veldig takknemlig for svar dersom noen har vært borti noe lignende før.

Kjetil
 #387282  av 2r-e-rik

ktm250sx skrev:Hei.

Jeg lurer på hvordan det er å sette turbo på en 1993 1.3 Corolla med 4E-FE motoren? Bilen har gått 198000. Jeg regner med det ikke bare er rett fram uten at noe ryker, men tenker dersom jeg kjører ladetrykk på rundt 0,2 bar eller noe der omkring. Det blir ikke for å dra mest mulig ut av motor/ drivverk, men kun for å ha turbo på en Corolla.
Har registert at 4E-FTE motoren som sitter i Starlet GT har litt sterkere kammer, råder og lavere kompresjon.
Etter som jeg husker var kompresjon ca. 8,2:1 i 4E-FTE motoren, mens det var rundt 9,6:1 i 4E-FE motoren. Lar det seg gjøre å minske kompresjon ved å sette på en tykkere toppakning, eller er det noe annet som kan gjøres? Vil dette være tilstrekkelig til at det ikke ryker med en gang?
Fant en toppakning i stål på http://www.turbomotor.dk , den var på 1,2 mm. Problemet er at jeg ikke aner hvor tykk originalpakningen er, så lurer på om det i det hele tatt har noen hensikt?
Toyota hadde også en toppakning til 4E-FTE motoren liggende, passer den til 4E-FE toppen?

Veldig takknemlig for svar dersom noen har vært borti noe lignende før.

Kjetil
om du skal bare kjøre 0.2 i ladetrykk, hva er vitsen med turbo da?
men jeg vet at det i mange tilfeller fungerer helt greit å senke kompresjonen med to topp pakninger og kjøre 0,4-0,5 i trykk.. stål topp pakning er jo gjerne en bedre løsning.. men du senker ikke kompresjonen så spesielt mye uansett..
men kjører du på med godt med suppe så kjøler den ned den økte tempen fra turboen og hindrer tennings bank i en viss grad
men hvorfor ikke bare kjøpe en fte motor? det er nok billigere og bedre enn å bygge om den motoren du har..
 #387354  av ktm250sx

Det er egentlig kun for morro skyld og for å teste om det går. Tenkte å ikke kjøre så mye trykk før jeg bytter motor, slik at den motoren som står i kan leve en god stund til. Tar nok litt tid før jeg får skaffet en FTE motor.
Ok, nei det er vel vanskelig å si hvor mye man reduserer kompresjon med.
Men ja, det er jo helt klart lurere å bytte motor hvis jeg skal ha noe særlig effekt ut av den, så en motor står allerede på handlelista.
Finnes det noe delekatalog eller lignende til Toyota der det står tykkelser på originale pakninger?
 #387369  av ErikG

Ville ikke satt noe turbo på en motor som var gått så langt som ikke er bygd for overtrykk!

Heller spar til en 4e-fte motor++. Er en del ekstra som du trenger for å få den til å gå, men motor med ledningsnett og ecu så kommer du langt. Ikke er de dyre heller fra motorimport.dk
 #387574  av ErikG

Da kan du evnt høre med driftit her på forumet
 #387633  av ErikG

Det spørs jo hvor handy du er det... Det jeg opplevde som største problem var å finne ledningsdiagrammer. Jeg klarte ikke oppdrive det så min står nå å får montert standalone datasprut og klar for mapping.

Har btw ekstra power FC datasprut og orginal fte ecu til salgs...