TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • 4agte girkasse forslag/tips

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #395894  av ArildM
 
6trinns C160 er sjelden og svak kasse Dag :)
Holder såvidt til røff NA bruk både i følge erfaringer her på forumet og andre steder jeg har sett :)
 #396020  av steffen karlstad
 
ønsker btw og kjøpe en kasse eller noe tips til noen som har. i helga har både 4 og 5 gir fått ulyd..
 #396069  av ArildM
 
Hør med David eller DriftITher på forumet, eller Motorimport.dk :)
 #396138  av MR2i
 
Jeg leser flere steder om folk med SC14 kompressor og 4AGTE benytter seg av C60 kassen. Den er fra Celica 2000-2005, Corolla og MR2 Roadster 2003-2007.

[youtube][/youtube]

Er dog litt å gjøre..
http://www.mk1point5.com/6speed.htm


Du bruker da 93+ MR2 NA akslinger direkte bolt-up.

Tåler en del sies det.. samtidig som man får 6-trinns kasse.

En del tester er gjort for å sammenligne C52, C56, E51, E58 og C60 her...
http://bigmike.marlincrawler.com/forum/ ... topic=45.0

Dette er faktisk noe jeg selv tror jeg går for!!

Men så var det å finne C60-kasser da.. :?
 #396149  av MR2i
 
Btw.. C60-kassen sitter også i Lotus Exige og Elise..
 #396191  av steffen karlstad
 
jeg har romekjørt mk3 min med turbo og brukt opp uatllige sett dekk, banekjøring osv med 270hk.

men tilbake til det vi lurer på her.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/4age-fx1 ... 500wt_1182

er dette e51?
 #396208  av MR2i
 
steffen karlstad skrev:jeg har romekjørt mk3 min med turbo og brukt opp uatllige sett dekk, banekjøring osv med 270hk.

men tilbake til det vi lurer på her.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/4age-fx1 ... 500wt_1182

er dette e51?
Nei, tror ikke det. E51 ble kun levert til MR2 4AGZE 1988 og 1989.
Det står AE92 Corolla GTS der...
http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_E_transmission#E51
 #396245  av steffen karlstad
 
bose skrev:Gå for E51! Eneste knotet er å finne aksler, men de dukker stadig vekk opp på Ebay osv. Pass også på at den bakerste festebøyla følger med.. ellers er den tut og kjør!
vis jeg får et sett med e51 kasse med aksler og "det jeg trenger" for 10.000kr er det mye?

hva må endres for og få denne til og passe? clutsch type skal jeg bruke?
 #396392  av MR2i
 
Angående C52 kasse på 4AGTE:

[youtube][/youtube]

Riktignok bare 0,4 bar, men...
 #396425  av steffen karlstad
 
blir en e51 kasse med aksler. agze svinghjul og clutch
 #398576  av Iceman22
 
Heisann, har 2 spørsmål.
- hvor mye effekt vil den såkalte e51 kassen tåle ?
- er det samme girkasse som følger med originalt på 4a-ge (den første versjonen 120hp), og 4a-ge black top ?
 #398585  av MR2i
 
Her er mye info om C-serien av girkasser til Toyota

http://www.wcengineering.com/articles/toyotatrans.html

E51 har jo mange satt større reimhjul til kompressoren, så 190 hk er ikke noe problem hva jeg vet.

Black Top ble visst bare levert i Japan, samt AE111 i Sør-Afrika
http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_A_engine#4A

Der ble det brukt C56-kassen som er beregnet for forhjulsdrift.
Dessuten fantes en 6-trinnsversjon som het C160 til AE111.

120 hk 4AGE på MR2 hadde C50 til 3/86 og C52 etter det...