TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• montere fuel cut defenser????

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #39706  av Kjelliken

:? Hei har ett problem fikk fuel cut igår. har fuel cut defenser fra HKS men har ikke montert den helt enda,
så nå må jeg få den montert.
Noen her som har montert en slik før???
Var ikke engelsk bruksanvisning med denne bare på Japansk er ikke
helt stø i japansk heller. så er det noen her innne som har peiling hadde det vert kanaon.. :wink:

#39708  av CelicaTurbo

jøss, jeg ville heller spurt meg selv hvorfor du får fuelcut uten å ha montert en trykkventil av et slag på en Carlos? Trykket burde ikke vært i nærheten engang på din bil..? Du bør få deg en måler som forteller deg litt om hva som skjer også, med en FCD er det jo mulig at trykket ditt kan bli potensiellt meget høyt.. i tillegg vet jeg ikke om en HKS vil fungere så veldig bra på din bil for jeg mener at den hever grensen på standard biler til omtrent samme nivå som din bil har som standard, men det er mulig å justere HKS'en utenfor anbefalt verdi slik at du aldri opplever fuelcut, men da er vi tilbake til mitt opprinnelige spørsmål: hvorfor blir trykket så høyt egentlig (og hvor høyt kan det potensiellt bli om du fjerner fuelcut?).

Men noe av infoen du leter etter kan du finne her:

http://alltrac.net/mods/FCDwiring.htm

#39709  av Kjelliken

:? Etter jeg fikk nytt eksos anlegg er trykket kommet opp i 0.9 bar.
Men i går var den helt oppe i 1.0
er det noe som ikke stemmer eller er det bare kaldere lyft som gjør dette???
HAr fått nye målere så jeg kan følge med litt bedre.

#39717  av CelicaTurbo

hm, men du skal normalt ikke ha fuelcut før du når rundt 1.1 bar?

men, du kan jo montere FCD'en din og se hva som skjer da :)

#39720  av Kjelliken

:? ja jeg tenkte å gjøre det men tenkte ikke å sette den over 1.1
vi får no se.. :wink:

#39737  av CelicaTurbo

Det jeg mente å si var at en Carlos Sainz Celica har fuelcut ved ca 1.1 bar som standard, altså at du egentlig ikke burde ha noe behov for en slik FCD slik bilen din er nå. At du da opplever fuelcut tyder jo på at trykket ditt blir unormalt høyt av en eller annen grunn, men det stemmer jo ikke overrens med at du sier at du opplever maks 1.0 bar da.. Kanskje trykksensoren i bilen din er litt uttafor?

#39756  av Kjelliken

:? Ja du sier noe der, skal iukke se vekk ifra det, det er jo en gammal bil vet du.
Men så ikke hva nålen kom oppi når det skjedde. har bare skjedd en gang.
Og nålen kom opp i 1.0 litt senere på dagen. og det har den ikke gjort før, men vet ikke om temperaturen har noe og si???
Har jo ikke hatt måler som viser presist tidligere. fikk de ikke montert før i forrige uke og da var jo det en del varmere enn det var no i helgen..??? :roll:
får følge med litt tenker jeg. :wink:

#39761  av CelicaTurbo

temp har litt å si men på langt nær ikke så mye som det der selv i forskjell mellom sommer/vinter.. så lenge du har måler montert ser du nå hva som skjer, du får holde et øye på måleren og se hvordan trykket oppfører seg fremmover :)

#40034  av kennethx

Vel, nå er FC på CS'en 1.2Bar (17psi)!

Så en modifikasjon på original FCD er i grunnen litt hodeløst? :D Du Vil ikke ha noe mer en 1.2Bar vil jeg tro...

Det sakt...har jeg samme problemet?!!?

Om du søker på fuelcut på forumet her finner du flere posts av meg. Kristian nevnte noe for meg med folk på det engelske gt4 forumet som hadde problemer med overtrykk og 3" aussie DP.

Jeg har jo personlig lenge hatt teorien at WG er sliten, at den av og til henger seg opp eller ikke åpner seg skikkelig...

Grunnen jeg har for å si det er følgende....

Når dette intreffer hos meg merker jeg det som regel. Grunnen er at jeg får merkbart svakere motoreffekt, selv om trykket er på vei i skyene, og det er jo litt rart, mer trykk burde gi mer effekt innenfor visse grenser.

Så hva er så forklaringen på det? Jeg lurer på om det kan være backpreasure! For om WG henger eller ikke har åpnet seg skikkelig må jo all eksosen gå igjennom turbinen, som jobber mot ett stadig høyere trykk på insugssiden. Så det kan være så enkelt om at backpressure ("overtrykk" i manifolden) gjør at eksosen ikke forlater motoren så lett. Det er i allefall den eneste forklaringen jeg selv har klart å klekke ut på hvorfor jeg får mindre motoreffekt, med økende trykk på innsug(etter turbo da).

