TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Skremme noen ekstra hester utav en ST185

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #411715  av Tante Edgar
 
Jeg har nå hatt min GT4 i snart 2 1/2 år og syntes egentlig at 210-15 hester begynner å bli litt kjedelig (har byttet til 3" downpipe) og lurer derfor på hvordan man enklest kan skremme ut noen ekstra gamp av bilen.
Jeg har egentlig ikke sjekket veldig mye opp i hvilke deler som bør byttes annet enn clutch og differ hvis jeg skal opp i 300hk segmentet, men i første omgang tenkte jeg bare på litt "småtrimming".

Poenget er jo å få like stabil motor og drivverk som originalt, så om ting må overdimensjoneres så gjør jeg det. Ser for meg at eksosen videre bakover må byttes ut, finnes det grommere anlegg som ikke bråker så avsindig som effektanlegg pleier å gjøre? Det siste jeg vil er å ha det gnålet i ørene hele tiden. Det er ille nok når turtallet kommer under 2000rpm (sikkert flere som kjenner til det). Denne bilen ble kjøpt av Roger fra Motorsporthuset og da satser jeg på at den ikke er så skamkjørt at den ikke tåler trimming :lol:

Så hva må jeg gjøre for å få litt mer skyv (ca 250-270hk)?
Hva må gjøres når man passerer 300hk?


Takker for svar.
 #411760  av Mr_Storbrua
 
Vet ikke om du kjører med original turbotrykk. Men du kan kjøre 1 bar uten at det skal være noe problem. Da vil du ha ca 250 hk..

Ellers kan du vel kanskje bytte til ct20b turbo'n..

Jeg ville snakka med roger jeg, han vet akkurat hva som skal til..
 #411763  av Haugrud
 
3 eller 2,5'' eksos hele veien
skift alle tenningsdeler, plugger, fordelerlokk, ledninger osv
elektronisk boostcontroller
ca 1 bar ladetrykk
fmic
en ct20b eller oppgradert ct26
sugekammer

skal du langt over 300 må du gjøre det meste...datasprut, dyser, fuelrail, større turbo, smidd innmat osv...
 #411764  av loft
 
Haugrud skrev:3 eller 2,5'' eksos hele veien
skift alle tenningsdeler, plugger, fordelerlokk, ledninger osv
elektronisk boostcontroller
ca 1 bar ladetrykk
fmic
en ct20b eller oppgradert ct26
sugekammer

skal du langt over 300 må du gjøre det meste...datasprut, dyser, fuelrail, større turbo, smidd innmat osv...
Hvis du gjør dette OG mapper om den. Går det an å mappe om orginalhjernen? Slik at den får inn mer luft og bensin?
 #411766  av Haugrud
 
nei..det går ikke..ATS har noen hjerner der de programmerer den etter hva du har gjort med motoren din, men det blir ikke bra
 #411975  av sindrejl
 
kjører 1,2 bar ca såvidt jeg har hørt. Men har visst noe annen pinout enn original ecu og du må derfor lage en overgang.. mulig jeg tar feil ;)
 #411977  av God
 
Den enkleste måten er å kjøpe en FCD (fuel cut defencer) som vil fjerne fuel cut. fuel cut grensa skal ligge på rundt 0,8 bar på st185. HKS FCD er bra, siden den har en fuel cut sikring du kan sette på selv. Så feks om du vil kjøre på 1.1 bar, så kan du sette fuel cutten på 1.2-1.3 bar, i tilfelle noen skulle skje. :) IKKE sett ladetrykket over 1,3 bar, da begynner levetida å minke betraktelig vil jeg tørr å påstå med org. innmat.

Di org. dysene (440cc) holder kun til 270-280hk har jeg hørt, så det ville jeg sagt er maks uten å betale enorme summer.. Det kan også være en ide å skifte til en grad kaldere tennplugger og jeg ville også anbefalt en bredbåndslambda så har du kontroll på A/F. Er lurt å være på den sikre siden. :wink:

Org. clutch og diff skal holde til 280-300hk uten problem om du ikke rævkjører bilen da så klart, hehe.

Mer kommer jeg ikke på i farten.. Skift ut di delene som Haugrud nevner! Du vil merke god forskjell. 8)
 #412502  av Tante Edgar
 
Har vært på tråden med Flissundet Motorservice som tilbyr montering av piggyback computer til ca 12-13 lapper. Det blir dyre hester, men det blir i det minste gjort skikkelig og alle parametere blir justert i forhold til den nye mappingen. Er det verdt bryet egentlig?
 #412573  av celica_st185
 
Det hadde jeg aldri vurdert engang. Da bytter du heller til skikkelig datasprut.... Betalte selv ca 9000 for datasprut + 3000 i mapping, så da er det jo bedre å heller gå for en slik løsning.