TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• ArildM's AW11 (Bandit)

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #405257  av mr2storbrua

Om letta svinghjul er en fordel fins det utallige diskusjoner om. Er det samme diskusjonen de har hatt på club4ag, eller er det noe spesielt med 4A-GE (evt 20v) som tilsier at man burde gå for stål?

Det blir sagt at man mister moment ved bruk av letta svinghjul, men motoren revver raskere. Er det ikke turtallet du liker ved denne motoren? Er moment så viktig på en så lett bil, der du uansett ligger på et turtall høyere enn der momentet peaker (når du skal kjøre sportslig vel og merke)?
 #405258  av ArildM

Korrekt. Veiva får mindre roterende masse, ikke mere moment, MEN raskere respons. Svinghjulet er vanligvis på ca 10kg for en slik motor, for å holde motoren i en jevn gange ved hjelp av svinghjulets roterende masse.

Det originale svinghjulet fra Toyota er dog et av de letteste svinghjulene Toyota har produsert for 1.6 motorer, og veier ikke mer en 5.9 kg originalt selv om det er i stål.

Bilde av svinghjulene til Silvertop og Blacktop:

Ergo er svinghjuloppgradering på en 20v motor totalt bortkastet, i den grad svinghjuloppgradering noen gang har vært en fornuftig oppgradering for noe annet enn løpsbiler der du er avhengig av kjappe rotasjonsmessige endringer i motoren. Men siden mitt manglet når motoren kom fra Japan må jeg finne et svinghjul som er tilnærmet org å sette på.

Forøvrig har jeg sett ut Exedy sitt stålsvinghjul som veier ~5kg:

I kombinasjon med Exedy cluch (allerede bestilt).

Ellers så er ARP bolter til toppen bestilt, samt nye opphengskuler til alle 4 hjul, fra TwosrUS.

Ellers så har jeg studert litt dypere, og effektmessig sett er det lite å vinne på nye kammer, du flytter effektkurven oppover, og gevinstmessig må du opp på 272 kammer og standalone ECU før du har noen virkelig effektmessig forandring. Ergo ser det så langt ut som at jeg tar et steg tilbake og beholder originale kammer med VVT funksjon.

Dette skal vistnok være en 4AGE BT som er original motormessig, med unntak av Trakter og Eksos, og dette er MER en morsomt nok IMO:
[youtube][/youtube]
[youtube][/youtube]

Har funnet et firma som lager ferdige plug and play datasprut med basemap basert på Megasquirt eller AEM sin ECU. Skal vistnok være en god effektøkning over hele linjen ved å installere sprut ettersom Toyota hjernen kjører veldig rikt.

Så da faller jeg (igjen) tilbake til planene om en høvelig original motor, nyoverhalt og klar til litt kosekjøring og banekjøring når det kreves.

Deler som er på vei:
- Excedy Cluth
- Excedy Svinghjul (holder på med budrunde Ebay)
- Opphengskuler
- AE101 oljepumpe (bygge om til mekanisk strammer)
- ARP bolter til toppen

MÃ¥ handles inn:
- AE101 regreim + strammer
- AE111 vannpumpe
- Toppakning
- Sikkert mer :)

Så følger jeg rådene på Club4AG og starter med en overhalt Blacktop motor, også tar jeg oppgraderingene etterhvert som de trengs. Tipper neste oppgraderinger blir 6trinns kasse og datasprut.
 #406548  av Rafinus

Hei.
RÅ lyd på de filmene 8) 8) 8)

Hvilket firma er det du planlegger å bestille datasprut fra?
Har hvert i kontakt med exstraefi.co.uk som kunne sette opp MS med bruk av Coil Ower Plug.
Han anbefalte også Techedge 2J2 wideband system fra trigger-wheels.com med måler for å ha konstant kontroll/oversyn over det støtkiometriske forholdet.
 #406563  av ArildM

I sommer blir det standard hjerne. Vurderer Megasquirt PNP til vinteren.

Motoren drar en tur på Cylmo neste uke :)
 #406601  av ArildM

Takk. Kan signere på mye oppturer og nedturer gitt... Har vel stått like mye som den har gått denne føler jeg... Og minst like mye planer frem og tilbake... Har hatt så lyst å bare gi opp prosjektet utallige ganger. Men så har jeg jo en hel drøss med unike deler både påmontert og liggende i "hyller og skap" så man har jo ikke samvittighet til det heller. Samtidig er bilen en drøm å kjøre, har ikke kjørt noe tilsvarende noen gang.

Mye hardt arbeid, blod og tårer skal med om det skikkelig bilprosjekt skal være. Men hey, man blir jo glad i dyret. Er nesten så denne har sjel for min del, og tenker på den som om en i familien min som er syk :lol: Liiiten hjertetransplantasjon så blir det vel bra :)

Cylmo skal gå gjennom bunndelen og slik jeg forsto det ble det ikke særlig dyrere om vi bare kastet oss rundt og monterte racing rådelager. Og med all rådebanken jeg har hatt så må en vel ta i skikkelig når en først er i gang. Ellers blir det en standard motor, bytter sylinderforinger og eventuelle andre deler som er slitne og trenger litt stell.

Fatter ikke hvordan det går an å ha så mye motortrøbbel, i en Toyoyta! :shock: Har kanskje bedt om det selv også siden jeg kjøte den med dårlig motor, og kjøpte en rallybrukt silvertopp å satte inn etter at den hadde stått i flere år :wink:
 #406623  av ArildM

Koser meg med 20v videoer på YouTube:

252kmt med høvelig standard 20v motor og 6trinnskasse! Takk til Bose for denne lenken :mrgreen:

:oops:

Var å hentet toppakning i dag, Cylmo første stopp på mandags morgen :)
 #406647  av Andrepedersen

Veldig aggresiv og fin lyd :) Men, minner mye om 3SGE 16v som jeg hadde i min GTi, var mye mer lyd en hvor godt den faktisk gikk :lol:

Men, du har bestillt en del gromdeler ser jeg, blir bra det her i en liten AW11 :D
 #406657  av ArildM

Er jo som sagt ikke om hvor godt det går, men lyden :)

Hadde jeg skulle hatt noe som går godt hadde den blitt satt bort til PaulWoods, og enten med en supercharged 2zz eller en V6 motor :)

20v motoren gjør dette til en ypperlig kosebil på norske veier, samt en meget potent liten sak på små baner hvor NA motorer utmerker seg svært godt 8)
 #406715  av 3rlend

Jeg gleder meg på dine vegner at du begynner å få sakerne sammen!
men hvorfor ikke overhale silver toppen og kaste den ned i ke30 ? :D
 #407657  av ArildM

Gleder meg stort jeg også :)

Ikke hørt noe fra Cylmo enda, vurderte å balansere innmaten, men i følge David er original innmat krutego opp til 9000rpm, så jeg avventer litt med det.

Skal ta å ringe på Cylmo etterhvert om jeg ikke hører noe fra dem i løpet av uka, vet ikke hvor lang tid slike ting tar erfaringsmessig.

KE30en er solgt. Har AW11en nå, selv om jeg gjerne skulle ha hatt en KExx bil av noe slag igjen en gang :) Er unike biler å kjøre de også.
  • 1
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 76