TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• AP vil gi unge menn gradert førerkort..

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #402400  av Mr_Storbrua

Er det 25 års aldersgrense på tung sykkel nå? Det var 21 når jeg tok den, for 8 år siden. Da var jeg 20, å kunne kun gjøre såkalt "mellomtung" til jeg var 21. Eventuelt om jeg hadde tatt "tung" når jeg var 18, kunne jeg kjøre tung sykkel når jeg var 20..
 #402405  av Drafter

Mr_Storbrua skrev:Er det 25 års aldersgrense på tung sykkel nå? Det var 21 når jeg tok den, for 8 år siden. Da var jeg 20, å kunne kun gjøre såkalt "mellomtung" til jeg var 21. Eventuelt om jeg hadde tatt "tung" når jeg var 18, kunne jeg kjøre tung sykkel når jeg var 20..
Det er fortsatt 21 års grense på tung mc (over 34hk)
Med mindre du tar mellom tung som 18 åring, da får du automatisk tung lappen når du blir 20 istedenfor 21.

Det med 25 års grense var bare et forslag som aldri kom fram så vidt jeg vet
 #402406  av sindrejl

ArildM skrev:Tror ikke noen har sagt at saken skal gjelde kun gutter. Det er totalt urimelig. Ingen har heller sagt at dette er noe som bør gjelde frem til man er 24år.

Det jeg derimot er enig i er at: "Dette er et tiltaks-forslag for å forbedre sikkerheten i trafikken, noe jeg ikke syns er noen dum idè. Det fins mye idioti ute på veien i helger/kvelder! "
I sakens bunn og grunn så er det er snakk om unge menn (altså gutter) fra 18 til 24år :)
 #402408  av ArildM

Haff, ble rotete skrevet, altså jeg mente at ingen her har sagt at saken burde gjelde kun unge menn fra 18-24.

Ellers gjentar jeg fremdeles det jeg har sagt tidligere:
Skjønner tanken med å fjerne privilegiene med å få lov å kjøre på kveldstid da tross alt ulykkesstatestikken er utrolig høy, men da må også loven gjelde for begge kjønn.

Ved å gi noe (begrenset 16års førerkort eksempelvis), kan man også ta noe. Så et kompromiss med at man kan få lov til bevege seg i trafikken tidligere med mye strengere krav vil gi unge førere en forsiktig start på den livslange lærdommen det å være sjåfør er. Med erfaring kommer også ansvarsfølelse. Så mener jeg selvfølgelig fremdeles at unge førere bør få bedre tilbud til steder om å "rase i fra seg". Gi dem et sted å mekke på, og et sted å herje på, det er nok for de aller fleste. Mekker du bil får du også eierfølelser for bilen din, og du behandler den med mye mer respekt enn du ville ha gjort ellers. Har du kjørt bil på bane vet du også hvor idiotisk det er å kjøre like fort på vanlig vei.

Kanskje EPA traktor kunne ha vært noe å innføre? 8)
 #402412  av FireWalk

Blir vanskelig for en 20 åring å få jobb som taxi sjåfør f.eks... eller noen annen form for jobb som involverer bilkjøring.. Så da setter vi en gruppe i samfunnet i bås og gjør alt vanskeligere for dem, mens samme gruppe av motsatt kjønn skal få det langt lettere. Det vil jo bli langt flere ledige jobber de kan benytte seg av også siden arbeidsgiver heller ansetter dem pga de faktisk får lov å kjøre... For å nevne noe.
 #402431  av bose

Mr_Storbrua skrev:Er det 25 års aldersgrense på tung sykkel nå? Det var 21 når jeg tok den, for 8 år siden. Da var jeg 20, å kunne kun gjøre såkalt "mellomtung" til jeg var 21. Eventuelt om jeg hadde tatt "tung" når jeg var 18, kunne jeg kjøre tung sykkel når jeg var 20..
My bad, jeg som huska/skrev feil ;)
 #402432  av ke25-toyoglide

Var jaggu mange bra svar her..... :D
Prøver å la være å innvolvere meg for mye i slike diskusjoner på bilforum..... blir som regel kalt det ene og det andre.
OG : diskusjonen har en tendens til å bli "lite smart"
F.eks..... viss en skal innføre en ny ting, så er det ikkje dermed sagt at en ikkje kan gjøre andre ting....
å kjønnstyre det kan de nok bare glemme, då kjem mange andre ting inn, og de får mer motstand, enn de ønsker.....
Alkolås burde vel egentlig være en selvfølge i bilen.....
fartsperre og. Treng jo ikkje sette den på 90 eller 100. kanskje 150 :?:
Og ikkje nødvendigvis bara på unge sine biler :!:
Japan har vel 180 :?:
Kanskje det burde være en gulrot bak pisken og..... la 16 åringer kjøre..... :?: gjerne med gps overvåking :?:
Og til dere som skriker om overvåkning..... viss en ikkje vil bli overvåka,,,, så vent til du er 18 8)
Kjenner for mange som har mista unge sønner :!: , så er for det meste som kan gjøre sikkerheten bedre.
OG JA : flott med midtdelere.... og andre tiltak, men det tar for lang tid..... berg flest mulig unge IDAG :!:
 #402435  av FireWalk

