TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• MR2 na Tougestuk

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #390169  av Brasse

john_e skrev:
Mr_Storbrua skrev:ikke chrome...
Blir uansett ikke chrome, fant nettop ut at "chrome" og sølvgrå var samme greia ;)

Regnet ut prisen med MVA for 2stk.15x8, + 2stk.15x9. Koster 2315kr! :D (uten frakt da)

Blir nok litt mer med 16x8 og 16x10, men prisene er jo helt sykt lave :P
12.2 kg er ganske mye pr felg (15"), og med dekk blir det drøyt høy uavfjæret vekt, i tillegg i 10 toms bredde som er langt fra optimalt. jeg vil påstå så mye at deler som TRD-strutbaren er tilnærmet bortkastet med et slikt felgvalg.
eller er det mer vekt på stuk enn touge?
hvorfor ikke gjøre det skikkelig "touge" og bygg for kjøreegenskaper?

har du sett på Enkei rpf1? 6.5 kilo pr felg som 16x8".
man sier vel noe sånt som at man gjør bilen 1.75 kilo lettere pr kilo uavfjæret vekt man klarer å slanke.
med det regnestykket vil bilen oppføre seg 42 kg tyngre med de stålfelgene på, ikke akkurat noe man vil på svingete fjellveier.

men for all del, de ser jo kule ut. har bare aldri sett de på en "touge" bil før. USDM kanskje heller.
 #390172  av john_e

Brasse skrev:
12.2 kg er ganske mye pr felg (15"), og med dekk blir det drøyt høy uavfjæret vekt, i tillegg i 10 toms bredde som er langt fra optimalt. jeg vil påstå så mye at deler som TRD-strutbaren er tilnærmet bortkastet med et slikt felgvalg.
eller er det mer vekt på stuk enn touge?
hvorfor ikke gjøre det skikkelig "touge" og bygg for kjøreegenskaper?

har du sett på Enkei rpf1? 6.5 kilo pr felg som 16x8".
man sier vel noe sånt som at man gjør bilen 1.75 kilo lettere pr kilo uavfjæret vekt man klarer å slanke.
med det regnestykket vil bilen oppføre seg 42 kg tyngre med de stålfelgene på, ikke akkurat noe man vil på svingete fjellveier.

men for all del, de ser jo kule ut. har bare aldri sett de på en "touge" bil før. USDM kanskje heller.
Du har et veldig godt og bekymringsfullt poeng der, som jeg har oversett litt tidligere. Thanks :)
Har sett en del på Enkei rpf1, (favorittfelgene mine) men økonomien tillater det ikke atm. Kan jo spare til dem da ;)

Har begynt å se de felgene jeg har i et nytt lys nå. De har en del riper, og den ene skal rettes på verksted, men til 700kr går det fint. Tenker da å lakkere dem (tips til farge mottas) og legge om til Federal bak også.
De er faktisk relativt lette, litt smale da (7") men trenger ikke mer enn 205 med det første. (Fyller ut bedre bak etter dekkbytte til Federal også)
Bilde:
Screen shot 2011-05-11 at 12.32.15 AM.png
Screen shot 2011-05-11 at 12.32.15 AM.png (168.99 kiB) Vist 525 ganger
 #390231  av john_e

Drafter skrev:Bra å høre at du går for andre felger : )
REFLEKS GUL, Oransje :mrgreen: :D

Eller bare comp. hvit med blått nav eller muttere :lol:
Passer kanskje litt bedre til svart fargen din..
Hehe, kanskje det :mrgreen:
Blir vel helst hvitt eller en annen gråfarge :)
Kunne tenkt meg noen fete muteki hjulmuttere ;)
 #390315  av john_e

Fikk en spennende pakke fra Japan i dag etter bare 4 dager :D

Monterte den med en gang jeg kom hjem, måtte bare teste den.
Merket med en gang stor forskjell i hvordan bilen oppførte seg. Den skipper ikke langs veien, virker som demperene gjør mer arbeid enn før.
Allerede i de første svingene var det NULL problem å rive løs bakhjulene. Føles mye mer rolig når den slipper, og innhentinga blir roligere - den skyter ikke i motsatt retning som før.

