TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Bytte av oljefilter

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#40167  av hovik

Takker for masse innspill. Ender nok med å ta av staget, og bruke ymse tenger, skrujern, etc.

Fant en lighter men tysk skrift i motorrommet i går også. Med tanke på at bilen er registrert i norge i 98, må den ha ligget der en stund ...

Btw, hva er den runde dingsen under luftfilteret, med noe grønt merke på ?

#40220  av PÃ¥l

Takker jeg også :) kjøpte oljefilter og pakning til bunnplugg idag. Produktnummeret husker jeg ikke helt, men det er det uten bokstaver, bare tall. Det har jo blitt diskutert tidligere at det er dette filteret som skal brukes, ikke det andre med noen bokstavkombinasjoner i produktnummeret. hvis dere skjønner hva jeg mener :) skal følge rådet ditt Kristian, løsne på filteret litt først. men jeg regner med å jekke opp bilen, siden den er så lav under der... men får se om det blir nødvendig.

#40478  av 2fast4u

Problemet til hovik er jo løst, men for seinere oljeskift så er det et lite tips om at dere kan kjøpe oljefilterverktøy hos Toyota neste gang dere handler filter. :wink:
Dette er kopper som passer eksakt på endene av oljefiltret og man kan bruke 1/4" skralle eller 17mm fastnøkkel for å løsne filteret.
SST 09228-06501 passer på 90915-YZZC7 filter til E, A (ikke 4A-G), S (ikke 3S-GTE) og K motorer.
SST 09228-07501 passer på 90915-20003 filter til 3S-GTE (ST165) og JZ (Supra) motor m.fl.
:wink:

#40485  av hovik

2 FAST 4U skrev:Problemet til hovik er jo løst, men for seinere oljeskift så er det et lite tips om at dere kan kjøpe oljefilterverktøy hos Toyota neste gang dere handler filter. :wink:
Dette er kopper som passer eksakt på endene av oljefiltret og man kan bruke 1/4" skralle eller 17mm fastnøkkel for å løsne filteret.
Det kan du banne på jeg skal gjøre neste gang. Filteret satt såpass godt at det ble ganske mos i prosessen med å få det ut. ( Brukte noe lær tang greier, kompis som er mekaniker som foreslo det )

Motoren går nå som en klokke, og jeg er klar til østlands treff i morra :)

#40495  av CelicaTurbo

2FAST: Har du også delenummer for en tang som passer 90915-10004 filteret som oss med 3S-GTE (ikke ST165) bruker? Å få dette filteret av på celicaen er rimelig stress uten å først fjerne dynamoen for jeg får ikke godt nok tak med neven og de eneste filtertengene jeg har funnet griper om filteret fra siden :?

#40496  av 2fast4u

SST 09228-06501 koppen brukes også på 90915-10004 filteret til 4A-G# og 3S-GTE
Dia på disse to filtrene (YZZC7 og 10004) er den samme, eneste utvendige forskjell er at 10004 filteret er ca 20mm lengre.
:wink:

#40501  av spkstrp

Mener det finnes universal tenger som griper filteret bakfra :?:

#40520  av CelicaTurbo

2Fast: takk takk :)