TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Thomas sin MR2 SW20 - BlackBird

  • Skryt, prat og kommentarer.
Skryt, prat og kommentarer.
 #412775  av magnesmurf
 
I en suge motor gjør ikke et luftfilter mye forskjell, men i en turbobil er det stor forskjell.
Et kon filter lar deg tross alt suge inn mye mer luft enn i et vanlig luftfilter som gjerne har en trang passasje frem til luftfilteret.

Mr2en min fikk litt bedre gass respons med konisk luft filter, men ikke merkbart mer krefter. Kun responsen som blir forbedret.

Impreza STi som jeg kjører tåler ikke å kjøre med konfilter. Den suger da til seg må luft at turbotrykket fyker til værs, luft/fuel blanding blir for mager og motors styreenehet kutter pga dette.

Så et konfilter har en del for seg når det er snakk om mye HK. Men på vanlige sugemotorer er det mest lyd og litt respons som er å hente.
 #412779  av GhostRider88
 
ArildM skrev:Toyota og andre bilfrabrikanter bruker mye penger på å utvikle gode luftfilter med best mulig filtreringsevne, og sånn sett er industrien med sportsluftfilter en industri med kunstig godt rykte. Men fordelen er at KN i alle fall lager gode filter som filtrerer godt, noe få andre (med unntak av Apexi) kan skryte på seg. Mye av effekten er nok opplevd effekt av at du får høyere lyd, men mer innsugslyd er aldri dumt :wink:
Har fått det inntrykket av at KN er noe av det bedre om man skal bytte luftfilter, så er ikke i første rekke HK som lokket, men rett og slett ryktet, kvaliteten, garantien og egenskapene :) Men følt effektøkning er jo slettes ingen uting hehe ;)
magnesmurf skrev:I en suge motor gjør ikke et luftfilter mye forskjell, men i en turbobil er det stor forskjell.
Et kon filter lar deg tross alt suge inn mye mer luft enn i et vanlig luftfilter som gjerne har en trang passasje frem til luftfilteret.

Mr2en min fikk litt bedre gass respons med konisk luft filter, men ikke merkbart mer krefter. Kun responsen som blir forbedret.

Impreza STi som jeg kjører tåler ikke å kjøre med konfilter. Den suger da til seg må luft at turbotrykket fyker til værs, luft/fuel blanding blir for mager og motors styreenehet kutter pga dette.

Så et konfilter har en del for seg når det er snakk om mye HK. Men på vanlige sugemotorer er det mest lyd og litt respons som er å hente.
Takk for meget opplysende info :)

Noe av grunnen til at jeg går for et innsatsfilter fremfor koni, er sigene om at det trekkes inn kald luft fra luftinntaket og inn i boksen. Mens det med koni suges inn varm luft fra motor og dermed minsker effekten (har kun lest dette på ulike forum, så er ikke noe jeg påstår). Samt at det er mer utsatt for vann, støv etc. Og ikke minst min egen policy at mr2'en skal fremstå så original som mulig, med bruk av mest mulig toyotas egne deler (TRD).
 #412784  av magnesmurf
 
GhostRider88 skrev: Noe av grunnen til at jeg går for et innsatsfilter fremfor koni, er sigene om at det trekkes inn kald luft fra luftinntaket og inn i boksen. Mens det med koni suges inn varm luft fra motor og dermed minsker effekten (har kun lest dette på ulike forum, så er ikke noe jeg påstår). Samt at det er mer utsatt for vann, støv etc. Og ikke minst min egen policy at mr2'en skal fremstå så original som mulig, med bruk av mest mulig toyotas egne deler (TRD).
Blir litt OT nå men..

Gode argumenter.
Når det gjelder lufttemp er det du har lest på andre forum litt overdrevet.
På en turbo bil har temp på inntaksluft mye å si. På en sugemotor har det ikke mye å si på effekt.
Dessuten har KN på kon filterkittet sitter en slange som man fører ned til luftinntaket foran bakhjulet, så man får tilført kaldluft.

Derimot er det med vann et meget godt argument. Du kan faktisk risikere motorskade hvis du er uheldig med tanke på vann.
Hvis du kjører ut i en skikkelig vanndam, og ikke har deksel under motoren, slik at vannspruten står opp på filteret, så kan du risikere å suge vann inn i motoren. Og vann lar seg ikke komprimere på samme måte som luft. Så i værste tenkelige situasjon kan du faktisk skade motor innvendig. Selv om det bare skjer en av en million ganger.
Støv er ikke noe tema, siden KN filterene er vaskbare.

Jeg bruker stort sett bare min mr2 på tørre sommerdager, og jeg har dekslet under motoren, og jeg har et ekstra vannbeskyttelses deksel rundt filteret. Så jeg tar sjansen på å kjøre med et slikt filter.