Trafikksikkerhet er noe som burde kommet inn med morsmelka. Når man blir 18 skal man plutselig begynne å lære seg om trafikken. Dette er så dyrt at man vil komme seg igjennom det med et minimum av timer. Så består man prøven uten å egentlig være noen "utdannet" sjåfør i mine øyne iallefall. Hele systemet er idiotisk tilrettelagt sånn sett.

Man burde hatt minst dobbelt antall timer og til halve prisen. Slik at man kan opparbeide seg reell erfaring og forståelse for trafikkreglene før man begir seg ut i trafikken.

Man burde også fått dette inn som eget fag på skolen.. F.eks 1 time i uka eller noe der man også tar for seg konsekvenser og lignende. Grunnen til at mange nok kjører gris når de får lappen er fordi de rett og slett ikke vet bedre. De tror bilen går like greit gjennom en sving i 150 som den gjør rett frem... Sentrifugal kraft, friksjkon, dekkblanding, dekktemperatur, utetemperatur, asfalttype osv er ting de har 0 forståelse for..

Å øke grensen til 24 år forskyver bare problemet. Og la meg få legge til at fra 20års alderen halveres nattsynet. En 24 åring har godt mulig halvparten så godt natt syn som en 18 åring. Så da ønsker de med andre ord å la folk lære seg å kjøre i mørket etter at natt synet deres er halvert. Dette virker jo logisk. Kan ikke tenke meg at det forhindrer så mange ulykker :p

Unge mennesker søker spenning. Gutter er modigere enn jentene og tar gjerne mer sjanser. Sånn er det bare. Dette gjelder ikke bare bilkjøring. Tenk på alle som får brev i posten: Hei! Husker du det nachpielet for 9 måneder siden? Gratulerer! Du er blitt pappa. Penger kan settes inn på konto nr 6550******2......

Skal man da forby unge folk å pule til de har fått vett? Faktum er nok at mange ikke får vett før etter at leksen er lært.. dvs etter det er for sent.. Det er slik vi mennesker lærer. Vi lærer av våre feil! Å forby ting løser ingenting. Vi må undervise, forebygge og tilrettelegge slik at vi kan lære av andre sine feil, og ikke våre egne..
 #402436  av sindrejl

FireWalk skrev:
Skal man da forby unge folk å pule til de har fått vett? Faktum er nok at mange ikke får vett før etter at leksen er lært.. dvs etter det er for sent.. Det er slik vi mennesker lærer. Vi lærer av våre feil! Å forby ting løser ingenting. Vi må undervise, forebygge og tilrettelegge slik at vi kan lære av andre sine feil, og ikke våre egne..
Samt at noen vil _ALLTID_ tøyle grensene og drepe seg selv eller andre uansett hvor mye vi underviser forbygger og tilrettelegger. Disse vil vi aldri kunne gjøre noe med, for slik er bare vi mennesker.. 0 visjon er bare å glemme
 #402437  av ke25-toyoglide

1 : det er en forskjell på å bli pappa ufrivillig og å drepe noen andre eller deg selv......
Flott med mer utdanning, fra foreldre, søsken, skole, stat, kommune, kjøreskole og alle andre som kan bidra.
Men veeeeldig mange unge har en stygg tendens til ikkje å ville høre på andre. spesielt voksne........
De må oppleve selv.
dektemp, asfalttype og andre småforskjeller spiller INGEN rolle .
Viss en kan i praksis kan holde 100 gjennom en sving etter å ha finregna på alle disse parametrene..... og en har holdt 90 gjennom den svingen 100 ganger før..... så går det gale den 101. gangen..... for det var plutselig litt mindre luft i dekket..... eller det låg en ihelkjørt katt i vegbanen.... eller.... eller.....
kanskje det var en 10 åring som syklet imot på feil side av vegen......
Normal. og noenlunde sikker fart igjennom den svingen er kanskje 50 eller 60.
Det er noe unge har vanskelig for å forstå.
Å høre unge si : det var ikkje fyllekjøring... hadde bare hatt 6 øl.......
Eller høre en far si : han skulle blitt 19 år idag......
La de få kjøre. men med begrensninger, og gjerne overvåking. en liten pris å betale, for å berge liv.
at en 18 åring har dobbelt så bra syn som en 24 åring, har eg vondt for å tro.
 #402438  av john_e

ke25-toyoglide skrev:...La de få kjøre. men med begrensninger, og gjerne overvåking...
Så overvåkning er bra, eller? :? Syns jeg hører kommunismen dukke opp når det blir dratt inn slike forslag...

