TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• NA -> TURBO modifikasjon

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#40683  av chris

cameleon skrev:FireWalk: Du kan jo evt forhøre deg på forumet angående kjøp og montering av en 2.gen 3S-GTE motor inkl girkasse. De har orginalt 245hk og vil koste deg rundt en 40k mulignes 50k når alle delene som trengs å skiftes der bak er skiftet.

Edit: Kan jo hende at føreren var temmelig bra bak rattet i bmw'en også. Husk at Chris her holdt på å leket seg med en M3 hehe :lol:
3.gen mener du.

Og ja, jeg hadde en greie med en M3 for en liten tid tilbake :D

#40687  av cameleon

chris skrev:
cameleon skrev:FireWalk: Du kan jo evt forhøre deg på forumet angående kjøp og montering av en 2.gen 3S-GTE motor inkl girkasse. De har orginalt 245hk og vil koste deg rundt en 40k mulignes 50k når alle delene som trengs å skiftes der bak er skiftet.

Edit: Kan jo hende at føreren var temmelig bra bak rattet i bmw'en også. Husk at Chris her holdt på å leket seg med en M3 hehe :lol:
3.gen mener du.

Og ja, jeg hadde en greie med en M3 for en liten tid tilbake :D
Beklager, 3.gen ja. takker Chris :wink:

#40705  av Phantom3D

Jeg må innrømme at jeg tester litt hastigheter noen ganger. Hadde min gamle 318i oppe i 200, har ikke turt noe mer med min MR2, har hat den i 180 - 190. Men nå vikrer ikke speedometeret så aner ikke hvor fort jeg kjører. Jeg kjører bare slik når det ikke er andre biler på veien! (Veldig redd for sivil)

Kungen i sverige har jo råkjørt med en Porsche nå da hatt 160 (ohhhh)

#40747  av seini

og her kommer svar fra en med 325 ;p
en bmw 325 veier ikke 1600kg, min veier 1290 ca.
er sterkt tvilende til at den bmwen i det hele ga full gass jeg, ivertfall hvis du sier "blodtrimma"
at en mr2 gti skulle i det hele holde følge med en orginal bmw 325 (e36) tviler nå jeg på...

#40748  av Phantom3D

E36en er lettere i forhold ja. Og E30 enda lettere (320 med sekser veier 1000) 325 drar nok ganske greit, men jeg vil ikke tro den var blodtrimma. Kanskje blodstyla?
Man må også huske at aerodynamikken i en MR2 er bedre en en firkantet E36.

318 min veide 1145kg, visste ikke at en med sekser veier så mye mer..?

#40754  av CelicaTurbo

Jeg hadde nå ikke noe problem med å henge på en E36 325 når jeg hadde MR2 GTi'en min, det var to tilfeller med sprint rett frem fra rullefart i andre gir (rundkjøring) til ut tredjegiret. Første bilen klarte jeg å holde en halv billengdes avstand hele stykket på tofeltsvei så jeg vil si at bilene gikk ganske likt jeg.. om jeg kan gi noen forskjell må det være at 325'en dro ørlite inn etter at jeg hadde byttet til 3. men mot slutten av turtallet seg jeg fra igjen.. Den andre bilen lå jeg bak og måtte slippe på gassen i slutten av 2. gir og skifte gir tidlig pga at jeg hold på å stange den i ræven, og klarte aldri helt å ta inn igjen avstanden etter det men tapte ikke noe særlig avstand heller.. det var bare enfelts vei så jeg gav meg også relativt fort i tredjegiret der.. synes farten var høy nok da :?

Celican har jeg bare fått prøvd mot en 525 og det var en relativt grei sak å kjøre fra, men antar at disse er en del tyngre enn 3-serien også.. Er ganske lenge siden jeg har gasset mot noe som helst nå, og jeg kjører kun slike korte akselerasjonssprint, ikke noe landeveisracing eller ekstreme hastigheter nei :)

#40762  av chris

har aldri hatt noen problemer med originale 325'er med min MR2 GTi. Ganske grei sak å kjøre fra de. Og spesielt om det er svinger involvert.

Men M3'en fikk jeg problemer med på rettstrekk gitt :D rart det der.. :roll: :D

-edit-
men skal man sammenligne, så må man jo sammenligne originale mot originale, eller trimma mot trimma. Litt snodig at man alltid skal sammenligne blodtrimma tyske biler mot helt originale japanske gti'er.. ;)

#40794  av Dalan

seini skrev: at en mr2 gti skulle i det hele holde følge med en orginal bmw 325 (e36) tviler nå jeg på...
0-100 hadde den ikke bare holdt følge, den hadde kjørt fra ;) (7,5 mot 8,2[ca.-tall på begge])
Vet ikke helt hvordan det er oppe i høyere hastigheter enn det, bmw'n har større motor, og dermed kanskje mer moment..
Men så er mr2'n mye mer aerodynamisk, vet ikke hvor mye det oppveier jeg? :)
Jeg tror nå ikke en original 325 hadde tatt en original mr2 gti med to like kompetente sjåfører :)

