TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hvor fÃ¥r man kjøpt felger til MR2?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #392894  av magnesmurf

Tja. Jeg kjører 215, og det sporer en del det også. Men her har dekkvalg ganske mye å si. Noen dekk sporer MYE mer enn andre.

Anbefaler deg ikke å ha alt for stor forskjell mellom dekk foran og bak. Har du 215 foran og 265 eller bredere bak vil du få en bil som er noe så inni hel****e understyrt, siden det aldri vil slippe bak, og alltid vil slippe foran. Hvorfor må du ha minst 265 bak?

Orginalt skiller det 20-30mm på dekkbredde foran og bak avhengig av årsmodell. Du burde holde deg til det med tanke på kjøreegnskaper. Det er en grunn til at toyota har laget bilen slik.
Orginalt er det vel 195 foran og 225 bak på min. Har du 215 foran burde du altså ikke ha stort mer enn 245 bak.
 #392909  av FireWalk

magnesmurf skrev:Tja. Jeg kjører 215, og det sporer en del det også. Men her har dekkvalg ganske mye å si. Noen dekk sporer MYE mer enn andre.

Anbefaler deg ikke å ha alt for stor forskjell mellom dekk foran og bak. Har du 215 foran og 265 eller bredere bak vil du få en bil som er noe så inni hel****e understyrt, siden det aldri vil slippe bak, og alltid vil slippe foran. Hvorfor må du ha minst 265 bak?

Orginalt skiller det 20-30mm på dekkbredde foran og bak avhengig av årsmodell. Du burde holde deg til det med tanke på kjøreegnskaper. Det er en grunn til at toyota har laget bilen slik.
Orginalt er det vel 195 foran og 225 bak på min. Har du 215 foran burde du altså ikke ha stort mer enn 245 bak.
Sliter med at den slipper på bakhjula under pådrag.. så vil helst ha så mye gummi i kontakt med veien som mulig. Men samtidig vil jeg ikke ha for mye sporing heller.. vanskelig valg..
 #392913  av mr2storbrua

magnesmurf skrev:Kan da ikke huske at det satt noe montser av en motor i din bil?

Min slipper ikke i det hele tatt ved fult pådrag rett frem, og har du fult pådrag i sving vil alt slippe. Da er bare spørsmålet om forhjula eller bakhjula slipper først..
Så tror nok heller du skal satse på gode kvalitetsdekk med godt grep fremfor brede dårlige dekk :wink:
Les gjennom prosjekttråden hans du, magne :wink: Husker jeg ikke feil har han over 400 hk på bakhjula...

Men hva med å ha en tomme mindre felg fremme? Altså 17 istedet for 18... Da er det mulig med litt høyere profil, og det vil vel hjelpe mot sporing? Eller vil det bare se dumt ut? Ellers er det jo som nevnt store forskjeller på dekk i forhold til sporing, har du prøvd forskjellige merker?
 #392915  av magnesmurf

Da får du vel bare undersøke hva som er mulig å få på.

Hvis du sliter med at dekkene slipper, kjøp skikkelig dekk emd skikkelig grep. Verdt å investere i michelin pilot sport eller dyrere dekk da :P
Husk at fremhjulene også vil slippe ved for hard kjøring, så har du veldig brede bakdekk vil nok bilen bli temmelig understyrt..
 #392916  av mr2storbrua

Er jo en mulighet å stive opp bakenden/myke opp fronten for å få den mindre understyrt. Husker ikke helt om du har coilovers eller bytta krengestag?

Hjulvinkler kan jo også endres på, men da vil det nok spises mer gummi...
 #392925  av MRPETTER

magnesmurf skrev:Da får du vel bare undersøke hva som er mulig å få på.

Hvis du sliter med at dekkene slipper, kjøp skikkelig dekk emd skikkelig grep. Verdt å investere i michelin pilot sport eller dyrere dekk da :P
Husk at fremhjulene også vil slippe ved for hard kjøring, så har du veldig brede bakdekk vil nok bilen bli temmelig understyrt..

Tror ikke de samme reglene gjelder for biler med 400+ hester som de med 200-
Har 265/35-18 bak og 225/35-18 foran på min, men har dog ikke fått testet dette enda:/
Og at dekkene slipper har mer med effekt enn kvalitet på dekkene og gjøre:)
Så lenge du har rett oppsett på understell og quick-steer så blir ikke bilen noe som helst understyrt om du har bredere dekk bak
 #392940  av magnesmurf

MRPETTER skrev: Tror ikke de samme reglene gjelder for biler med 400+ hester som de med 200-
Og at dekkene slipper har mer med effekt enn kvalitet på dekkene og gjøre:)
Selvfølgelig har det en del med effekt å gjøre, men det har mye med dekkets yteevne å gjøre også, derfor anbefalte jeg å kjøpe gode dekk.
De samme fysiske lover gjelder uansett om bilen har sprek eller vanlig motor. Akselerasjon er det motsatte av bremsing, og begge deler vil forbedres hvis man øker friksjonskoefisienten. Det er grunnleggende lærdom innen fysikk. Derfor bør dekket ha best mulig grep.

