TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Spm angÃ¥ende oppgradering/trimming av 2JZ

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #401919  av olemoda

Lurte litt på trimming osv på Supra Mk4 Eurospec.
Det er montert rmm downpipe og Hks titan eksos 4".
Største FMIC til blitz, greddy boostcontroller (profec b-spec 2) og ny radiator.
Ingenting er ellers gjort med turboer eller motor.
Hvor mye kan jeg kjøre opp trykket på og at det blir holdbart slik at jeg kan bruke bilen slik uten å være redd for at noe skal ryke? og ca hk + -?
Hvor mye tåler turboene og toppakning osv før det ligger på grensen og bør byttes?
Når bør dyser og bensinpumpe og slike ting byttes hvis man skal ha litt hk?

Hva er fordeler og ulemper med å bygge om turboene slik at de lader likt?
Hvordan er bilen å kjøre i forhold til orginalt?
 #401953  av Stiansen

olemoda skrev:Lurte litt på trimming osv på Supra Mk4 Eurospec.
Det er montert rmm downpipe og Hks titan eksos 4".
Største FMIC til blitz, greddy boostcontroller (profec b-spec 2) og ny radiator.
Ingenting er ellers gjort med turboer eller motor.
Hvor mye kan jeg kjøre opp trykket på og at det blir holdbart slik at jeg kan bruke bilen slik uten å være redd for at noe skal ryke? og ca hk + -?
Hvor mye tåler turboene og toppakning osv før det ligger på grensen og bør byttes?
Når bør dyser og bensinpumpe og slike ting byttes hvis man skal ha litt hk?

Hva er fordeler og ulemper med å bygge om turboene slik at de lader likt?
Hvordan er bilen å kjøre i forhold til orginalt?
Har hatt Supraer i alle steg, også original og BPU trimmet, slik som din.
på en eurospec kan du nok lade 1.2, da skal det være holdbart. Turboene klarer 1.4, men da er holdbarheten deretter også.. Vil tro med de mod`sene du har der, så har du nok +- 400hk på hjula og da er det holdbart slik som jeg ser det hvertfall. Jeg hadde JDM, ca samme mods men turboene der tåler mindre så jeg lada 1 bar og da ga den 347hk på hjula, 448nm.

Topp-pakningen trenger du ikke tenke på. Den originale er faktisk den som alle værstingene kjører på.. De gutta i USA som har 1500hk har original pakning. :)

Angående dyser og bensinpumpe så bør dette byttes om du går over til singelturbo, det er neppe nødvendig slik som du kjører den BPU trimmet.

Når det er sagt, så var faktisk BPU er morsommere bil å kjøre enn blodtrimma singelturbo, på sin måte såklart. Du har ikke det ekstreme suget og farten, men de er lynkjappe bare med BPU. :) legg gjerne ut bilder av bilen din :)
 #401990  av olemoda

Takker for svar=)
Kommer aldri til å bygge om til singelturbo, men kanskje jeg bytter til noen oppgraderingsturboer som er bare
hakket større, slik at jeg kan kjøre en del mer trykk, men samtidig ha det nedpå et normalt nivå slik som jeg har det nå.
Hvis jeg bytter turboer, må jeg ha nye grenrør osv da?
eller kan det orginale brukes med litt større turboer og mer trykk?
Vil ha alt til å se mest mulig orginalt ut hvis jeg blir stoppet osv.
Hvor forresten få tak i twinturbokit til en respektabel pris?
Hvordan er det å kjøre turboene likt istedenfor slik de er orginal?
noe merkbak forskjell? fordeler og ulemper?

Men hvis jeg vil nedpå tilnærmet orginal effekt, funker det da og bare slå av Bc slik at den kjører grunntrykk?
Vet det funker slik på mange andre biler, men hvordan er det på Supra?
 #402011  av Radial

Du får egentlig ikke større bolt-on turboer til 2JZ enn de som står der (gjelder samme for min 1JZ)
Dvs, det fantes en gang, men de slutta produsere dette for 5-10 år siden og er sjeldene å få fatt i brukt. det var jo sykt dyrt.. den gang kosta slike kitt 40 tusen fra HKS etz.

Det er derfor folk går singelturbo...rett og slett fordi det koster deg ca 15k og du har turbo-oppsett som kan dra deg langt oppi 600-grensa med riktige mods rundt. Rett og slett mer "Bang for the Buck"

Eneste alternativet jeg veit er at du kan oppgradere de gamle turboene den gangen de ryker ved å sende dem inn til disse gutta, som da installerer GT28R innmat i dem.... da harru ett "stock-look" men potent oppsett til en "tyggbar" sum hvertfal....
http://store.driftmotion.com/static/i-2 ... pgrade.php
 #402013  av olemoda

Radial skrev:Du får egentlig ikke større bolt-on turboer til 2JZ enn de som står der (gjelder samme for min 1JZ)
Dvs, det fantes en gang, men de slutta produsere dette for 5-10 år siden og er sjeldene å få fatt i brukt. det var jo sykt dyrt.. den gang kosta slike kitt 40 tusen fra HKS etz.

