Skal nok få det til. Vil bare unngå å kaste vekk masse penger på mye dill som ikke funker før jeg endelig tilfeldigvis ender opp med noe som funker.. :p
- MR2 TURBO -
Audun F skrev:Selv om lyktene er E merket så betyr det tydeligvis ikke at de er plug and play i NorgeEr helt annerledes orginalt. På disse lyktene har du jo to separate pærer for nær og fjærnlys. Man kan ikke koble det om med rele heller pga bilen bruker såkalt switched ground. Du har 3 ledninger der 1 er konstant +12v og to jord som veksler mellom nær og fjærn når du betjener lysbryteren.. Problemet er da altså at når du setter på langlys så brytes jordingen til fjærnlys. Du kan ikke bare koble det sammen heller for da vil fjærnlysene lyse konstant når nærlys er på også..![]()
Følger med her - har rev 6 sjøl som skal på plass, men har ikke kikket så nøye på hvordan dette skal kobles. Så med mulighet for å høres teit ut, er ikke nærlys og fjernlys kobla hver for seg i utgangspunktet på MR2?
Daniel_hoy skrev:Legg opp et rele som har konstant + inn og bruk signal fra minus på langlys til å trigge det. Så kobler du jord gjennom relèet og inn på nærlys. Problem solved! Eller har jeg misforstått fullstendig problemet her?Var det jeg tenkte først. Men gjorde litt research og fant ut at alle som har prøvd det med releer har misslykkes pga Switched ground systemet. Når man introduserer releer inn i et switched ground system endrer man spenningsverdier og det forårsaker tydeligvis masse problemer. Hovedreleet kobler seg inn og ut osv, lys begynner å blinke. Da måtte man i så fall byttet hele lysbryteren på rattet og lagt opp nye ledninger derifra. Det blir litt mer omfattende enn jeg hadde tenkt. Tenkte å bare bruke det eksisterende ledningsnettet og bryteren og bare modifisere litt slik det funker som jeg vil. Tror det enkleste blir å bare koble dioder mellom minusen. Blir mer belastning på det orginale ledningsnettet enn hva som er orginalt men tror ikke det er så mye at det skal ha noen skadelig effekt. Det er nok innenfor den feilmarginen som er lagt inn orginalt.