TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• MR2 MK1 AGTE

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #387910  av MR2i

Hehe.. ja, du sier noe.. billigere blir det nok. Og "bare" 220 hk som jeg skal godkjenne. Men turboen er god for 350 hk.

Denne har 275 hk:
[youtube][/youtube]

Men om man får TUV-kontakten og kjøre utenom SSPerformance og kanskje spare 20.000,-...
Som sagt vet jeg ikke hva som er inkl i de 68.000,-.
Spørsmålet er jo også om hvor mye en godkjent MK1 med 220 hk turbo er verdt også.. sånn rent penge-messig... Ikke at jeg kommer til å selge men..

Og siden 145 hk er hva BT godkjenner uten TUV-test, så er man jo egentlig like langt..
 #387911  av ArildM

Goodspeed to you sir, uansett hva du måtte velge 8)
Så ikke helt feil ut å ha 275hk i Mr2en på rettstrekka :)
 #387914  av inzane2012

hørtes ut som en dyr pris å måtte gi for å få TÜV papirer ja, du får nesten prøve å kontakte TÜV-folka i tyskenland å høre med di direkte? men MÅ i vertfall få det skriftelig fra BT først om di godtar sånne papirer ja, blir vanskeligere for di å trekke seg etterpå da :)
 #388666  av MR2i

Jeg sliter en del med å finne en intercooler som kan passe til MR2'en. Har prøvd en original AGZE intercooler fra en corolla, men det ble for smått og litt feil rørutganger.
Noen som har forslag på intercooler som kan være passende? Problem er målene. Bør ikke være mer enn 37 cm rørende-rørende. Ca 30 cm i bredde. Høyde kan være whatever. 4"

Rørender burde være ca som Porsche 911 venstre side.
911IC.jpg
911IC.jpg (112.88 kiB) Vist 562 ganger
Bare synd denne er 48 cm i lengde..

Forslag på noe som kan fungere?
 #388691  av Lørnings

Få tak i noen som sveiser intercooler da?=) Ellers så ser prosjektet veldig bra ut! Lykke til videre med godkjenning! :D
 #388718  av MR2i

mr2storbrua skrev:Hva er målene på IC til SW20 da?
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/CXRacing ... 1e5e9cc546

Fant denne til $64 da.. 15,5" x 7,5" x 4" som blir 39,4 x 19 x 10 cm. Denne burde gå! :D
Teit med 2,25" inn/ut da men.. MÃ¥ ha overganger fra 2,5" til 2,25" da.. Har 2,5" til 3" liggende som planen var..

Noen som har noe sånt liggende i Norge tro??
 #389084  av MR2i

Jeg holder på med å svare Statens Vegvesens svar på min søknad på ombyggingen.

Jeg tror jeg skal ta et lite mellomtrinn i denne prosessen.

Finnes det en turbo som har maks kapasitet på en 1,6 l på ca 150-170 hk?
 #389085  av ArildM

Høres smart ut.

Må jo yppe litt og guide deg til den guiden jeg har guidet deg til før:
What turbo should I use on my 4AGTE project?

I get many questions on this and many people want to put a huge T-04 on their car. Go for it, I'll stick with what works best for me.

HKS originally used the Garrett T-25 on their kit for a few reasons. It was properly sized to the engine, it had good spool up and reasonable performance, it was a compact unit that fit in the space, and it was available inexpensively. These are good enough reasons to consider using the T-25 as well. The exact unit was used on the 1987-1988 Turbo 4-cylinder Sunbirds, Skyhawks, and Grand Ams, so it is commonly available. Many other versions have been used by Nissian on their 300ZX twin turbo and others.

Some people refer to the T-25 series as the "T-2 small." These people have not really looked into the parts, upgrades, and variants. You can get a good reliable rebuilt T-25 for as little as $400 and it will work fine up to about 175hp.
8)
 #389086  av MR2i

Åja.. farsken.. den har jeg jo i favoritter på nettleseren.. jadda..

Takker :)
 #389089  av MR2i

Hmm.. T25 hadde vært noe sånn innimellom.. men passer dårlig til T3 grenrøret mitt. Og adaptere som finnes gjør at turboen kommer 5 cm lengre ned, og det går ikke..