Det er derfor folk går singelturbo...rett og slett fordi det koster deg ca 15k og du har turbo-oppsett som kan dra deg langt oppi 600-grensa med riktige mods rundt. Rett og slett mer "Bang for the Buck"

Eneste alternativet jeg veit er at du kan oppgradere de gamle turboene den gangen de ryker ved å sende dem inn til disse gutta, som da installerer GT28R innmat i dem.... da harru ett "stock-look" men potent oppsett til en "tyggbar" sum hvertfal....
http://store.driftmotion.com/static/i-2 ... pgrade.php
Ok. Men vet du om noen som har erfaring med disse? er de til å stole på at du får en skikkelig jobb og skikkelige ting tilbake osv?
Jeg vet også at man får twinturbokit topmount til 2jz, men da har du den voldsomme ombyggingen og at det ser ulovlig ut igjen.
Finnes det ikke noe downmount opplegg med bittelitt større turboer? Slik som til RB26 f.eks?
Hadde jo vært mye lettere og ser mye mer orginalt ut
Bilde

Bilde
 #402015  av Radial

Har bestillt mye fra dem, men aldri no turbo-stæsj nei, så desværre er jo det der ett lite sjansespill. Du får også ikke R-innmaten (kulelager), men 360 glidelager isteden.

Men, fra spøk til alvor så gjør jo norske turbo-forhandlere også dette, men det koster mye. du kan jo selv regne ut 2stk GT2871R hos norsk forhandler + timesprisen for tilpassing :) Det koster å se orginal ut under panseret.

Jeg ville holdt bilen så standard som mulig jeg ass..... du har Eurospec-turboer, de skal vare en god stund bare du ikke lader så fælt.
 #402020  av olemoda

Ja dyrt blir det jo desverre.
Bilen er gått 82000 nå og vært 100% orginal frem til den var kjørt ca 75-76000.
Da ble disse oppgraderingene utført. Kjører nå 1.1 i trykk.
Har tenkt et sted mellom 4-500 hjulhk så er jeg fornøyd, da går det ann å kunne leke seg greit på bane osv hvis sjansen skulle by seg.
Men slik som det er nå med orginalturboene, hvordan er det å bygge om turboene slik at de lader likt?
 #402055  av sindrejl

Radial skrev: Jeg ville holdt bilen så standard som mulig jeg ass..... du har Eurospec-turboer, de skal vare en god stund bare du ikke lader så fælt.
Eurospec turboene tåler opp mot 1,4 bar så disse holder svært godt til litt basic trimming.

Fordelen med Supra generelt er at selv om du bygger om til Singelturbo så vet BT at dette er en bil med mye hester originalt. Dermed lager de ikke så mye styr. Du har såklart lov å endre fra twinturbo oppsett til singel uten at de kan si noe på dette .. samt at de kan heller ikke benke bilen din så det er lite de kan gjøre.
 #402056  av sindrejl

olemoda skrev:Ja dyrt blir det jo desverre.
Bilen er gått 82000 nå og vært 100% orginal frem til den var kjørt ca 75-76000.
Da ble disse oppgraderingene utført. Kjører nå 1.1 i trykk.
Har tenkt et sted mellom 4-500 hjulhk så er jeg fornøyd, da går det ann å kunne leke seg greit på bane osv hvis sjansen skulle by seg.
Men slik som det er nå med orginalturboene, hvordan er det å bygge om turboene slik at de lader likt?
Turboene lader likt, det er ikke en liten og en stor Turbo som mange tror.. men den ene starter opp fra bunn og lader til den andre også blir fyrt igang..
Så om du skal ha begge til å gå samtidig hele veien så fungerer nok bilen svært dårlig opp til 4k rpm.
 #402071  av olemoda

Bare man bytter om til stålomspunnede slanger eller blå silikon slanger her så er bilen trimmet.
Så kan tenke seg hvis det står en stor chromturbo å lyser mot deg:P
Har ikke lov å bytte turboer fordi det går på ladetrykk å avgasser å masse greier som eg ikkje skjønner koffor.
Har undersøkt med bts å de er vanskelig der altså.
Hvis de vil benke bilen å gjør det så gjør de jo det, å hvis de vil bruke det mot meg i retten så vinner de nok frem siden de er staten...
Tingen og er at med en stor singelturbo er det jo ikke lett å kjøre tilnærmet grunntrykk hvis jeg vil det.
Men foreløpig er jo turboene mine bra, men en dag vil de jo ryke. og jeg vil jo gjerne ha Twin turbo etterpå og.
Får vel bare ta det som det kommer, evt kjøpe nye gode brukte eller noe sånt.
Har hørt at det sliter mer på turboene hvis man bygger de om.
 #402079  av sindrejl

