TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Magnesmurf sin garasje (mr2er, corolla verso og camry)

• Skryt, prat og kommentarer.
Skryt, prat og kommentarer.
 #402916  av magnesmurf

HAr planer om å gjennomføre alle oppgarderingen som er et "must" til disse bilene.
Det er ikke så rent lite... :wink:

Akkurat nå er alle bilplaner satt på vent grunnet krangel med kommunen angående utbedringer av noen vannledninger i området.
Det lukter regning på seksifret beløp i løpet av neste måned hvis kommunen får truet gjennom viljen sin :shock:
 #405109  av magnesmurf

Styrer litt med subaruen nå vinterstid.
Isbanekjøring i sigdal i helgen: (jeg som filmer en kompis)

[youtube][/youtube]

Monterte også nye målere i dashbordet i helgen.
Boost, oljetemp og voltmeter fra prosport.
Boostmåleren hadde en levetid på hele 2 dager :!:
Måleren ble kjøpt ny dirkete fra prosport, men de nekter å erstatte noe som helst.
eneste måten de vil erstatte noe er om jeg betaler for å sende den til fabrikken deres i usa, og frakt tilbake etter den er reparert. Og det koster like mye som en ny måler!
Med andre ord kan jeg vel trygt konkludere med at målerene er like dårlige som biltema sine, og at de ikke kan kunebehandlig hos prosport.
Neste gang får jeg kjøpe skikkelige målere. Defi.
 #407387  av magnesmurf

Gjort mye med subaruen i det siste. :D

Lyddempet hele bagasjen av bilen, da det er mye veistøy. Det hjalp mye.
Holder på å bygge annlegg, så det ble gjort i forbindelse med dette.
Satte også noen høytalere i hattehyllen, isteden for i bakdørene, der de orginale er passert. Høytalerene er ikke koblet til enda.

Byttet benisinpumpe, til en som er bedre, og byttet begge tankmålerene da de viste mye feil.

Måtte av med downpipe, siden bilen gikk dårlig. Viste seg at katalysator var tett, og hemmet såpass at bilen fikk turbolekkasje gjennom wastegaten i turboen.
Vant vel tilbake nærmere 100 hester på å ordne katalysatoren (tok ut innmaten)
Bilen gikk plutselig VELDIG mye bedre. Målte den med pc dyno tilkoblet ecu til ca 130 hjul hk før dette, og målte den til ca 210 hjul hk etter dette!

Monterte nytt stabstag, nye endestag og ny stabstagholder bak også. Hjalp mye på handling. Bilen er mye mindre understyrt nå :D

Beste av alt var at delene fra usa, med frakt kostet ca 13000kr.
I norge ville prisen vært over 30000kr.

Ny katalystaor til bilen, som jeg "fikset" gratis ville kostet den nette sum av 18000kr i norge.
I usa koster den ca 650USD. Ca 4000kr.. :roll:
 #409056  av magnesmurf

Da var resten av annlegget ferdig bygget 8)

Har støydempet hele bilen, inni bagasjerom, dører og gulv.
Dørene fikk et lag med Fatmat (samme som dynamat) inni dørblad, og noen lapper på delen som vender mot dørtrekket. Dørtrekket ble kledd med ensolite på innsiden.
Bagasjerom dekket med fatmat og et lag ensolite på toppen.
Hattehylle dekket med dobbelt lag ensolite på undersiden.
Gulvet dekket med et lag ensolite.
Ca 10 kg med støydemping har gått med. Ensolite veier nesten ikke noen ting. Rullen med 20m2 veide kanskje 2-3kg.

Sitter nå infinity kappa cs 16cm i dørene, samme 13cm i hattehylle og 12" polk audio mm sub i bagasjen.
JL audio Hd900/5 forsterker som styrer alt sammen.

Noen biler av jobben, og konklusjon til slutt.

Uten at høytalere, sub eller forsterker er spilt inn er resultatet godt over forventing 8)
Lyden er krystallklar og har godt med punch. Men mest forbauset er jeg over hvor godt støydempingen fjernet støy.

Var ute en tur med bilen og prøvde isted, og lyden av piggdekkene mot bar asfalt var lite hørebar nå som også gulvet er støyisolert.
Med stereo påslått var det kun lyden fra stereo og motor ved pådrag man hørte. Alt i alt er jeg meget fornøyd med jobben, selv om det var mye arbeid.

Ryggekamera passet fint inn, med en brakett fra modifisert skiltplate med holdere til ekstralys. Det er lite og diskret, så det synes nesten ikke, samtidlig gjør det jobben det skal, og har godt med lys i bildet når det er mørkt ute.

Basskassen passet akkurat. Fjernet en cm i høyden når jeg bygde kassen, pga støyisolasjonen i bilen, og kassen passet så godt under bjelken som er foran hattehylla, at kassen sitter godt fast der uten noen form for feste. Den flytter seg ikke ved aktiv kjøring, siden den er presset på plass.
Ikke tok kassen stor plass heller, så har mye plass i bagasjerommmet fortsatt.

Mest av alt må jeg fremheve at jeg er overrasket over lydkvaliteten i bilen når den er støydempet. Hadde ikke forventet et så godt resulat i en bil som i utgangspunktet bråker så mye.
 #409257  av magnesmurf

I bunn er det brukt noe som heter Fatmat. Er omtrent det samme som dynamat.

De sorte/grå dempemattene du ser er laget av et materiale kalt ensolite.
Genialt materiale som ikke veier noe og som virkelig demper lyd, ikle bare vibrasjoner og resonanser.
Det minsker virkelig volumet på lyden som slipper gjennom. De ca 20m2 jeg kjøpte veier vel rundt 5-7 kg (!)
 #409274  av magnesmurf

Er ikke lagt noe demping i torpedoveggen. :wink:
Mestedelen av vei og hjulstøy kommer bakfra, gjennom utluftkanalene som er plassert rett bak bakhjulene. Og der er det støydempet kraftig.

Fikk på sommerhjul i går. Bridgestone potenza Re070.
SKal bli spennende å prøvde de idag 8) Skal være en mellomting mellom gateslicks og vanlige sportsdekk.
 #410473  av magnesmurf

Litt oppdateringer om subaruen.

Sommerhjulene støyer som bare rakkern, men det er det verdt med tanke på hvor godt de sitter :mrgreen:

Har fått byttet reg.reim med alt rundt på bilen, samt gitt den en storservice.
Verkstedet jeg benyttet kommer jeg aldri til å besøke igjen. De overpriset servicen som bare F, og de grisekjørte bilen på service. (gps loggen viste 118km/t i 60 sone)

Har fått launch kontroll på bilen. Etter de målingene jeg har gjort klarer nå bilen 0-100 på ca 3,9 sek 8)

Garasjen har også blitt oppgradert vesentlig. :D

Den er malt helt hvit inni, både vegger og tak.
Fått inn masse hyller til verktøy og utstyr. Fått inn arbeidsbenk.
Fått inn masse lysrør i taket så det lyser bedre.
Gulvet skal fikses, men litt usikker på med hva enda (epoxy, fliser, acryl eller betongherder???)
Bilder kommer :mrgreen:
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 35