Når dette skjer hos meg, kan jeg veldig ofte gå av gassen, roe ned, gå på igjen, og se at det skjer igjen, trykket stiger fort over 1bar (0.9 er normalt) og vill lett fortsatt til 1.2 om jeg ikke slapp av gassen igjen. Hvis jeg der i mot clutcher, ruser motoren litt opp og ned mellom 5500-6500, så kan jeg akselerere helt normalt med 0.9bar trykk igjen.

Så om jeg har et snev av fornuft i mit resonomang, så er da sprøsmålet, hvorfor henger WG? Og hvorfor har det evt. sammenheng med Aussie DP?

Og hva kan gjøres for fjerne problemet? Porte WG sier noen? Hva vil egentlig det si?

#40039  av sleeper

Hadde et lignende prob jeg og i høst før jeg skrudde fra hverandre motoren..... litt flaut og si det men jeg fant ut hva som var galt!!!
den ene skruen som wg klokka sitter skrudd fast i hadde detti ut slik at den bare dytta klokka opp og ikke spjeldet inni eksoshuset opp.

Min teori til hvorfor den går dårligere når det blir lada meget høyt trtkk så trur jeg det er fordi motor styringa raderer tenninga veldig mye når det blir for høyt trykk!??!

#40049  av CelicaTurbo

Jeg har ikke hørt noen automatikk i at ECU trekker ekstremt med tenning ved meget høye trykk selv på standard biler med fuelcut ved 0.85 bar, snarere er problemet at tenningen er noe for aggresiv. Men om man derimot opplever tenningsbank som ikke gir seg ved svake justeringer så skal tenningen bli trukket dramatisk tilbake, såpass at det vil oppleves som et vesentlig og plutselig tap i effekt. Men, det er også det at jeg ser på det som usannsynlig at disse bilene skal oppleve tenningsbank i slike situasjoner på trykk som egentlig fremdeles er relativt lavt :?

en kraftig retardert tenning vil forresten gi mer trykk i eksosgassene mot turboen.. Når motoren er helt kald vil ECU kjøre med ganske tilbaketrukket tenning og mer energi går da ut i eksosen istedenfor vistnok, i praksis merker jeg det selv enklest på det at turboen spinner mye enklere opp når motoren er kald.. om dette kan ha noe å si for hva dere opplever er virkelig ikke godt å si..

ellers ville jeg undersøkt sleepers tips med løs wastegateklokke :)

#40176  av Kjelliken

:shock: ja det kan være noe der. får ikke skjekket det før lørdagen. men da er det litt tid for skruings alikevel. skal kjekke dette og se om det er tilfelle. :roll:

Det er det jag altid har sgat her er det svar å få :wink:
Sikkert noe der som er galt. :?

#40178  av kennethx

sleeper skrev:Hadde et lignende prob jeg og i høst før jeg skrudde fra hverandre motoren..... litt flaut og si det men jeg fant ut hva som var galt!!!
den ene skruen som wg klokka sitter skrudd fast i hadde detti ut slik at den bare dytta klokka opp og ikke spjeldet inni eksoshuset opp.

Min teori til hvorfor den går dårligere når det blir lada meget høyt trtkk så trur jeg det er fordi motor styringa raderer tenninga veldig mye når det blir for høyt trykk!??!
CS har fuel map opp til 1.2Bar, så den skal ikke trekke tilbake tenning på trykk under det i allefall.
Og så sansynlig at jeg har tenningsbank med trykk under 1.2Bar er vel også mindre sansynlig.

Om den skruen du snakker om er løs, da bør jeg kunne rikke på wastegateklokken eller? Mener jeg har prøvd det før, og da satt den bomm fast i allefall. Klarte heller ikke rikke på staget, går den tregt da? Eller skal det litt til å rikke på det?

Jeg lurer rett og slett på om wastegate og kanalen til wastegaten er blitt så full av sot at den henger seg opp... skulle vel være mulig å komme til der om man tar av DP?

#40187  av sleeper

hvis du prøver og rikke på wg klokka og den ikke rikker seg noen veier så er nok begge skruene der.... men på min så var den ene borte..... :(
hvis du tar hånden ned ved wgklokka så kan du jo kjenne om de er der....

det skal gå ann og rikke på staget til wg... men da skal du dra ganske hardt!! den er ganske trang!

men jeg kan ikke tnke meg at den sitter fast ved spjeldet... hvis det er tillfelle at den har sota så mye så vil jeg heller tru at det hadde blitt et prob og få lukket det spjeldet helt....!???(ved at det legger seg sot mellom spjeldet og huset slik at den ikke blir tett)