Er storfornøyd med den så langt, trodde ikke det skulle utgjøre så mye forskjell :)
IMG_3101.JPG
IMG_3101.JPG (1 MiB) Vist 476 ganger
 #390319  av john_e

Audun F skrev:Hva slags stag hadde du fra før av da? Ingenting eller?
Hadde bare det pinglete skråstaget på ene siden :)

Merket at karosseriet ble strammet opp mens jeg skrudde fast boltene. Staget ser litt for lite ut før det monteres.
 #390343  av john_e

ArildM skrev:SÃ¥ litt mer solid ut det der ja :mrgreen:
Ja :D

Etter dagens opptur med kjøreegenskapene har jeg blitt fristet til å se etter flere oppgraderinger til understellet :mrgreen:

- Tenker at nye krengestag må på plass (ST sine er vel ganske stive?)
- Kanskje det blir polyforinger. Trenger jeg presse for å montere polyforinger hjemme?
 #390346  av EXS

du kan begynne med polyforinger til stabstagene, det vil du merke stor forskjell på visst de gamle er slitt, ikke er de dyre heller ;)
 #390348  av lasse

ST sine er STIVE ja, drit-upraktisk på en bil uten sperre, jeg får hjulløft titt og ofte når jeg kjører i litt spesielle bakker med svinger osv.
Du trenger ikke presse, men en god gassbrenner. Jeg fikk det imidlertidig til med en skrutvinge, noen piper i forskjellige størrelser, wd40, en kniv og en hel masse banning...
 #390387  av ArildM

Måtte le nå, kjenner igjen meg selv her. Hva får en ikke til med kniv, wd40 og litt banning :mrgreen:
Syns å huske noen bilder der fysikkens lover så ut til å være brutt med Mr2en din lasse :wink:
 #390450  av john_e

EXS skrev:du kan begynne med polyforinger til stabstagene, det vil du merke stor forskjell på visst de gamle er slitt, ikke er de dyre heller ;)
lasse skrev:ST sine er STIVE ja, drit-upraktisk på en bil uten sperre, jeg får hjulløft titt og ofte når jeg kjører i litt spesielle bakker med svinger osv.
Du trenger ikke presse, men en god gassbrenner. Jeg fikk det imidlertidig til med en skrutvinge, noen piper i forskjellige størrelser, wd40, en kniv og en hel masse banning...
Så et bilde av bilen min der den krenga som bare faen, så tror det er noe å hente der.
Kan prøve foringer først, så evt. stag :)

Høres bra ut hvis jeg får pressa de med skrutvinge :)
Nesten greit å prioritere en LSD før ST-stag da eller?
3rlend skrev:Ser jo drit tøft ut også 8)
Du skal til Acr i sommer ja ? :D
Thanks 8)
Begynner å vurdere det ja. Skal prøve å få med noen flere jeg kjenner i så fall :)
Har skikkelig lyst :D
 #390464  av lasse

Vil nok ikke hjelpe så veldig mye mot krenging med foringer, må nok til med stabsteg da ja.
Funker jo uten sperre også, men man kan fort bli stående med ett hjul i lufta og spinne, hjelper som regel å ha litt bedre fart når man prøver på nytt (gjerne i oppkjørsler og slikt det er ett problem)
Regn også med at bilen blir værre å kjøre på dårlig vei ("flyter" mye frem og tilbake) og ganske mye sporing ellers, kommer jo mye an på felg/dekk også det da.

Men husk også at stivest mulig ikke alltid er best :wink: Skal jo passe med resten av understellet også.
Kjørte med samme fjærene som deg før (sammen med gule koni) bilen ble bedre mot krenging når jeg gikk over til h&r fjærer da disse er endel stivere, senker ikke like mye, men mye bedre å kjøre med spør du meg.
  • 1
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 54