TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Celica t20 m/7A-FE til komplett gt4 (st205) er dette mulig??

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #406446  av schnellfahrer

Hei!
Jeg er ganske ny her på forumet og hadde en del spørsmål angående ombyggingsmuligheter fra en t20 st205 med 7A-FE motor til en st205 gt 4.

Dere må ikke skyte meg dersom det er flere tråer om akkurat dette temaet, jeg har prøvd å søke, men ikke fått/funnet de svarene jeg er på utkikk etter.

Er det mulig å få GODKJENT en ombygging i fra 1.8Litern til en komplett GT 4 , da mener jeg å kjøpe en donorbil, eventuelt en havarert bil for deretter å flytte alt over på min t20. Krav og mål er at det skal stå på hvite skilter.
Etter de søkene jeg har gjordt så har jeg forstått følgende, Bakaksling er forskjellig og nye fester for denne må lages/tilpasses. Det samme gjelder eksos, men er dette det eneste?

I tilfelle, er det mulig å trimme disse med 1.8liter på noen som helst lønnsom måte? hvor mye tåler da 7A-FE dersom en turbokonvertering av forekommer?
 #406449  av ArildM

Velkommen til TS-ogn :)

Det korte svaret er nok Nei. Men det kommer an på hvor mye du har lyst å sveise...
I all hovedsak er bilen du har en FWD og derfor er den såvidt jeg kan finne ut karosserimessig helt annerledes enn ST205.

Det du kan gjøre er å sette inn en 3SGTE motor, men å beholde den som en fremhjulstrekker. Skal være mulig å få godkjent, selv om det tradisjonelt sett er vanskelig å få motorkonverteringer godkjent (Toyota Norge og Biltilsynet er vanskelige å ha med å gjøre...).
A lot of people have wanted to do this, but an AWD conversion would require change of suspension, suspension mounts, rear differtial mounting, gas tank relocation to under back, most importantly, a new floor pan, and a lot of other little stuff, all in all, its no where near worth while. I wanted to do it with my ST185, but it's just not worth it. If you want a GT4, it would easier and probably cheaper to try to import one.
 #406469  av Mr_Storbrua

girkassetunellen er vel også forskjellig på disse.

så en liten pirkefeil. Du har ikke st205, du har en at200.

En jeg jobber med satt turbo på den motoren du har. Vet ikke hva kostnadene kom på. Dette er også noen år siden. Men mener han hadde rundt 200-250 hk. Å den bilen gikk ganske bra, da de er endel lettere enn st205'n.

Men om du vil ha en godkjent st205 er nok det beste å kjøpe en.
 #406485  av celicat23

Hvis ikke jeg husker helt feil nå, så er celica'n i midten her en ombygd t20 med gt4 motor, med kun forhjulsdrift ??
061.jpg
061.jpg (96.88 kiB) Vist 5192 ganger
Eieren er/var på forumet her også. Ble importert fra tyskland av pettersen autoimport, men husker ikke om den kom med turbo motoren - eller om den er bygd om i norge. Og om det er godkjent er enda en ting jeg ikke husker.

SÃ¥... Det er en celica, som kanskje har en gt4 motor, som kanskje/kanskje ikke er godkjent og kanskje ikke ombygd i norge.
Følte jeg hjalp skikkelig nå :lol:

*edit* Ser ut som RAYMOND F i denne tråden har vært eier på den?
viewtopic.php?f=48&t=39888

Mulig han har noe info.
 #406511  av schnellfahrer

skal si gutta er aktiv på forumet, og takk for velkomsten! :)

Det var som jeg tenkte, siden det er FWD på min bil, og gt4 er AWD. Jeg øynet et lite håp i enden av tunnelen siden begge motorene også var tverrstilt (både på GT4 og 7A-FE) , og at det eventuelt bare var reservehjuls brønnen som måtte kuttes vekk og/eller modifiseres i den grad at det var mulighet for å få plass til eksos slik det er på e46 m3 kontra en 320 for eksempel.

Det var tanken på AWD på vinterføre og bane som fristet veldig. Tanken med å komme med en GT4 på fjellet, med skiboks på taket fristet såpass mye at jeg måtte spørre.

Men da er det bare å legge det prosjektet på IS og heller konsentrere seg om en eventuell trim med FWD eller selge den nåværende bilen å kanskje prøve å få tak i en GT4 etter vinteren :)

Det ble tidligere nevnt 3S-GTE motor i denne tråden, er dette en motor i fra en nyere modell ? er det noen av dere som har link til informasjon eller datasheets på hvor mye gearkassen,drivverk forran på en at200 tåler av hestekrefter? alt over 170hk kan jeg tenke meg er morro på disse bilene.
 #406512  av ArildM

4A og 7A serien er små turtallsvillige motorer på 1,6 og 1,8 liters volum.
4AGZE ble levert med kompressor, men A serien ble aldri med turbo såvidt jeg vet. Har også en 20 ventilers 4A motor, og det finnes de som har kombinert både 7A blokk, 4A 20v topp og kompressor. Det blir da altså en 7AGZE20v motor, mildt sagt spennende motor. A serien motorer er produsert fra 1978 frem til 1998(?)

3S motoren ble lansert noen år senere av Toyota med et volum på 2liter, og har en bror i 5S motoren som er på 2,2liter. 3SGE er motoren som står i en del Celica og Mr2 på fra 1985 og frem til 2005(?). Her går det også an å kombinere deler fra 5S for økt motorvolum.
3SGTE: T står her for turbo, og er en motor som man lett kan modifisere ved å justere trykket (slik som alle andre turbomotorer). 3SGTE kan monteres både som 2wd (Mr2 og FWD Celica) og 4wd (brukt i ST65/185/205).