Det beste tipset er vel at det kan være lurt å begrense pådraget litt hvis man vet at man har nok krefter til at det slipper ved fullt pådrag :wink:
 #392950  av FireWalk

Var en sommer jeg kjørte på Toyo dekk. Disse satt merkbart bedre, men så varte de ikke mer enn noen måneder heller. Tror jeg slet ut 3 sett med bakdekk på 7 måneder.. Gikk over på vanlige dekk og da varer de mer enn dobbelt så lenge.
De som står på bilen nå brukte jeg hele fjorsommeren også. Men så har jeg vel muligens blitt litt eldre og roligere på gassen også. :) Merket iallefall stor forskjell når jeg gikk fra 225 til 265 på bakhjula. Kunne ikke ha full gass og fult turbotrykk på 2. gir uten hjulspinn før, men nå går det forholdsvis greit om man lirker den litt igang. Våt vei er noe helt annet. Da skrur jeg rett og slett av boostcontrolleren. Lå i 80 på 3felten og skulle kjøre forbi i venstrefeltet. Lå i 5 gir av alle ting og dro på forbi, så når turbotrykket plutselig skøt i været så begynner bakhjula å spinne og bakenden sidelengs ut... klarte heldigvis å rette opp igjen. Ble en liten vekker! :) Våt vei er skummelt uansett, men på tør asfalt burde det jo gå an å få skikkelig feste :) Så spørs om jeg ikke skal bare gå for 225 forran på neste oppsett og da.. og 265 bak slik jeg har nå. Merker ikke noe til at bilen er understyrt slik jeg har det nå heller. Men noe mindre enn 265 tror jeg ikke jeg bør satse på. Vil jo slite ut dekkene mye fortere også da. Jo mindre grep de har jo mer slites de jo, siden de får mye mer friksjon.
 #392994  av magnesmurf

Med alt det du beskriver av problemer med å få godt grep, dekk som ikke slites osv har jeg bare en anbefaling til deg: Michelin! De er kjent for å vare mye lenger enn andre dekk og de er kjent for å ha mye bedre grep enn mange andre dekk.
Etter å ha prøvd en del forskjellige dekk i min tid som mekaniker har jeg funnet ut at michelin er det beste kompromisset mellom alt, og det som jevnt over presterer best sammenlagt. Da får du minst mulig sporing og et dekk som sitter sabla godt på veien.
Er en grunn til at porsche leveres orginalt med michelin dekk.. :wink:
 #393001  av mr2storbrua

Et dekk med bra grep slites fortere enn et med dårligere grep. Dette er selvfølgelig pga høyere friksjon i det med bra grep.
FireWalk skrev:Jo mindre grep de har jo mer slites de jo, siden de får mye mer friksjon.
Ikke helt riktig dette, men skjønner hva du mener. Dersom et dekk har lite friksjon (enten pga lav friksjonskoeffisient eller smal bredde) vil det kreves mindre krefter for å nå Rmax. Et dekk (eller noe annet for den saks skyld) kan aldri ha høyere friksjon enn Rmax(Rmax=µ*N(µ=friksjonskoeffisienten(varierer fra 0-1) og N=Normalkraften(som regel lik egenvekt*9.81))), men den når aldri denne motkraften før kraften fra drivverket også når denne kraften. Da skifter friksjonen fra statisk friksjon til dynamisk friksjon som har en lavere friksjonskoeffisient. Jo lavere Rmax er, jo lettere begynner hjulet å spinne. Da utvikles det varme som igjen øker Rmax (men Rmax er fortsatt lavere enn kraften fra drivverket), og høy Rmax gir høyere friksjon og mer slitasje. Du kan også tenke deg hvor mange omdreininger hjulet spinner med, disse kan du jo gjøre om til antall kilometer, men det er varmeutviklingen som er mest avgjørende.

Får du problemer med understyring kan du kjøpe noen dekk med bra grep på forhjula, og heller noen litt billigere dekk bak...
 #393085  av ad92

Får du problemer med understyring kan du kjøpe noen dekk med bra grep på forhjula, og heller noen litt billigere dekk bak...
Han har jo et luksusproblem da, at baken slipper om han gir full gass! det beste er vell å kjøpe gode dekk med rett brede over hele og ikke komme i situasjoner der bilen understyrer, skal jo trossalt en del til før en mr2 understyrer! :) jeg har hatt drittdekk på min og den understyrer bare når det regner skikkelig! :)
 #393090  av mr2storbrua

Joda, men slik jeg forstod han så var det tilstrekkelig grep nå med 265. Og det var ikke dekk med spesielt bra grep siden gummien holdt en stund. Derfor kan han beholde bakdekka, og heller koste litt ekstra på fordekka siden disse ikke slites så fort da disse ikke får noe belastning fra drivverket.

Men han har vel egentlig aldri slitt noe særlig med understyring så vidt jeg har forstått, så da er det jo egentlig ikke noe problem...
 #393093  av FireWalk

mr2storbrua skrev:Joda, men slik jeg forstod han så var det tilstrekkelig grep nå med 265. Og det var ikke dekk med spesielt bra grep siden gummien holdt en stund. Derfor kan han beholde bakdekka, og heller koste litt ekstra på fordekka siden disse ikke slites så fort da disse ikke får noe belastning fra drivverket.

Men han har vel egentlig aldri slitt noe særlig med understyring så vidt jeg har forstått, så da er det jo egentlig ikke noe problem...
Blir nok det ja. Satse på noe som ikke sporer så gale. Har som sagt ikke vært plaget med understyring med 225 dekk forran. Men om jeg skulle havne i en situasjon der jeg understyrer i en sving så tror jeg at jeg hadde vært ganske fucked uansett.. spiller liten rolle om jeg sklir ut av svingen med fronten først eller ræva først... ;)