Hei, har planer om litt ekstra gamp i go'bilen, så jeg har laget en deleliste og to-do liste. Har allerede laget en tråd på et engelsk gt4 forum, men har lyst til å få litt synspunkter fra di norske karene også.
For øyeblikket, så er bilen nesten original. Er kun satt på 2,5" hele veien, en grad kaldere plugger og KN luftfilter. Downpipe hadde jeg på, men måtte sette på katalysatoren igjen, pga EU-godkjenning.
Her er noen av delene jeg har tenkt å sette i stand (copy paste fra engelsk tråd):
- org. timing belt
- org. oil pump
- org. water pump
- Oil +Fuel filter
- CP forged Pistons
- ARP head studs
- Cometic streetpro gasket set (for the engine)
- ACL engine bearings
- ACL rod bearings
- New knock sensor
- FiveO 850 cc fuel injectors (on original fuel rail)
- Some kind of engine management system (Autronic SM4?)
- FMIC
- TRD low temperature thermostat
- Garrett 3071r turbo with external or internal wastegate (T Housing 0,64 A/R) T3
- Bosch HP fuel pump 300 lph @ 3 bar
- Fuel pump regulator
- New high-flow turbo manifold
- 3" exhaust all the way (Blitz Nur Spec R) - Ordered
- 3" Downpipe T3 - in stock
- HKS FCD - bought, but not installed
- Turbo XS manual boostcontroller - already installed
- LC-1 Lambda A/F
- New suspension bushes, rear - installed
- new st185 gearbox (24,000km!) - in stock
- Spec 4 or 5 Clutch
- Plane toppen og balansere motor når jeg er ferdig. Planing tror jeg ikke er nødvendig(?)
- Sjekke slitedeler i motor om noe annet må bli byttet ut
- Kompressjonsteste motor
- lettere svinghjul fra Fidanza, men vet ikke om det er nødvendig(?)
- Kvassere kammer? Er det nødvendig?
- Minimum og maksimum ladetrykk med dette oppsettet?
- Er drivverket sterkt nok til å tåle dette?
- Bremsesystem? (Har helt nye bremseskiver og montert nye bremserør og bremseslanger)
- Dyno test før og etter bygging.
Har også et annet spørsmål. Bilen min bruker mye motorolje! Fulte helt opp med 10w-60 olje og kjørte fra vestlandet og til sverige tur/retur og motoren hadde nesten ikke olje igjen.. Er 100% sikker at bilen ikke lekker. Dårlige stempelringer kanskje? Burde vel ordne seg etter at jeg har overhalt motor.
Skal begynne med dette prosjektet i vinter og har lyst til å lage en prosjekt tråd. Jeg har lite erfaring med ombygging av motor, så jeg har fått med meg en kompis så skal hjelpe meg på vei. Jeg er kunnskapssulten og har lyst til å lære mer.
Har lest litt på andre tråder angående dette tema, men har lyst på en litt personlig tilbakemelding.
Når det gjelder bestillinger fra Ebay, så trår jeg litt forsiktig.. Har kun tenkt å bestille FMIC, toppbolter og stempler der. Har ikke lyst å ende opp med billig kinamekk, som ikke holder mål. Noen andre som har bestilt slike deler fra Ebay?
Har sett litt på nordicautoimport, fensport og koracing og dette ser jo lovende ut. Noen andre billige og bra nettsider?
Om dere ser noe jeg har glømt på lista, så si ifra! Har ikke lyst på et ustabilt oppsett og i væste fall ødlegge motor eller andre viktige komponenter.
Ble mye spørsmål dette, så jeg rekner ikke med svar på alt. Takker for svar og tilbakemeldinger!

For øyeblikket, så er bilen nesten original. Er kun satt på 2,5" hele veien, en grad kaldere plugger og KN luftfilter. Downpipe hadde jeg på, men måtte sette på katalysatoren igjen, pga EU-godkjenning.
Her er noen av delene jeg har tenkt å sette i stand (copy paste fra engelsk tråd):
- org. timing belt
- org. oil pump
- org. water pump
- Oil +Fuel filter
- CP forged Pistons
- ARP head studs
- Cometic streetpro gasket set (for the engine)
- ACL engine bearings
- ACL rod bearings
- New knock sensor
- FiveO 850 cc fuel injectors (on original fuel rail)
- Some kind of engine management system (Autronic SM4?)
- FMIC
- TRD low temperature thermostat
- Garrett 3071r turbo with external or internal wastegate (T Housing 0,64 A/R) T3
- Bosch HP fuel pump 300 lph @ 3 bar
- Fuel pump regulator
- New high-flow turbo manifold
- 3" exhaust all the way (Blitz Nur Spec R) - Ordered
- 3" Downpipe T3 - in stock
- HKS FCD - bought, but not installed
- Turbo XS manual boostcontroller - already installed
- LC-1 Lambda A/F
- New suspension bushes, rear - installed
- new st185 gearbox (24,000km!) - in stock
- Spec 4 or 5 Clutch
- Plane toppen og balansere motor når jeg er ferdig. Planing tror jeg ikke er nødvendig(?)
- Sjekke slitedeler i motor om noe annet må bli byttet ut
- Kompressjonsteste motor
- lettere svinghjul fra Fidanza, men vet ikke om det er nødvendig(?)
- Kvassere kammer? Er det nødvendig?
- Minimum og maksimum ladetrykk med dette oppsettet?
- Er drivverket sterkt nok til å tåle dette?
- Bremsesystem? (Har helt nye bremseskiver og montert nye bremserør og bremseslanger)
- Dyno test før og etter bygging.
Har også et annet spørsmål. Bilen min bruker mye motorolje! Fulte helt opp med 10w-60 olje og kjørte fra vestlandet og til sverige tur/retur og motoren hadde nesten ikke olje igjen.. Er 100% sikker at bilen ikke lekker. Dårlige stempelringer kanskje? Burde vel ordne seg etter at jeg har overhalt motor.
Skal begynne med dette prosjektet i vinter og har lyst til å lage en prosjekt tråd. Jeg har lite erfaring med ombygging av motor, så jeg har fått med meg en kompis så skal hjelpe meg på vei. Jeg er kunnskapssulten og har lyst til å lære mer.

Når det gjelder bestillinger fra Ebay, så trår jeg litt forsiktig.. Har kun tenkt å bestille FMIC, toppbolter og stempler der. Har ikke lyst å ende opp med billig kinamekk, som ikke holder mål. Noen andre som har bestilt slike deler fra Ebay?
Har sett litt på nordicautoimport, fensport og koracing og dette ser jo lovende ut. Noen andre billige og bra nettsider?
Om dere ser noe jeg har glømt på lista, så si ifra! Har ikke lyst på et ustabilt oppsett og i væste fall ødlegge motor eller andre viktige komponenter.
Ble mye spørsmål dette, så jeg rekner ikke med svar på alt. Takker for svar og tilbakemeldinger!
Celica st185 90' prosjekt, 450-500hk bygg! - viewtopic.php?f=61&t=41225
For øyeblikket med st205 motor!
Biler:
- Toyota Celica GT4 ST185 90' -Rampebil!
- Subaru Forester S-Turbo (SF5) 00' - Bruksbil/vinterbil!
For øyeblikket med st205 motor!
Biler:
- Toyota Celica GT4 ST185 90' -Rampebil!
- Subaru Forester S-Turbo (SF5) 00' - Bruksbil/vinterbil!