TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• 3S-GTE - 400hk ?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #397927  av 3rlend

ja altså blokkere hele opplegget ? :P
 #397942  av FireWalk

3rlend skrev:ja altså blokkere hele opplegget ? :P
Bare å nappe ut slangen som går til vakumklokka og tette den igjen.. :)
 #398056  av Offern

Etter hva jeg har skjønt så er det ingen her i norge som har vært 100% fornøyd med den Chippen til ATS og de fleste har gått over til en standalone datasprut..
 #398061  av FireWalk

Den skalerer vel bare om bensintabellen for å akseptere 550cc dyser men gjør nok ingenting med tenningstabellen. Husk at når du skal opp mot 350-400 hk så vil luftmengdemåleren bli en flaskehals. Det blir den allerede rundt 300-350 hk... Orginal innsugsmanefold presenterer et farlig distribueringsproblem rundt samme effektnivå.
Du MÅ ha lengre duration kammer om du skal ha såpass mye guffe. De orginale kammene vil kvæle effekten allerede ved 270-300 hk på hjula, uansett hvor mye turbotrykk du pøser på med. Og når du har satt på en større turbo og andre kammer har du allerede endret motorens VE betydelig. Dette vil igjen påvirke tenningstidspunkt osv. En slik chip tror jeg funker greit for de som vil ha litt mer ut av motoren uten å risikere å gå tom for bensin. På 1,3-1,4 bar orginalt maxer man ut bensinsystemet. For mange er nok en CT20b og en rom tune + dyser en grei oppgradering for å få det lille ekstra uten konstant å tenke på at en kan risikere å kjøre magert. 550cc er også helt i grenseland for 430 hk som sikkert er det de har tatt høyde for når de skriver det på siden der. Det kunne aldri falt meg inn å kjøre dysene opp mot 100% dutycycle. Men med tanke på de andre flaskehalsene på orginal motor så er det urealistisk at man kan få så mye med så enkle mods. Man må nok oppgradere innmat og sprut for å få så mye ellers tror jeg man må regne med en overhaling etter ikke så alt for mange kilometerene.. :)

Selv ble jeg skuffet deluxe når jeg fikk bilen på dynoen for å måle effekten første gangen etter å ha satt på mods for titusenvis av kroner og fikk "bare" ca 300 hk på hjula... Følte meg ordentlig lurt. Kunne ikke begripe hvorfor jeg ikke hadde mer når jeg hadde kostet på så mye. Å komme over 400 på hjula kostet en god del laken til og myyye finjustering.
 #398071  av 3rlend

POKKER!
hadde jo sett for meg at dette hadde kurert min trangb for å slippe datasprut.
Lmm, er jeg klar over blir en heftig strupefaktor.
Så jeg lurer da på et veldig "basic" sprut som er mer eller mindre plug and play?

min bror fikk jo tak i halv veis finmappet (langt bedre en grov mappet) datasprut til sin 323 gtr. det var plug i orginale stikk, fjerne lmm og montere map/o2? sensor i innsuget.

hadde jeg fått tak i noe slikt hadde verden min vært gulle god !

planen uansett om jeg skal opp i denne effekten så blir jeg å overhale bunndelen med nye lager og noen stempler og råder som er bygd for å tåle litt :)

Men sukk..... idag lekte jeg med tanken om å selge mr2'en, dra en tur i banken å deretter hente meg supra..
er ennå usikker :?

men denne tanken endrer seg sikkert kjempe fort med en gang jeg får kjørt mr2'en igjen :)
 #398072  av Offern

AEM har muligens noe PnP om ikke leverer KORACING PnP Hydra til mr2. Men en ting du må huske på når du skal kjøpe sprut er at det er bedre å betale 3000kr mer å få noe du kan få support på enn å kjøpe noe billig som ingen kan! med mindre du har sans for å lære deg slike ting selv ved å prøve og feile.
 #398106  av 3rlend

da satser jeg på at bilen får en serriøs oppgradering iløpet av vinteren :)
men igjen, må man være einstein for å få til å mappe nogen lunde?
å deretter ta finjustering på benk hos "forhandler"? :P
 #398449  av FireWalk

Holder lenge å være en newton. :mrgreen: neida. så lenge man har en forståelse for hvordan samspillet mellom bensin,tenning og temperaturer er samt hvordan programmet til sprutet virker så burde det gå fint. Eksos temp og afr måler er helt nødvendig. De fleste sprut har også autotune funksjon. Iallefall på cruising. Var obs på at ved alt for rik blanding kan en afr måler i visse tilfeller faktisk vise motsatt, altså magert. Så man må bruke litt sunn fornuft og lytte til magefølelsen så burde det gå bra. 8)
 #398468  av 3rlend

tja... hvor mye hk holder orginalt system til ? :P
 #398469  av Zepticon

Hvilke sprut er lette å jobbe med da? Og som har mye utbyggingsmuligheter og sensoringanger?
Og hvem leverer/lager innsug som har lik luftfordeling over alle sylindrene. Suger jo å kjøre en sylinder magert mens AF viser at du kjører rikt, og så tyner du den litt for langt og sprenger dritten.