TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Planer om 350-400 stabile hester - st185

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #416292  av God

Hei, har planer om litt ekstra gamp i go'bilen, så jeg har laget en deleliste og to-do liste. Har allerede laget en tråd på et engelsk gt4 forum, men har lyst til å få litt synspunkter fra di norske karene også. :wink:

For øyeblikket, så er bilen nesten original. Er kun satt på 2,5" hele veien, en grad kaldere plugger og KN luftfilter. Downpipe hadde jeg på, men måtte sette på katalysatoren igjen, pga EU-godkjenning.

Her er noen av delene jeg har tenkt å sette i stand (copy paste fra engelsk tråd):

- org. timing belt
- org. oil pump
- org. water pump
- Oil +Fuel filter
- CP forged Pistons
- ARP head studs
- Cometic streetpro gasket set (for the engine)
- ACL engine bearings
- ACL rod bearings
- New knock sensor
- FiveO 850 cc fuel injectors (on original fuel rail)
- Some kind of engine management system (Autronic SM4?)
- FMIC
- TRD low temperature thermostat
- Garrett 3071r turbo with external or internal wastegate (T Housing 0,64 A/R) T3
- Bosch HP fuel pump 300 lph @ 3 bar
- Fuel pump regulator
- New high-flow turbo manifold
- 3" exhaust all the way (Blitz Nur Spec R) - Ordered
- 3" Downpipe T3 - in stock
- HKS FCD - bought, but not installed
- Turbo XS manual boostcontroller - already installed
- LC-1 Lambda A/F
- New suspension bushes, rear - installed
- new st185 gearbox (24,000km!) - in stock
- Spec 4 or 5 Clutch

- Plane toppen og balansere motor når jeg er ferdig. Planing tror jeg ikke er nødvendig(?)
- Sjekke slitedeler i motor om noe annet må bli byttet ut
- Kompressjonsteste motor
- lettere svinghjul fra Fidanza, men vet ikke om det er nødvendig(?)
- Kvassere kammer? Er det nødvendig?
- Minimum og maksimum ladetrykk med dette oppsettet?
- Er drivverket sterkt nok til å tåle dette?
- Bremsesystem? (Har helt nye bremseskiver og montert nye bremserør og bremseslanger)
- Dyno test før og etter bygging.

Har også et annet spørsmål. Bilen min bruker mye motorolje! Fulte helt opp med 10w-60 olje og kjørte fra vestlandet og til sverige tur/retur og motoren hadde nesten ikke olje igjen.. Er 100% sikker at bilen ikke lekker. Dårlige stempelringer kanskje? Burde vel ordne seg etter at jeg har overhalt motor.

Skal begynne med dette prosjektet i vinter og har lyst til å lage en prosjekt tråd. Jeg har lite erfaring med ombygging av motor, så jeg har fått med meg en kompis så skal hjelpe meg på vei. Jeg er kunnskapssulten og har lyst til å lære mer. :) Har lest litt på andre tråder angående dette tema, men har lyst på en litt personlig tilbakemelding.

Når det gjelder bestillinger fra Ebay, så trår jeg litt forsiktig.. Har kun tenkt å bestille FMIC, toppbolter og stempler der. Har ikke lyst å ende opp med billig kinamekk, som ikke holder mål. Noen andre som har bestilt slike deler fra Ebay?

Har sett litt på nordicautoimport, fensport og koracing og dette ser jo lovende ut. Noen andre billige og bra nettsider?

Om dere ser noe jeg har glømt på lista, så si ifra! Har ikke lyst på et ustabilt oppsett og i væste fall ødlegge motor eller andre viktige komponenter.

Ble mye spørsmål dette, så jeg rekner ikke med svar på alt. Takker for svar og tilbakemeldinger!
 #416333  av ArildM

Ofte er ikke Ebay aller billigst på slike ting, samtidig som man kan treffe på folk med mye bedre kompetanse og service om man kikker andre steder.

Jeg har snakket litt med ATS racing, de er vistnok store på trimming av 3SGTE og jeg har fått mye god dialog og råd for trimming hos de via mail :) De anbefaler også Garrett 3071r turboen, så jeg tror i alle fall det blir bra.