olemoda skrev:Bare man bytter om til stålomspunnede slanger eller blå silikon slanger her så er bilen trimmet.
Så kan tenke seg hvis det står en stor chromturbo å lyser mot deg:P
Hehe typisk BT.. håpløs gjeng ;)
olemoda skrev: Har ikke lov å bytte turboer fordi det går på ladetrykk å avgasser å masse greier som eg ikkje skjønner koffor.
Har undersøkt med bts å de er vanskelig der altså.
Javel? Om bilen har samme hester før som etter (noe den såklart ikke har dog) og co2 verdien ikke er værre enn før så gjør du ikke noe galt, alt du gjør er jo å "effektivisere" motoren (BS men du bruker jo det i et argument) :)
olemoda skrev: Hvis de vil benke bilen å gjør det så gjør de jo det, å hvis de vil bruke det mot meg i retten så vinner de nok frem siden de er staten...
Vi har vært borti dette en del her i Trondheim, de satte jo opp benk og gnidde seg riktig så godt i henda.
Problemet kom da de skulle kjøre anmeldelse mot den første stakkars "trimmeren" de fikk tatt. En benk er ikke et juridisk godkjent bevis. Alle benker viser nemlig forskjellige verdier, samt at de viser hva som er på hjula og ikke i motor så det er umulig å komme med et korrekt tall.
Så eneste måten de faktisk kan benke deg på er å ta ut hele motoren og sette den i motorbenk :) Så for øyeblikket er det lite BT kan gjøre her bortsett fra å kreve bilen din for avskiltet frem til ting ser originalt ut igjen

Ser likevel poenget ditt med at du ikke ønsker å styre med ombygging da, bare synd det ikke finnes så mange alternativer
 #402080  av olemoda

Ja jeg vet, tingen er at bts har ingen rettigheter på sin side, men havner det i retten etter en effektmåling som viser at du har 500 hjulhk så vet de jo at du har mer i motor, og da står du aleine mot staten,
og da er det jo en selvfølge hvem som vinner...? En ung gutt med sportsbil som er trimmet? eller 20 idioter som mener du har 1000 hk fordi du har noe som er krom og blått nedi motorrommet..? :-P

Synd det ikke finnes så mye alternativer, på rb26 finnes det jo en del muligheter til twinturbo oppsett både på downmount og topmount.
Singelturbo er foreløpig ikke noe alternativ for meg, men alt kan jo endre seg etterhvert :P
Får bare kjøre til turboene sier takk for seg (håper det er en stund til) så får jeg ta det derfra.
Men hva er det som ryker på de? lagerhuset eller turbinhjulene? må vel være en mulighet for å overhale de til en noenlunde grei pris...?
 #402082  av Radial

Det som også skjer når du setter inn en stor singelturbo/bytter ut de orginale er også at du Automatisk går opp i effekt....selv på samme ladetrykk.
Har en i Driftingserien i norge som satte inn ett kinagrenrør med T3 flens og en GT35R på sin 2jz-motor pga blåst turbo.
Resultat på 0,7 i ladetrykk på STOCK motor....hjerne og alt : ca 420 motorhester og 520nm.
Han kan ikke kjøre mer trykk pga lambdaverdiene er faretruende nær "lean" (sikkert JDM-motor med 440-dyser)... for ECU skal jo takle opptil 0,9 i trykk hvertfal.

Men jeg ville bygd om Orginal-turboene til annen innmat om det skulle ryke jeg ass.... hvis du Må ha "stock-look". Sålenge det gjøres av ett turboverksted med god kompetanse, så skal det vare lenge det.
 #402086  av olemoda

Her er forresten noen bilder=)
Vedlegg
n674715012_7028546_2905342.jpg
n674715012_7028546_2905342.jpg (56.61 kiB) Vist 7332 ganger
suprabilde.jpg
suprabilde.jpg (371.74 kiB) Vist 7332 ganger
suprabilde2.jpg
suprabilde2.jpg (318.8 kiB) Vist 7332 ganger
suprabilde5.jpg
suprabilde5.jpg (300.92 kiB) Vist 7332 ganger
suprabilde3.jpg
suprabilde3.jpg (388.69 kiB) Vist 7332 ganger
 #402087  av olemoda

Radial skrev:Det som også skjer når du setter inn en stor singelturbo/bytter ut de orginale er også at du Automatisk går opp i effekt....selv på samme ladetrykk.
Har en i Driftingserien i norge som satte inn ett kinagrenrør med T3 flens og en GT35R på sin 2jz-motor pga blåst turbo.
Resultat på 0,7 i ladetrykk på STOCK motor....hjerne og alt : ca 420 motorhester og 520nm.
Han kan ikke kjøre mer trykk pga lambdaverdiene er faretruende nær "lean" (sikkert JDM-motor med 440-dyser)... for ECU skal jo takle opptil 0,9 i trykk hvertfal.

Men jeg ville bygd om Orginal-turboene til annen innmat om det skulle ryke jeg ass.... hvis du Må ha "stock-look". Sålenge det gjøres av ett turboverksted med god kompetanse, så skal det vare lenge det.
Må ikke ha 100% orginal look, men har dårlige erfaringer me stor topmount singelturo og bts, og den kombinasjonen er IKKE god :-P
Men liker Twinturbo også pga bunndraget osv.
Men hvordan er det med ecu når du kjører 1.2 - 1.4 i trykk på BPU? Må det gjøres noe med den?
Chippes eller noe slikt?