#40800  av chris

Dalan skrev:
seini skrev: at en mr2 gti skulle i det hele holde følge med en orginal bmw 325 (e36) tviler nå jeg på...
0-100 hadde den ikke bare holdt følge, den hadde kjørt fra ;) (7,5 mot 8,2[ca.-tall på begge])
Vet ikke helt hvordan det er oppe i høyere hastigheter enn det, bmw'n har større motor, og dermed kanskje mer moment..
Men så er mr2'n mye mer aerodynamisk, vet ikke hvor mye det oppveier jeg? :)
Jeg tror nå ikke en original 325 hadde tatt en original mr2 gti med to like kompetente sjåfører :)
en BMW 325 vil uten tvil bli liggende etter en MR2 GTi ja.. forutsatt like kompetente sjåfører som du sier. 0-100 på MR2 GTi er vel rundt 7 sekunder forresten.. sies det.
Men med 325 slipper man så høyt turtall som med MR2'en da.

#40819  av FireWalk

Her må jeg bare få rette senini. Han sier en BMW 325 veier ca 1290 kg. Da måtte jeg såklart bare gå inn på BMW sine sider på nettet og sjekke dette.. og her er hva jeg fant av data på 325.

Weight in kg
Unladen (EU) 1,495

Performance

Drag (cw) 0.30
Acceleration 0-100 km/h (in s) 7.3
Acceleration 80-120 km/h (s) in 4th/5th 7.8/10.2

Engine

No. of cylinders/valves per cyl. 6/4
Displacement acc. to ECE Reg. in ccm 2,494
Stroke/Bore in mm 75.0/84.0
Nominal power (kW) at 1/min 141/6,000
Max. torque (Nm) at 1/min 245/3,500

Da er det jo bevist at MR2en faktisk er kjappere 0-100, og med tanke på at den er mer aerodynamisk og lettere, vil den nok få større fordel jo høyere hastigheten blir vil jeg tro.. MR2 er jo også en renspikka sportsbil, som er bygd for slike hastigheter.

antall HK er identisk på BMW 325i og 325xi. XI er i tilegg litt tyngre.
den veier nemlig 1,575 kg og med toppfart på 235 kmt. VI snakker her om 1,5 tonn på begge bilene.

Sånn.. da fikk jeg en liten utblåsning hva DET anngår.. :-)

#40831  av spkstrp

hehe funker jo ikke som bevis det der akkurat, men iallefall vet vi hva bilen veier nå... ;)

#40846  av CelicaTurbo

Etter de tallene der å dømme er det nå ikke så forferdelig stor forskjell hverken på 0-100 og på luftmotstand.. men de data der gjelder E36 eller E46?

#40874  av FireWalk

hehe... nei kanskje ikke :) BMWen har 36 hk mer enn MR2en, men veier jo også mer enn 300 kg mer..

seini skrev:

at en mr2 gti skulle i det hele holde følge med en orginal bmw 325 tviler nå jeg på...

Det virker nå som om MR2en vil ikke bare holde følge, men ligge side om side så lenge det måtte gjelde.. og muligens også dra fra litt når farten blir større vil nå jeg tro da... med et så likt utgangspunkt skal det ikke mye til for å dra fra... med et effekt anlegg og luft filter og eller chip burde jo MR2en kunne dra fra 325...
Men her kommer vi jo inn på det som tråden her også egentlig dreier seg om. Turbo. med TURBO hadde MR2en helt klart sparket ifra BMWen. Jeg leste på en turbo convertation side at de med det settet ikke ønsket å gjøre bilene om til ekstreme racing maskiner, men heller ta en veldig artig bil og gjøre den til den sportsbilen de egentlig er ment å være. MR2 NA har jo enorme potensiale.. Putt inn en TUrbo motor så har du plutselig en bil i en helt annen klasse.... men så er det jo dette avgiftslandet vi lever i da... :\

#40882  av spkstrp

hehe.. det samme kan du jo si om bimmern da men :roll:

#40886  av Phantom3D

ALtså dette med vekt på BMWene blir for dumt. Det kommer helt ann på om det er E30, E36 eller E46. E46 er selvsagt meget tung (Da nye BMWer har mye sikkerhetsutstyr + ekstrautstyr)
E30 325 har 171hk
ang vekt her vet jeg at en 320 veier 1000kg, det er også en rekkesekser. Men man må nok regne på noe vekt pga noe større volum.
E36 325 har 192hk
Her vet jeg at 318i veier 1145kg, en sekser veier en del mer en en firer, så jeg tror dette kan være bilen som veier 1290kg..?
E46 325 har 192hk
Og veier ca 1.5tonn.

Det er desverre slik med BMW i dag, mye motor og mye vekt. 2000 M5 veier jo ca 1800kg. Ikke særlig sportslig nei! 528 fra 96 (E39) veier 1490kg. De er ikke lenger like sportslige som devar, selv småbilene deres som Z3 og Z4 veier ca 1.5tonn!!!