Ellers er jeg ganske fersk på 3SGTE trimming, men jeg tenkte i alle fall å tipse deg om ATS folka :) Blir spennende å følge med på hva du får til :)
 #416346  av Kanakkas

Er et par ting jeg ser med første øyekast, det er Bensin rail og understell.
Oppgradert bensinpumpe på original rail er døden, spesielt med høyere bensintrykk.
Ikke glem understellet, dette skal holdes nede på veien, svinges og stoppes.
Min mening er at man alltid begynnes der.
Ingen vits i å ha "show an no go" så fort det skal svinges litt.
Og innsugs manifold, monter en med inntak fra siden. Cyl 2+3 har en tendens til å gå magrere en resten.(også en kombinasjon av fuel rail.)
Og ballansering av alt på nytt, er endel å hente på disse motorene ved avballansering, spesielt ved skifte av komponenter.

Men det finnes mange her inne med MYE mere kompetanse på disse motorene en meg her inne....

ellers finnes det mange poster om dette fra før, bare å søke...
 #416351  av 3rlend

nå svarte jeg etterhvert spm. ble litt rotete men pyttpytt :)

jeg vil anbefale deg å handle alt du kan, fra realstreetperformance.com.
serriøst. punktum. :P

hks fcd har du ikke bruk for om du går for datasprut :) bare selg den videre.

du får ikke så mye hester på org. styresystem.

jeg kjører 550 dyser på org hjerne, og det er noe humpete. så 850 blir å drukne bilen din totalt, så gå for et sprut.

har selv apexi power fc liggende som skal på min :)

banke sensor tar du fra atsracing. fin sak :P

orginal eksos manifold funker. men såklart. en proff er mye bedre. men du trenger det ikke for å få 400hk :)

skader ikke å plane toppen. velger du å ikke gjøre det, få den sjekket uansett.

du trenger ikke kvassere kammer før du er over 400hk, men det blir sikkert kanonbra med det :p

Dyno før noe bygg er jo bortkastet penger :P

når det gjelder oljeforbruket så kan det være ventiltetningene dine som er dårlige.
3sgte sliter med dårlige ventil tetninger over tid.

som jeg sa. realstreetperformance. de er billigere en ebay, pluss du får rabattnår du tar medium store bestillinger.

men ic kan du kjøpe på ebay :P der finner du sikkert plug and play kit også.

jeg lover deg, hold deg LANGT unna nordic auto import, bs bildeler osv.
"FJERNLAGERET" deres. er f.eks en annen butikk i usa, som du like godt kunne handlet fra selv. og spart 3-4000kr på småtteri.

jeg lover deg 100%, www.realstreetperformance.com har alt. billig. bra service osvosvosv.

jeg bestilte stempler, råder, pakningssett til hele motoren, tror det kom seg på 5-6k.

og som tidligere nevnt. innsugsmanifold har veldig mye å si på våre motorer.
"racerX" google racerx mr2. han lager bra innsugsmanifolder.

takk for meg :P
 #416358  av God

ArildM skrev:Ofte er ikke Ebay aller billigst på slike ting, samtidig som man kan treffe på folk med mye bedre kompetanse og service om man kikker andre steder.

Jeg har snakket litt med ATS racing, de er vistnok store på trimming av 3SGTE og jeg har fått mye god dialog og råd for trimming hos de via mail :) De anbefaler også Garrett 3071r turboen, så jeg tror i alle fall det blir bra.

Ellers er jeg ganske fersk på 3SGTE trimming, men jeg tenkte i alle fall å tipse deg om ATS folka :) Blir spennende å følge med på hva du får til :)
Har vert på ATSracing før og di gutta virker som di virkelig har peiling på 3SGTE. Har sett litt på 2,2l Stroker blokka deres og må jammen meg si at den frister noe innmari! Kanskje om jeg handler blokka og litt annet knask, så vil di gå ned litt i pris. 8)

Skal prøve å få laget en prosjekt tråd i vinter, men skal inn i garden i april.. Får se hva jeg får til.
Kanakkas skrev:Er et par ting jeg ser med første øyekast, det er Bensin rail og understell.
Oppgradert bensinpumpe på original rail er døden, spesielt med høyere bensintrykk.
Ikke glem understellet, dette skal holdes nede på veien, svinges og stoppes.
Min mening er at man alltid begynnes der.
Ingen vits i å ha "show an no go" så fort det skal svinges litt.
Og innsugs manifold, monter en med inntak fra siden. Cyl 2+3 har en tendens til å gå magrere en resten.(også en kombinasjon av fuel rail.)
Og ballansering av alt på nytt, er endel å hente på disse motorene ved avballansering, spesielt ved skifte av komponenter.

