TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Total rebuild Celica T20 med 7afe blokk og 4age bluetop

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #416284  av Ronnie
 
Var hos Widmer igår med toppen , hadde desverre ikke med kamera , men hadde med meg cam og topp . Fikk en omvisning i verkstedet og så de mappet en V8 til 700 hk . Det de hadde gjort foreløbig var å bruke rettsliper og tatt alle støpeforhøyninger i blokka og balansere stempelene ,,,de hadde faktisk tatt litt av ett par innvendig og blokka var helt javn innvendig og planet , alt stod nå klart til å bores og balanseres . Her er hva data på cam , ser ut til at det er en spesial cammer siden der er ikke nr på den , det står bare spesial så den er sikkert produsert etter data fra John, legger og ved mål på stempel Er det noen som lukter på å utføre denne form for ombygging eller har gjort det ? Man trenger forresten ikke gjøre så mye utav det som jeg har gjort da , man kan sette en 4age topp på en 7afe og koble dette til uten å gjøre noe stort med det og få noen kjappe hester av det og , må bare skifte drev på veiva , register rem og supra bensinpumpe , her er første webside jeg leste som satte meg på denne ide,en http://www.toyotacelicaonline.com/celica1/7ahybrid.htm :-)
Vedlegg
(225.18 kiB) Lastet ned 175 ganger
(790.35 kiB) Lastet ned 171 ganger
Sist redigert av Ronnie den 28 jul 2012 10:26, redigert 1 gang totalt.
 #416288  av Ronnie
 
Kjempebra forklarende bilder , min er blå ja..får vel litt andre tekniske spec på min top om den ble satt i en 1600 og i tillegg at det er 1800 , skal bli morro å se karakteristikken etter at jeg tilslutt får mappet den .ser litt anderledes ut nå da etter div sveising og maskinering , mangler vel 10-15 timer med polering og sandpapir da , er her foreløbig :
Vedlegg
TOYCAR (1000x666).jpg
TOYCAR (1000x666).jpg (508.42 kiB) Vist 6691 ganger
TOYCAR (1000x666).jpg
TOYCAR (1000x666).jpg (508.42 kiB) Vist 5599 ganger
Sist redigert av Ronnie den 18 jan 2013 07:18, redigert 1 gang totalt.
 #416343  av Ronnie
 
Nå drog jeg bilen utav garasjen etter vel ett år der inne , godt lag med støv ja...skulle likt å visst hvem idiot som konstruerte ledningsnettet på den bilen , av ren frustrasjon når jeg tok ut motoren så klippa jeg rett og slett over ledningene der det syntes logisk å ha hatt en hurtigkobling , og nå når jeg ser på det er jeg egentlig glad for det da , for å nøste oppi det som går fra torpedoveggen og til sikringsboksen er sykt . Og bak torpedoveggen er jo tettpakka med AC og greier , det blir nok ledninger og koblinger som blir det verste med denne greia , har sååå lite lyst til å obdusere hele dashbordet for å nøste oppi dette , men ser meg tragisk nødt til det , men får som alt annet ta det som en utfordring ...Fikk spørsmål tidligere om bilen , åssen den så ut , anlegg etc , ja legger bilder ut nu , det jeg kan si er at det er pustebesvær der inne på bånn gnu hehehe , men sikkert ett pingleanlegg i forhold til proffene , men nå kommer jeg til å bruke denne bilen stort sett til jobb vil jeg tro
Vedlegg
DSC02566 (1000x666).jpg
DSC02566 (1000x666).jpg (507.21 kiB) Vist 5599 ganger
DSC02567 (1000x666).jpg
DSC02567 (1000x666).jpg (401.2 kiB) Vist 5599 ganger
DSC02568 (1000x666).jpg
DSC02568 (1000x666).jpg (355.12 kiB) Vist 5599 ganger
DSC02570 (1000x666).jpg
DSC02570 (1000x666).jpg (359.47 kiB) Vist 5599 ganger
DSC02571 (1000x666).jpg
DSC02571 (1000x666).jpg (402.76 kiB) Vist 5599 ganger
Sist redigert av Ronnie den 18 jan 2013 07:27, redigert 1 gang totalt.
 #416344  av ArildM
 
Ser bra ut :)
Vil bare anbefale Joshua på http://www.tweakdperformance.com/index2.html
Han er konge på ledningsnett. Han som spleiset opp mitt ledningsnett i min Mr2.
Sendte inn både ledningsnett til 16v motoren og hele ledningsnettet til 20v motoren, ble en diiger pappeske. Kom tilbake en bitteliten eske med et minimalt og strøkent ledningsnett klart til montering.
Absolutt å anbefale om du ikke har lyst til å knote med ledningene selv :wink:
 #416348  av Ronnie
 
