TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Noen elektriker guruer her? Omvendt Rele?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #398945  av FireWalk
 
Skal nok få det til. Vil bare unngå å kaste vekk masse penger på mye dill som ikke funker før jeg endelig tilfeldigvis ender opp med noe som funker.. :p
 #398971  av Audun F
 
Selv om lyktene er E merket så betyr det tydeligvis ikke at de er plug and play i Norge :|

Følger med her - har rev 6 sjøl som skal på plass, men har ikke kikket så nøye på hvordan dette skal kobles. Så med mulighet for å høres teit ut, er ikke nærlys og fjernlys kobla hver for seg i utgangspunktet på MR2?
 #398981  av FireWalk
 
Audun F skrev:Selv om lyktene er E merket så betyr det tydeligvis ikke at de er plug and play i Norge :|

Følger med her - har rev 6 sjøl som skal på plass, men har ikke kikket så nøye på hvordan dette skal kobles. Så med mulighet for å høres teit ut, er ikke nærlys og fjernlys kobla hver for seg i utgangspunktet på MR2?
Er helt annerledes orginalt. På disse lyktene har du jo to separate pærer for nær og fjærnlys. Man kan ikke koble det om med rele heller pga bilen bruker såkalt switched ground. Du har 3 ledninger der 1 er konstant +12v og to jord som veksler mellom nær og fjærn når du betjener lysbryteren.. Problemet er da altså at når du setter på langlys så brytes jordingen til fjærnlys. Du kan ikke bare koble det sammen heller for da vil fjærnlysene lyse konstant når nærlys er på også..

Får ikke bilen EU godkjent om lysene er slik som de er ut av esken. Så dette må ordnes..
 #398982  av Daniel_hoy
 
Legg opp et rele som har konstant + inn og bruk signal fra minus på langlys til å trigge det. Så kobler du jord gjennom relèet og inn på nærlys. Problem solved! Eller har jeg misforstått fullstendig problemet her?
 #398990  av FireWalk
 
Daniel_hoy skrev:Legg opp et rele som har konstant + inn og bruk signal fra minus på langlys til å trigge det. Så kobler du jord gjennom relèet og inn på nærlys. Problem solved! Eller har jeg misforstått fullstendig problemet her?
Var det jeg tenkte først. Men gjorde litt research og fant ut at alle som har prøvd det med releer har misslykkes pga Switched ground systemet. Når man introduserer releer inn i et switched ground system endrer man spenningsverdier og det forårsaker tydeligvis masse problemer. Hovedreleet kobler seg inn og ut osv, lys begynner å blinke. Da måtte man i så fall byttet hele lysbryteren på rattet og lagt opp nye ledninger derifra. Det blir litt mer omfattende enn jeg hadde tenkt. Tenkte å bare bruke det eksisterende ledningsnettet og bryteren og bare modifisere litt slik det funker som jeg vil. Tror det enkleste blir å bare koble dioder mellom minusen. Blir mer belastning på det orginale ledningsnettet enn hva som er orginalt men tror ikke det er så mye at det skal ha noen skadelig effekt. Det er nok innenfor den feilmarginen som er lagt inn orginalt.

Har fått tak i noen likerettdioder nå men var ingen av elektrikerene jeg snakket med som var enige om hvilken styrke jeg trengte... Fikk bare beskjed om at dette måtte jeg få faglig veiledning om fra noen som hadde greie på akkurat dette. Ingen av de jeg snakket med som var sikker iallefall. Bestemte meg for å bare kjøpe noen kraftige som jeg skal koble i serie og se om det funker. Får bare prøve meg frem.
 #399012  av FireWalk
 
Ah.. Fikk det faktisk til :D Skal ta å legge ut noen bilder og info på prosjekt tråden min litt senere i dag. Nå skal jeg bare hive i meg noe mat så skal jeg avgårde å bytte fjærer og dempere på en annen bil.. :)
 #399058  av FireWalk
 
Rettelse: er ikke heeelt i mål enda. Fikk lysene til å funke slik jeg hadde tenkt. Men har fått et par andre "barnesykdommer" nå. Den blå lampa i dashen som indikerer at langlys er på funker ikke lenger.. Og bakgrunnsbelysning i f.eks varmeapparat osv lyser ikke. Skal vel alltids klare å omgå de problemene men er jo litt av noe makk å ta ut instrumentpanel, legge opp ledninger, ut med hele varmeapparatet osv..

Lurer på om jeg kan bruke likerettdioder motsatt vei også. Mulig det er noe feedback som forårsaker trøbbel. Målte med multimeter og det leker iallefall ikke noe spenning igjennom.