TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Motorfester

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #40753  av spkstrp

Er en slagen mann akkurat nå.
Fikk toyota i åsane til å kike på bilen min...
Her kommer rapporten:

3 stk motorfester defekt
H. side (844,-)
Bakre feste (843,-)
nedre feste (1042,-)
Vet faktisk ikke om dette er med eller uten mva, skulle ikke forundre meg om det er uten.... :(

I tillegg la han merke til at det var "slakk i H. lenkearm forran". Noen som vet hva dette er ? alvorlig ?
Har delenummer også kan skaffes på oppfordring...
I tillegg kommer arbeid...

Saken er den at et verksted i tromsø monterte motoren for meg. Bilen ble levert i midten av august. Skal selvfølgelig forsøke å klage til dem. Er det noen som har noen meninger? hvor mye tåler disse festene, er det vanlig at de går? Eller har verkstedet eventuellt driti på draget og glemt å feste noe her eller? .... lurer på om dere har noen meninger om hvor jeg står... Har lyst å nevne tv2 hjelper deg for de verksted folka iallefall :D Men vet de kan være veldig kranglete så regner ikke med de legger seg på rygg med det første for å si det sånn.... :roll:

PS! noen som har motorfester å selge om det går til h ? (hint hint Amund :D)

#40822  av FireWalk

huff.. dette høres jo ikke bra ut :\ kjipt når folk gjør dårlig arbeid.. hva slags verksted var dette da? Dersom det er de som har gjort en feil som har ført til skadene, så er de helt klart erstatnings pliktige.. Du kan jo alltids skaffe advokat og få han til å ringe og true dem med søksmål og greier.. men da er det jo dette med å bevise at det er verkstedet som har gjort en feil da.. og det kan jo vise seg vanskelig, alt i alt kan det jo kanskje bli like greit (og mer lønnsomt) og bare punge ut for de nye festene osv desverre.. :\ vi lever liksom i et sivilisert samfunn.. i et land der rettsikkerhet står i fokus... vel.. det er ikke slik jeg ser det iallefall.. og jeg tror ikke jeg er alene om det... :\ får håpe det ordner seg for deg iallefall! aner ikke hva den H saken er.. er ikke mekaniker : :oops:

#40840  av spkstrp

Ja aner ikke jeg. Høres rart ut da men.. Skal dette kunne skje på 8 mnd ? Må jo ha løsna for lenge siden, 3 bolter forsvinner ikke plutselig på dagen vell ? ...
Frustrerende ialle fall. :evil:
Hvor blir mekanikerne av? Gøran ? ;)

#40841  av spkstrp

H. står for høyre.. Har noe med opphenget framme på høyre side å gjøre. Aner enda ikke hva det er og om det er alvorlig..

#40848  av CelicaTurbo

lenkearm høres ut som noe i hjulopphenget/styrestaget.. er det slark er det nok ikke farlig siden det skal en del til før slikt ryker, men det kan nok føre til at bilen sliter unødvendig på dekkene, at den ikke føles like presis eller at den kan trekke til ene siden når du kjører.

Angående motorfestene var jo det litt kjipt da.. de andre motorfestene har blitt skadet pga at boltene forsvant fra høyre feste da eller? Men, du kan jo snakke med verkstedet i Tromsø men sjangsen for at dem ønsker å ta ansvar er vel heller liten.. Men men, å bytte motorfester er vel en såpass grei jobb som egentlig ikke burde koste så alt for mye penger, men det er jo mulig at du kan spare litt peng på å få et annet verksted til å gjøre det, eller godsnakke med noen mekanikere du kjenner?

#40859  av spkstrp

tja., 3000 kr i seg selv for nye fester synes jeg er ganske ille :) Men skal vel kanskje få noen til å hjelpe meg med montering i alle fall.
Har også tro på at de andre festene røk pga at boltene falt ut av det høyre... Men er alltid vanskelig å bevise..
EDIT: den føles faktisk helt fin å kjøre merkelig nok, ikke noe uregelmessigheter.. Om ikke jeg er blitt så vant til noe som egentlig ikke skal være der :?:

#40862  av Amund

skal sjekke i kveld om jeg har noen liggende. De er ikke i tipp topp stand i så fall, men er nok bedre enn de du har i dag.. :wink:
gir en lyd utpå kvelden jeg, dersom du ikke har hørt noe til 9, send en mld og minn meg på det.. er litt distre for tida.. :roll:

#40864  av spkstrp

will do :)
 #40922  av Bjørn MK1

Da jeg byttet motor på min for høsten 2002 la jeg merke til også mine motorfester var morkne/sprukne. Det jeg gjorde var å fylle tomrommene med sikaflex helt ut til kanten. De ser like strøkne ut ennå, og har vært med på ganske mye :wink: . Det er ikke så himla vanskelig og ta dem av synes jeg å huske, men bare ta av ett av gangen. Forøvrig synes jeg de var helt sykt priset, det er ikke så avanserte greier akkurat :shock: . Hvis jeg ikke tar helt feil så er lenkarmen (som i tilfelle kan bli slitt) den armen som ligger på tvers av bilen helt nede fra chassie å ut til hjulet (ca 30cm lang) veldig enkelt forklart. Det som trolig er slitt er der den er festet i chassiet. Det er høyst forskjellig hvordan bilmekanikere tolker slitasjen på disse har jeg inntrykk av.

#40924  av CelicaGT

Lenkarmen er den armen som går i fra stabbstaget og oftast opp på demperen. Er ei stang med ei kule i kvar ende (kule= ser ut som styrestag kula)

#40929  av spkstrp

Ah flotters.. mange gode inspill takk for det :) .. 1000 kr for et motorfeste synes jeg er for galt.... Har kanskje noe med å gjøre at jeg lever på stipend og studielån :)
EDIT: er dette noe man kan skaffe andre steder enn hos toyota? evt i utlandet?

#41010  av spkstrp

Bjørn: har du noe inntrykk i hva toyota mener med at disse er defekte ? mao: ville de sagt at dine fester er defekte? og for å gjøre det hele enda tydeligere; Hvor skadet kan de være for å bruke samme metode? :D
 #41081  av Bjørn MK1

Vanskelig å si hva de mener. Kan vel være alt fra litt morkne til helt at de nesten ikke henger sammen, jeg vet ikke. Mine erfaringer med bilverksteder er de har lett for å ville bytte mye rart :) Sikaflex burde fungere selv om foringene er ekstremt dårlige, men det kan hende andre mener noe annet enn meg :?:

#41102  av spkstrp

Tingen er den.. at jeg tviler på at jeg kommer noen vei med verkstedet.... :roll: En kompis som er taxi eier sier han hadde kjørt bilen på verksted og sendt regninga og aldri gidd seg på det.... men tingen er den.. at jeg har ikke middler til å betale 5000 spenn om jeg ikke får de refundert... så har lyst å gjøre en "så billig som mulig" fix gitt... :roll:
Pratet nettopp med svigerfar som skal gå å klage i morgen.. så får vi se..

#41174  av MR2turbo

jeg har fyllt mine med polyurethane, funker perfekt :) motoren står mye mere stødig og de gamle festene ble som nye ;)
fikk en kompis som har tilgang til flytende polyurethane på jobb til å gjøre det.. men tror du kan få kjøpt det privat..

Bilde