Velger du å bygge på 7A motoren kan du bruke samme motorfester og kanskje samme girkasse (alt etter effekt du skal hente ut), men det er nok eneste "bonus".

Mer utfyllende om motorkoder:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Toyota_engines

:)
 #406527  av schnellfahrer

takk for kjapt svar. Hvis 3sgte passer over i min at200, så er dette noe jeg seriøst vurderer.
Jeg skal ta forbindelse med BT og spørre de angående ombyggning og hva de krever av dokumentasjon for ombyggning, vil helst ha ting på plass før det eventuelt blir modifikasjoner, men dersom jeg henter ut 200hk så regner jeg med at følgende må gjøres:

- Bremser + skiver må byttes (høre med toyota hva som gjelder for (200 - 250hk)
- Dokumentere hvor mye krefter akslingen tåler
- muligens gearkasse (vet enda ikke hvor mye den kassa jeg har holder, må finne ut av hva den heter og søke litt på dette)
- fjærer (ettersom vekten øker med større slagvolum. kanskje noen senkefjærer som tilfredstiller kravet om vekt?)
- avgassene er innenfor en rimelig grense. Men ettersom at dette er en forholdsvis gammel bil (98 modell, så regner jeg at det ikke er så veldig strengt)
- støy, er ikke interessert i et 3" "rakarør" hele veien, liker noe som maler og er gromt på høyere turtall
 #406529  av celicat23

Skjønner deg godt. Biltilsynet maser om dokumentasjon fra toyota norge, og toyota norge er kun interessert i og selge aygo'er til pensjonister. Prøvde å høre med de hva som skulle til for å få godkjent en celica t23 med kompressor, og det var helt meningsløst å prøve engang :roll:
 #406547  av schnellfahrer

Ja, det virket ikke så lett.
Jeg snakket med en kamerat av meg, som har hatt supra,celica,corolla t-sport og lexuser. Han frarådet meg i å satse på dette.

I og med at bilen min er i veldig god stand slik den er nå, så vurdere jeg å selge den til sommeren for å kjøpe meg noe grommere. :)
Har sansen for lexus i fra 2002 også :)
 #408534  av Iceman22

Hvis du fremdeles ønsker å gjøre noe utav din AT200 1.8L, så kan du alltid bygge om til 3S-GE. Du har to alternativer, enten 3s-ge med 180HK (JDM SPEC), eller 3s-ge beams (210HK JDM SPEC), hvor sistenevnte blir litt dyrere.
Ikke noe problem å få godkjent det, og da har du en morro turtallsvillig celica, uansett hvilken av de to du går for. Jeg gjorde det på min AT200, og fikk det godkjent i fjord uten noe stress at all, både toyota og biltilsynet var sammerbeidsvillige i mitt tilfelle :D
 #409412  av Middelsmann

Dette er mulig. men mange mnd me jobb. Har sjøl bygget om min celica st202 til en st205. Er mye som ikke va likt. Hele gulvet fra baksetene med støtdemper tårn, hjulbrønn og karosseriplater som bagasjerommet er en del av må byttes,for gulvet går lengere opp i st205'n for og få plass til subframe'en hvor diffrensialen er montert. Bensintanken må flyttes helt bak også.
er vel 1000 sveise punkta som må borres opp. for så å borre vekk fra donorbil, og mange tima med mig-sveisen.
Men kor skoy når en er ferdig :)
 #415779  av Ronnie

Heisann , ny på forumet jeg og . Har en celica T20 med en 7afe som jeg egentlig kjøpte til jentungen , typen hos herpa motoren , pinte den ut uten olje så jeg fikk den , jaja da hadde jeg ett prosjekt og sjekket hvor langt kan jeg gå lovlig . Her er svaret jeg fikk av toyota , og var det greit for toyota , var det greit for biltilsynet i arendal : Hei
Det vi event. kan gi deg papirer på er:

Vi bekrefter at Toyota Celica med understellsnummer xxxxxxxx, kan innmonteres Toyota 3S-GE motor med slagvolum yyyy og slagvolum zzzz.
Forutsetning er at bilen ombygges til å være identisk med Toyota 2,0 GT modell ST202

Eventuell ombygging og at dette er utført korrekt må bekreftes av autorisert verksted-

Med vennlig hilsen
Kjersti Rese
Kunderådgiver
Toyota Norge AS
T: +47 32 20 51 54
Email: kjersti.rese@toyota.no
http://www.toyota.no
Dette var for kipt for meg , og for mye vas så jeg går for total ombygging og lager likegodt en 7age , kjøpte en 4age , sendt toppen til race engeneering til total drag ombygging , 944 porshe register rem , smidde stempler , honda ventiler kuttet på lengde, ARP bolter , veivlager og topp , supertech bøtter, letta svinghjul , stage2 raceing clutch, balansert veiv og svinghjul , ny boring , OBX rustfri raceing header og foreløbig mr2 ecu , men lukter op autronic evt håland tuning om de kan montere en løsning ...Toppen kommer neste uke , Widmer motor i lillesand maskinerer og balanserer . Da beholder jeg motornr men har en trimmet topp , nye lager og kan ta ut mot 200 hk uten turbo , vil ikke mer før jeg kan montere 4wd om det er mulig da...og den går glatt gjennom en eu kontroll , og de kan ikke argumentere med at jeg har byttet motor siden jeg ikke har gjort det hahaha