ArildM skrev:Ser bra ut :)
Vil bare anbefale Joshua på http://www.tweakdperformance.com/index2.html
Han er konge på ledningsnett. Han som spleiset opp mitt ledningsnett i min Mr2.
Sendte inn både ledningsnett til 16v motoren og hele ledningsnettet til 20v motoren, ble en diiger pappeske. Kom tilbake en bitteliten eske med et minimalt og strøkent ledningsnett klart til montering.
Absolutt å anbefale om du ikke har lyst til å knote med ledningene selv :wink:
Ja , ett alternativ det , men som Jason sa til meg , han Australieneren jeg traff på jobb, han får med legningsett til http://www.microtech-efi.com/product/9.html , det som er dritten er å røske ut det unødvendige her og splitte det som er gjennomgående , ser ut til at endel ledninger ikke bare går til ecu , men til andre ting :-( Får bestille ecu ledningsnett til 7afe med koblinger og kjøreparametere for 4age så jeg kan flytte bilen dit den skal mapes . Dette får man med ECU : http://www.microtech-efi.com/downloads/76.jpg
 #416350  av ArildM
 
Aha. Joshua kan lage komplette lednigsnett til hva som helst fra skratsj også sånn om du lurer :)
Er noe dritt med all elektronikken, mye ledninger som er originalt og ikke har noen funksjon.
 #416406  av Ronnie
 
Der var justerbare camdrev og porshe 944 belte handlet inn ...er litt diskusjon rundt om der skal være 117 eller 116 tenner på denne ombyggingen men de fleste går for 924 eller 944 rem . Renoult 21 8v er 116 og er visst og ett alternativ , vi skal undersøke dette og kommer tilbake med det rette når motoren blir satt sammen
Vedlegg
camgear.jpg
camgear.jpg (22.99 kiB) Vist 6653 ganger
 #416407  av Ronnie
 
ArildM skrev:Aha. Joshua kan lage komplette lednigsnett til hva som helst fra skratsj også sånn om du lurer :)
Er noe dritt med all elektronikken, mye ledninger som er originalt og ikke har noen funksjon.
Mye av det brukes og....ledningslogikken på T20 er ikke eksisterende mht demontering av motoren , det som tilhører motoren bør være begrenset til motoren med hurtigkoblinger i motor rommet og alt annet rutet langs skjermer , selv om ECU er bedre skjermet inni bilen så bør det kunne gjøres separat istedet for å smøre det sammen med alle mulig andre ledninger...
 #416408  av McLarren
 
ArildM skrev:Stjeler bildet fra Andreas Storheil sin Facebook side 8)

Bilde

Tyven, tyven... :lol:
 #416412  av Ronnie
 
Ska sei...tyverier foregår på siden hahaha , mange fikk fordeler av det da :-) Iløpet av mnd så blir det bygging av header og stort sett eksos , har luktet på å gjøre som på Dodge Viper og rute de ut forran bakhjulene , bilene er jo ikke til å sammenligne....kan bli litt rått da..den beste nettsiden jeg har funnet ut til å bygge eksos er http://www.turbopower.no/rustfrierorbend.html
Vedlegg
2009_dodge_viper_srt10_convertible-pic-6189330113120785410.jpeg
2009_dodge_viper_srt10_convertible-pic-6189330113120785410.jpeg (104.09 kiB) Vist 6642 ganger
DSC02566 (1000x666).jpg
DSC02566 (1000x666).jpg (507.21 kiB) Vist 6642 ganger
 #416439  av Ronnie
 
Der var register reima i hus , gates Powergrip nr 5097 117 gange 19 mm for Porshe 924-2,5 8v 1985-88 , 944 2,5 8v 81-91 og 944 2,7 8v . Ser bra ut tannmessig mot alle drev , breddemessig så kan man gå opp til 21 mm men 117 tenner ser bra ut ...da regner jeg med dette er bankers...hvordan regnestykket med timing og antall tinner på reima er aner jeg ikke , får prøve ut i praksis ....er det ikke 100% så er det nok bare å forske videre ,men nå har jeg da kjøpt justerbare drev så da er jo den saken grei , forståsegpåerene sier nå enten ei reim til 922 eller 944 , tydeligvis samme skiten det da hehe
 #416464  av Ronnie
 
Fant en meget god side som forklarer systematisk hvordan lage denne kombi motoren : http://www.ae82.net/showthread.php?526- ... e-for-AE82 , eneste forskjellen er at min er bigport :D
 #416476  av ArildM
 
Kul side, passer jo som hånd i hanske dette :mrgreen:
Bare greit du kvitta deg med bluetop blokka siden den er den svakeste i 4a serien 8)
Rart Toyota aldri lagde 7AGE, de hadde jo delene fabrikert "in house". Kanskje de ikke turte spørre Porche om å få låne noen reg reimer? 8)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9