turboen(kompressordelen) sender ladetrykket til aktuatoren(som styrer wastegaten aka spjeldet som bestemmer hvor mye eksos som skal ledes forbi eksoshjulet på turboen)
Altså: hvis aktuatoren ikke får ladetrykk, vil den ikke åpne, og turboen vil ikke begrense seg -> overboost.
Mulighet 1: krana er stengt, så aktuator får ikke trykk.
Mulighet 2: det er et hull på slangen som går til/fra kran, som lekker ladetrykket ut.
Er det en av disse, vil trykket 10 av 10 ganger gå i taket dersom du går hardt på gassen og passerer 3000 rpm
Mulighet 3: aktuatoren er slakk. Hadde dette problemet på min ct15 turbo(4.gen). du kan sjekke om du klarer å bevege armen på wastegate. klarer du å bevege den for hånd, så er den gåen.
Prøv og å koble deg forbi hele kran-opplegget. legg en liten slangebit fra turbo til wastegate å ta en prøvetur. da skal den lade grunntrykk, ca 0,5 bar, og ikke noe mer. Fyker trykket fremdeles i taket, er det nok wastegate.
Dessuten; slike "kraner" er ikke noe særlig for trykkregulering. Du burde få deg en elektronisk boostcontroller. Jeg har en liggende du kan få for en rimelig penge. Gikk i delehaugen etter jeg fikk ny motor og datasprut, men fungerte ypperlig i sin tid..
lykke til