Hei.
Jeg lurer på hvordan det er å sette turbo på en 1993 1.3 Corolla med 4E-FE motoren? Bilen har gått 198000. Jeg regner med det ikke bare er rett fram uten at noe ryker, men tenker dersom jeg kjører ladetrykk på rundt 0,2 bar eller noe der omkring. Det blir ikke for å dra mest mulig ut av motor/ drivverk, men kun for å ha turbo på en Corolla.
Har registert at 4E-FTE motoren som sitter i Starlet GT har litt sterkere kammer, råder og lavere kompresjon.
Etter som jeg husker var kompresjon ca. 8,2:1 i 4E-FTE motoren, mens det var rundt 9,6:1 i 4E-FE motoren. Lar det seg gjøre å minske kompresjon ved å sette på en tykkere toppakning, eller er det noe annet som kan gjøres? Vil dette være tilstrekkelig til at det ikke ryker med en gang?
Fant en toppakning i stål på www.turbomotor.dk , den var på 1,2 mm. Problemet er at jeg ikke aner hvor tykk originalpakningen er, så lurer på om det i det hele tatt har noen hensikt?
Toyota hadde også en toppakning til 4E-FTE motoren liggende, passer den til 4E-FE toppen?
Veldig takknemlig for svar dersom noen har vært borti noe lignende før.
Kjetil
Jeg lurer på hvordan det er å sette turbo på en 1993 1.3 Corolla med 4E-FE motoren? Bilen har gått 198000. Jeg regner med det ikke bare er rett fram uten at noe ryker, men tenker dersom jeg kjører ladetrykk på rundt 0,2 bar eller noe der omkring. Det blir ikke for å dra mest mulig ut av motor/ drivverk, men kun for å ha turbo på en Corolla.
Har registert at 4E-FTE motoren som sitter i Starlet GT har litt sterkere kammer, råder og lavere kompresjon.
Etter som jeg husker var kompresjon ca. 8,2:1 i 4E-FTE motoren, mens det var rundt 9,6:1 i 4E-FE motoren. Lar det seg gjøre å minske kompresjon ved å sette på en tykkere toppakning, eller er det noe annet som kan gjøres? Vil dette være tilstrekkelig til at det ikke ryker med en gang?
Fant en toppakning i stål på www.turbomotor.dk , den var på 1,2 mm. Problemet er at jeg ikke aner hvor tykk originalpakningen er, så lurer på om det i det hele tatt har noen hensikt?
Toyota hadde også en toppakning til 4E-FTE motoren liggende, passer den til 4E-FE toppen?
Veldig takknemlig for svar dersom noen har vært borti noe lignende før.
Kjetil