En dyse er alltid oppgitt en ccm @ bar
For x, en 550ccm dyse som er oppgitt 550ccm @ 3 bar, vil gi 1100ccm @ 6 bar.
Med bar mener jeg selvfølgelig bensin-trykk.
Du må også huske på at 99% av alle stock turbo biler har en bensintrykk regulator som er linær, altså 1 - 1, altså den legger turbotrykk på bensintrykk.
Dvs, har du 3 bar bensintrykk i grunn trykk, å lader 1 bar turbo trykk, så vil dysene få å levere etter 4 bar trykk.
Capish?
Så når du kjørte 110ccm større dyser, å sikkert mere en stock turbo trykk, så er dette dømt til å bli kaos.
Det er derfor nye dyser må mappes inn i et oppsett.
Kan også legge til at dess "mindre" bensin en turbo bil får, dess bedre går den! Farlig men sant, safe map er typisk lav 11, mens effekt map er høy 11 / lav 12.
En måte du kan sjekke status på uten Bredbåndslamda er å lese plugger :
Svart = Alt for mye bensin / crappy tenning
Hvit = FÃ¥ ned turbo trykket eller havarer!
Den farge du skal ha er
lysebrun / skitten hvit, det er et tegn på en frisk å effektiv motor.