TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • MR2 na Tougestuk

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #393118  av john_e
 
Drafter skrev: Er lei sånne fjompenisser som får panikk dersom det er en liten ripe i lakken og ikke engang tør å bruke bilen!
Word!
Må legge størst vekt på underholdningsverdien :D
Andrepedersen skrev:Fått fiksa kanalene nå ?
Nei, kjører med aluminiumskanaler bakerst enda, så det ser ikke så pent ut :)
 #393120  av Andrepedersen
 
Åjåj :) hehe, lar seg vell fikse kan jeg tenke meg :)
 #393121  av john_e
 
Andrepedersen skrev:Åjåj :) hehe, lar seg vell fikse kan jeg tenke meg :)
Ja, sant det :D

Noen som vet om ACR opererer med støygrense på sommertreffet? Leste en skikkelig gammel post fra 2003 om at det var helt fritt.
 #393123  av john_e
 
Må forresten legge til at jeg så over EU-kontrollappen til MR2'en, og la merke til at CO'en var målt til utrolige 0,01! :)
 #393125  av Mr_Storbrua
 
john_e skrev:Må forresten legge til at jeg så over EU-kontrollappen til MR2'en, og la merke til at CO'en var målt til utrolige 0,01! :)
Tipper den ikke var målt da.
 #393127  av john_e
 
Mr_Storbrua skrev:
john_e skrev:Må forresten legge til at jeg så over EU-kontrollappen til MR2'en, og la merke til at CO'en var målt til utrolige 0,01! :)
Tipper den ikke var målt da.
Begynner nesten å lure ja, mulig det også kan ha noe med at tenninga er slapt innstillt + totalt nyoverhalt en måned før kontrollen, ikke vet jeg.
Kan ikke si jeg tar målingen så alt for alvorlig uansett da (hvis den i det hele tatt ble målt) ;)
 #393264  av john_e
 
Brasse skrev: 12.2 kg er ganske mye pr felg (15"), og med dekk blir det drøyt høy uavfjæret vekt, i tillegg i 10 toms bredde som er langt fra optimalt. jeg vil påstå så mye at deler som TRD-strutbaren er tilnærmet bortkastet med et slikt felgvalg.
eller er det mer vekt på stuk enn touge?
hvorfor ikke gjøre det skikkelig "touge" og bygg for kjøreegenskaper?

har du sett på Enkei rpf1? 6.5 kilo pr felg som 16x8".
man sier vel noe sånt som at man gjør bilen 1.75 kilo lettere pr kilo uavfjæret vekt man klarer å slanke.
med det regnestykket vil bilen oppføre seg 42 kg tyngre med de stålfelgene på, ikke akkurat noe man vil på svingete fjellveier.

men for all del, de ser jo kule ut. har bare aldri sett de på en "touge" bil før. USDM kanskje heller.
Så over det regnestykket der nå, og så en ganske betydelig ting som er feil. 42kg ekstra er jo et alt for høyt tall i forhold til realitetene.

Regnestykke:
Felgene jeg har nå regner jeg med at er 8kg pr.felg.
Diamond Racing i 15"x10" veier 9kg pr.felg.

Effektiv vekt nåværende felger: 8kg x 1,75kg = 14kg
Effektiv vekt på D.R. 15"x10": 9kg x 1,75kg = 15,7kg

14kg x 4hjul = 56kg
15,7kg x 4hjul = 62,8kg

62,8kg - 56kg = 6,8kg

Bilen oppfører jo seg ikke 42 kg tyngre enn før, den har jo tross alt hjul fra før også. Det er jo bare snakk om 6,8 effektive kg ekstra. Da må man også tenke på at jeg får plass til mere dekk på D.R. felgene, altså mere grep.
Det blir til at jeg sender en mail til USA med fraktforespørsel :) Må ha.
 #393360  av Brasse
 
Det eg har lest, og det kan godt hende er feil, er at 1 kg ekstra uavfjæret kilo er det samme som å legge til 1,75 kilo i bilen. Reknestykket var at 4 Enkei RPF-1 veg 26 kilo og at 4 Diamond Racing 15x10 veg 48.8 kilo. Forskjellen blir ca 40 kilo mellom de to para opplevd vektforskjell. Ikkje mellom de du har og Diamondracing. Uansett, blir sikkert kult.
 #393402  av Brasse
 
Eg sjølv har merka stor forskjell på slike valg, men det var i små biler med rundt 100 hest og særlig i autoslalom. Jevner seg sikkert ut når ein har meir guffe.
 #393421  av Andrepedersen
 
Brasse skrev:Eg sjølv har merka stor forskjell på slike valg, men det var i små biler med rundt 100 hest og særlig i autoslalom. Jevner seg sikkert ut når ein har meir guffe.
Det vill en absolutt gjøre ;) Trur kansje du vill merke litt forskjell jeg, spørs litt hva du går for :)
Prioriter kanalene nå jon !! hehe stå på :mrgreen:
 #393442  av velo
 
john_e skrev: Bilen oppfører jo seg ikke 42 kg tyngre enn før, den har jo tross alt hjul fra før også. Det er jo bare snakk om 6,8 effektive kg ekstra. Da må man også tenke på at jeg får plass til mere dekk på D.R. felgene, altså mere grep.
Jeg synes den der "1,75-faktoren" dere/de opererer med er litt tullete. Det er kanskje et forsøk på å tallfeste forskjellen, men er laaangt i fra noe godt bilde på hva som skjer. Men dette visste dere vel :)

Mere dekk (som i bredere dekk) gir forresten ikke mere feste. Forskjellen på feste ligger i gummiblanding, mønster, alder osv, ikke i hvor brede (kontaktarealet) dekka er. I allefall i min friksjonslære, hehe
Forskjellen en "merker" er karakterestikken til dekka som er veldig avhengig av bredde kontra vegghøyde og hvordan dekka er bygd opp :)

Beklager Off-topic
 #393502  av john_e
 
Merker jo at bilen er litt kvikkere med 14" vinteralu, så det er vel noe i det.
Spørsmålet er vel egentlig hvor høyt det skal prioriteres i forhold til hva det koster.

Har lest at flere har slitt med leveringstiden på D.R. Kan jo ikke vente mens sommeren bare går forbi..

Fant meg et sett med ICHIBA spacere som bygger 38mm på hver side, som jeg kan ha bak på de felgene som brukes nå. (Kommer til å bygge såppas at det blir flush) Ferdig levert blir det 1400kr med ekspresspost fra USA.
I tillegg blir det 700kr for retting av den ene felgen som fikk seg en smekk for et par år siden.
Samlet pris for bra stance: 2100kr

Merker forresten mye forskjell etter bytte til 2,5" rett-gjennom system. Drar mye bedre over hele registeret, men spesiellt på mellomdraget :)
  • 1
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 54