Jeg vet at jeg hadde hatet å bli overvåket bak rattet.

Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men det jeg vet er at det er utrolig lett å legge begrensninger på andre enn seg selv.

Det er i virkeligheten umulig å hindre alle fæle ting, uten at man får et helt forferdelig overvåknings og angiverisamfunn.
 #402440  av Julebrus

Så lenge dem ikke skader uskyldige kan dem kjøre så fort dem bare vil, kjører man i hastigheter som er uansvarlig har dem seg selv og takke. Folk som setter andre i fare har jeg ingen respekt for, kan møte dem selv en dag. Samme om dem er 18 eller 70....

På mange Lett Latebiler er det fartssperre på 80km/t noe som er farlig hvis man skal ut av en situasjon.

Nei Nei, alt det regjeringen har rotet med vil ta generasjoner og rydde opp i.

Lurer på hva som surrer lundt i topplokket dems :lol:
 #402473  av 2r-e-rik

noen som har reflektert over at ved å gå transportfag på videregående så er du 16år å ratter 50 tonn semi?
å da begynner du i læra når du er 18. så det er rimelig mange "små" gutter ute å kjører lastebil daglig..
 #402495  av ke25-toyoglide

Er ikkje ideelt med overvåkning, men et nødvendig onde.
Eg tenker mest på det som et tilleggsgode, ikkje en begrensning.
Viss eg hadde fått muligheten til å få lappen når eg var 16, mot at eg kjørte med data i bilen som kartla det eg gjorde (ikkje meningen å bli fratatt lappen for at du 3 ganger hadde ligget i 70 i 6 :!: 0 sonen) frem til eg var 20, så hadde eg jubla, kunne kjørt til skolen kl 7.30, istedet for å gå 4 km til nærmeste busstopp kl. 6 om morgenen for å rekke skolen kl. 8.
Selv er eg 36, men har ikkje glemt at selv de største stutane har vore kalv, og oppføre meg som en kalv med (u)jevne mellomrom.
En 16 åring bak rattet på et vogntog, med kjøreskolelærer med. masse undervisning i 2 år, for så å bli lærling.
Det kaller eg skikkelig opplæring. Det skulle me hatt mer av.
Når han blir tørr bak ørene, så får me en skikkelig sjåfør :D
uansett kor "fortjent" det er når noen kjøre seg ihjel, så er det en familie og venner som sitter igjen med sorgen.
Det er de som blir straffa, ikkje han som kjørte idiot. han er bare borte.
Ennå verre er det at han som regel har tatt noen med seg. eller i verste fall overlevd selv, og drept noen andre.
Hver gang me setter oss i bilen, så setter me oss selv og andre i fare.
risikoen bare stiger, dess fortere du kjøre.
Ingen som ønsker å drepe noen andre. I alle tilfellene, så sier folk ; eg såg ikkje. har aldri skjedd før, eg skulle bare osv.
Hvert år er det en som rygger på en unge i sin egen innkjørsel og lignende.... i 10 :!: km/t. ikkje pga de er dårlige sjåfører, men av og til så går ting gale......
 #402508  av ArildM

Viss eg hadde fått muligheten til å få lappen når eg var 16, mot at eg kjørte med data i bilen som kartla det eg gjorde (ikkje meningen å bli fratatt lappen for at du 3 ganger hadde ligget i 70 i 6 :!: 0 sonen) frem til eg var 20, så hadde eg jubla, kunne kjørt til skolen kl 7.30, istedet for å gå 4 km til nærmeste busstopp kl. 6 om morgenen for å rekke skolen kl. 8.
Akkurat dette jeg ville frem til. Ved å gi noe kan man også ta noe. Tror en slik ordning med strengere start men at man får lov til begrenset kjøring 2 år tidligere kunne ha vært en mulig ordning som kunne ha spart noen ekstra liv i året. Og det er jo det man ønsker til syvende å sist, Å SPARE LIV. Ikke å lage en kommuniststat som enkelte tenker med en gang det blir foreslått tiltak for å, jeg gjentar meg selv, SPARE LIV.