Skulle hatt en T3-hybrid som ikke gikk mer enn til 200 hk på en 2 liter
 #389093  av ArildM

Da kan dessverre ikke jeg hjelpe deg noe særlig, håper du finner noe som går an å bruke :)
 #389102  av Zepticon

MR2i skrev:Da har jeg fått svar angående full TUV-godkjennelse.

Beløpet var 55.000,- eks. mva. med 220 hk MK1.

Er kanskje verdt det i forhold til hva som skjer om man blir tatt med det.. evt. skjer noe etter veien...
Men før jeg bruker sånne penger på et dokument kommer jeg nok til å sjekke med BT om dette.. har lest et par steder at de nekter å godkjenne TUV-godkjente biler... (?)
Hvem snakket du med hos dem? Og er bilen da levert ferdig godkjennt, eller er dette bare for at de tar den til tyskland for å teste den?
Hvilke garantier gir dem og utfører de noen sjekk selv slik at man ikke sende bilen til tyskland uten å få dokumentasjon?
 #389953  av MR2i

Zepticon skrev:
MR2i skrev:Da har jeg fått svar angående full TUV-godkjennelse.

Beløpet var 55.000,- eks. mva. med 220 hk MK1.

Er kanskje verdt det i forhold til hva som skjer om man blir tatt med det.. evt. skjer noe etter veien...
Men før jeg bruker sånne penger på et dokument kommer jeg nok til å sjekke med BT om dette.. har lest et par steder at de nekter å godkjenne TUV-godkjente biler... (?)
Hvem snakket du med hos dem? Og er bilen da levert ferdig godkjennt, eller er dette bare for at de tar den til tyskland for å teste den?
Hvilke garantier gir dem og utfører de noen sjekk selv slik at man ikke sende bilen til tyskland uten å få dokumentasjon?
Weird.. dette innlegget har jeg ikke fått med meg.. før nå..

Tarjei Christiansen sto det som avsender av pristilbudet.
Heisann

Det har vært endel regelendringer siden den gang. Spesielt på Custom prosjekter som bilprodusenten aldri har levert.

TUV kan kun ta på seg en komplett godkjenning og da vil det beløpe seg på rundt 55.000,- pluss mva.

Mvh./Best Regards/Viele Grüße

Tarjei Christiansen
Står vel strengt tatt ikke at bilen blir godkjent heller.

Men spørsmålet mitt var:
Jeg driver og bygger så smått opp en Toyota MR2 AW11 1986 modell.
Sendte søknad til Biltilsynet om dette, men fikk delvis avslag på effekten.
Bremser, fjæring, senking og felger ble tillatt. Men fikk bare delvis godkjent effektøkning fra de originale 124 hk til SuperChargerversjonen med 145 hk.
Men jeg søkte om 200 til 220 hk. Jeg fikk ikke avslag, men en anbefaling om denne motoren i steden.

Er godkjennelse av effektøkningen noe dere kan hjelpe med?
Så jeg anser at jeg har spurt om total godkjennelse. Jeg leverer bilen med nøklene til de, og de leverer bilen, nøkler og godkjent vognkort til meg.
 #389964  av MR2i

Bilde0058a.jpg
Bilde0058a.jpg (128.39 kiB) Vist 475 ganger
Ganske anonymt enderør. Ingen skal si jeg flasher alt for mange hk! :)
Foto0030a.jpg
Foto0030a.jpg (131.04 kiB) Vist 475 ganger
Racecat
Foto0029a.jpg
Foto0029a.jpg (103.55 kiB) Vist 475 ganger
Ferdig anlegg. Dårlig mobilbilde men.. Gjenstår bare helsveisinga...

Mye arbeid gjenstår på finish og plåt. Ikke vanskelig å se. Motorfester og oppheng skal skiftes dog. Men sandblåsinga fjerner den verste overflaterusta vil jeg tro.
Girkassa forventer jeg kvelder, så den gjør jeg ikke så mye med.

intercooler.JPG
intercooler.JPG (90.25 kiB) Vist 475 ganger
Endelig fikk jeg tak i en SW20 intercooler med 2,5" røråpninger. Fleste er 2,25"
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 29