Nå mener jeg at mr2 med orginalt filter og orginal eksos høres ut omtrent som en vanlig corolla. Derfor trenger bilen sårt oppgradering av både filter og eksos.
Og bilen blir mer responsiv med "åpent" filter, så det er litt glede i at det skjer noe med en gang man trykker på gasspedalen :wink:

Eneste store problemet jeg har med KN filter er på mer moderne biler, som har luftmassemåler.
KN filter er oljet, og den oljen forsvinner etterhvert inn i motor/innsug. Luftmassemåleren er såpass fintfølende at den ikke tåler dette belegget av olje og derfor etterhvert går i stykker som en følge av dette.
 #412785  av Noxan8
 
magnesmurf skrev:
GhostRider88 skrev: Noe av grunnen til at jeg går for et innsatsfilter fremfor koni, er sigene om at det trekkes inn kald luft fra luftinntaket og inn i boksen. Mens det med koni suges inn varm luft fra motor og dermed minsker effekten (har kun lest dette på ulike forum, så er ikke noe jeg påstår). Samt at det er mer utsatt for vann, støv etc. Og ikke minst min egen policy at mr2'en skal fremstå så original som mulig, med bruk av mest mulig toyotas egne deler (TRD).
Blir litt OT nå men..

Gode argumenter.
Når det gjelder lufttemp er det du har lest på andre forum litt overdrevet.
På en turbo bil har temp på inntaksluft mye å si. På en sugemotor har det ikke mye å si på effekt.
Dessuten har KN på kon filterkittet sitter en slange som man fører ned til luftinntaket foran bakhjulet, så man får tilført kaldluft.

Derimot er det med vann et meget godt argument. Du kan faktisk risikere motorskade hvis du er uheldig med tanke på vann.
Hvis du kjører ut i en skikkelig vanndam, og ikke har deksel under motoren, slik at vannspruten står opp på filteret, så kan du risikere å suge vann inn i motoren. Og vann lar seg ikke komprimere på samme måte som luft. Så i værste tenkelige situasjon kan du faktisk skade motor innvendig. Selv om det bare skjer en av en million ganger.
Støv er ikke noe tema, siden KN filterene er vaskbare.

Jeg bruker stort sett bare min mr2 på tørre sommerdager, og jeg har dekslet under motoren, og jeg har et ekstra vannbeskyttelses deksel rundt filteret. Så jeg tar sjansen på å kjøre med et slikt filter.

Nå mener jeg at mr2 med orginalt filter og orginal eksos høres ut omtrent som en vanlig corolla. Derfor trenger bilen sårt oppgradering av både filter og eksos.
Og bilen blir mer responsiv med "åpent" filter, så det er litt glede i at det skjer noe med en gang man trykker på gasspedalen :wink:

Eneste store problemet jeg har med KN filter er på mer moderne biler, som har luftmassemåler.
KN filter er oljet, og den oljen forsvinner etterhvert inn i motor/innsug. Luftmassemåleren er såpass fintfølende at den ikke tåler dette belegget av olje og derfor etterhvert går i stykker som en følge av dette.
ofte er dette så små mengder at det har vel ikke noe å si, vanspruten absorberes jo av filteret, der vannstøv blir sugd inn i motoren å fordamper... leste en eller annen plass på dette forumet at det var en som bygde vanninnsprøytning i motoren for å hindre tenningsbank :P
 #412788  av magnesmurf
 
Som jeg nevnte er det bare en av en million ganger dette går galt.
Ja, vannet suges inn gjennom filtret og blir forstøvet. Men hvis det er nok kan vann kan det gå galt. Selv om det ekstremt skjelden skjer.

I 99,999999% prosent av tilfellene man får mye vann på filtret vil bare motoren la hver å tenne på sylindrene som har fått for mye vann i seg, og spytte dette vannet videre ut i avgass systemet.

Jeg kjører som sagt med konisk filter selv. Men har giddet å montere et deksel rundt, slik at jeg kan motorvaske bilen og få start på den etterpå :wink:
Så lenge man har plata under motoren vil man aldri i verden få så mye vannsprut at motoren kan bli ødelagt. Hvis man ikke finner på å kjøre ned bilen i en innsjø.
 #412794  av GhostRider88
 
Lærer noe nytt stadig på dette forumet :) Meget nyttig og ikke minst intr. lesning.

Har håp om at KN innsatsfilteret vil gi tilnærmet samme egenskapene som KN sitt koni kitt. Og etter hva jeg har lest, så vil jeg kunne merke noe forskjell. Gjenstår å se når jeg har fått montert det :)

Om jeg blir skuffet, så kan det godt hende jeg kjøper det kittet du henviste til Magnesmurf, for kjører selv på fine sommerdager over tørre asfaltveier :) Så vann er ikke noe ankepunkt for min del heller.
 #412795  av Zepticon
 
Problemet med vann er hydrolock. Det skjer om du får mer vann i sylinderen enn det minste volumet sylinderen kan ha. Altså, det må være mer vann i sylinderen enn volumet i forbrenningskammeret på top-dead-center. Vann har størst masse ved fire grader, så det kan ikke kompirmeres, og da må noe gi etter, og det er som oftest råden.
 #412796  av mr292
 
Lyden er nok den størst merkbare forskjellen. og den du får mest glede av. Er du som meg så bruker nok bilen mer bensin etter at du har montert det :) så billigere bilhold er det nok ikke. Men mer kjøreglede veier lett opp for det :)
 #412802  av Noxan8
 
mr292 skrev:Lyden er nok den størst merkbare forskjellen. og den du får mest glede av. Er du som meg så bruker nok bilen mer bensin etter at du har montert det :) så billigere bilhold er det nok ikke. Men mer kjøreglede veier lett opp for det :)
brukte ikke mer fusel min når jeg monterte kon filter fra Biltema(!) men for å komme Zepti imot her, på en vanelig motor skal det ganske mye til før du får hydro-lock, å vertfall på en 3sge som er såpass safe bygd :P hadde en escort jeg fikk vann i motoren på via åpent luftfilter (kjørte ca alt for fort ned i en alt for dyp "mini innsjø" ) resulterte kun i dårlig gange noen sekunder til vannet var forbrent/fordampet :)
 #412826  av GhostRider88
 
Oi, ble vist et ganske het tema dette :) bil Interesse er en fin ting ;)

Selv om det skulle vise seg at det er for det meste lyd og følt effekt jeg vil oppleve, så er det ikke meg imot. Er jo kjøreopplevelsen de fleste med en slik bil er ute etter 8)

Samtidig som jeg vet at dette filteret er bra for bilen :) Tenker å ta noen bilder og laste opp video av lyden når jeg har fått montert det :)
 #412827  av Noxan8
 
GhostRider88 skrev:Oi, ble vist et ganske het tema dette :) bil Interesse er en fin ting ;)

Selv om det skulle vise seg at det er for det meste lyd og følt effekt jeg vil oppleve, så er det ikke meg imot. Er jo kjøreopplevelsen de fleste med en slik bil er ute etter 8)

Samtidig som jeg vet at dette filteret er bra for bilen :) Tenker å ta noen bilder og laste opp video av lyden når jeg har fått montert det :)
sweet :D

fotnote:

jeg fikk en moderat eksoslekasje mellom katalysatoren og lydemper, lyden over 4000rpm var sinnsykt rå :P hørtes ut som en 80's gruppe B rallybil 8)
 #412847  av GhostRider88
 
Noxan8 skrev:
GhostRider88 skrev:Oi, ble vist et ganske het tema dette :) bil Interesse er en fin ting ;)

Selv om det skulle vise seg at det er for det meste lyd og følt effekt jeg vil oppleve, så er det ikke meg imot. Er jo kjøreopplevelsen de fleste med en slik bil er ute etter 8)

Samtidig som jeg vet at dette filteret er bra for bilen :) Tenker å ta noen bilder og laste opp video av lyden når jeg har fått montert det :)
sweet :D

fotnote:

jeg fikk en moderat eksoslekasje mellom katalysatoren og lydemper, lyden over 4000rpm var sinnsykt rå :P hørtes ut som en 80's gruppe B rallybil 8)
Tøft 8) Nesten synd at det ikke kunne være slik permanent da ;) Fikk du foreviget det på video/lydopptak?
 #412852  av magnesmurf
 
Fikk kommentar når jeg kjørte på rudskogen at det hørtes ut som det satt V8 i mr2en når jeg passerte 5000rpm og acis slo inn :lol:
Men det er nok bare mongoose eksosen som hørtes :roll:

Tror nok ikke lyden med innsatsfilter blir veldig forskjellig fra orginalt.
Det sitter nemmelig en lyddemper på den orginale luftfilterboksen.
Tar du vekk denne lyddemperen (ser ut som en stor spylevæskekanne på undersiden av luftfilterboksen) så får du mye grommere innsugslyd :wink:
 #412856  av GhostRider88
 
magnesmurf skrev:Fikk kommentar når jeg kjørte på rudskogen at det hørtes ut som det satt V8 i mr2en når jeg passerte 5000rpm og acis slo inn :lol:
Men det er nok bare mongoose eksosen som hørtes :roll:

Tror nok ikke lyden med innsatsfilter blir veldig forskjellig fra orginalt.
Det sitter nemmelig en lyddemper på den orginale luftfilterboksen.
Tar du vekk denne lyddemperen (ser ut som en stor spylevæskekanne på undersiden av luftfilterboksen) så får du mye grommere innsugslyd :wink:
Takker for tipset ;)

Må du forresten ut med hele boksen for å fjerne denne lyddemperen?
Sist redigert av GhostRider88 den 01 jun 2012 01:54, redigert 1 gang totalt.
  • 1
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 102