Men det finnes mange her inne med MYE mere kompetanse på disse motorene en meg her inne....

ellers finnes det mange poster om dette fra før, bare å søke...
I følge motorsportshuset, så skal det være nok å maskinere org. fuelrailet større om du skal ha 350-400hk på veiva, men gud vet. Kanskje jeg forsatt burde få et nytt fuelrail. Har ikke lyst å drepe lommeboka mi fullstendig, hehe. :)

Innsugsmanifold må jeg si jeg ikke har tenkt så veldig mye på. Tror jeg må sjekke det opp.

Understellet skal jo i teorien holde, uten at jeg sier det altfor sikkert. MÃ¥ nesten se det ann litt.

Balansering skal bli gjort! Det er sikkert og visst. :wink:
3rlend skrev:nå svarte jeg etterhvert spm. ble litt rotete men pyttpytt :)

jeg vil anbefale deg å handle alt du kan, fra realstreetperformance.com.
serriøst. punktum. :P

hks fcd har du ikke bruk for om du går for datasprut :) bare selg den videre.

du får ikke så mye hester på org. styresystem.

jeg kjører 550 dyser på org hjerne, og det er noe humpete. så 850 blir å drukne bilen din totalt, så gå for et sprut.

har selv apexi power fc liggende som skal på min :)

banke sensor tar du fra atsracing. fin sak :P

orginal eksos manifold funker. men såklart. en proff er mye bedre. men du trenger det ikke for å få 400hk :)

skader ikke å plane toppen. velger du å ikke gjøre det, få den sjekket uansett.

du trenger ikke kvassere kammer før du er over 400hk, men det blir sikkert kanonbra med det :p

Dyno før noe bygg er jo bortkastet penger :P

når det gjelder oljeforbruket så kan det være ventiltetningene dine som er dårlige.
3sgte sliter med dårlige ventil tetninger over tid.

som jeg sa. realstreetperformance. de er billigere en ebay, pluss du får rabattnår du tar medium store bestillinger.

men ic kan du kjøpe på ebay :P der finner du sikkert plug and play kit også.

jeg lover deg, hold deg LANGT unna nordic auto import, bs bildeler osv.
"FJERNLAGERET" deres. er f.eks en annen butikk i usa, som du like godt kunne handlet fra selv. og spart 3-4000kr på småtteri.

jeg lover deg 100%, http://www.realstreetperformance.com har alt. billig. bra service osvosvosv.

jeg bestilte stempler, råder, pakningssett til hele motoren, tror det kom seg på 5-6k.

og som tidligere nevnt. innsugsmanifold har veldig mye å si på våre motorer.
"racerX" google racerx mr2. han lager bra innsugsmanifolder.

takk for meg :P
Takk for en fyldig og god post! Du svarer jo nesten på alt jeg lurer på, så dette blir jo nesten som en fasit, hehe. :D

Skal sjekke realstreetperformance med engang, siden du snakker så varmt om dem!

Grunnen til jeg tar dyno før og etter er at jeg har noen kontakter der, så jeg får det for en veldig billig penge. Har litt lyst å se før og etter resultat, hehe. 8)

Har tenkt på Autronic SM4 datsprut, fordi en kjenning av meg har mappet det opp på sin bil og var veldig fornøyd. Er klar over at det er veldig dyrt for dette sprutet og at det vil ta tid med oppmapping, men jeg liker litt dillearbeid.

800-850 dyser burde vel gå greit med datasprut antar jeg? Har du noen meninger om jeg skal bruke maskinert org. fuelrail eller et splitters nytt? Kan ikke bestemme meg!

SÃ¥ var det innsugsmanifolden da, skal sjekke opp RacerX.
Sist redigert av God den 29 jul 2012 22:46, redigert 1 gang totalt.
 #416362  av Offern

kjøp deg en Topfeed fuelrail fra f.eks speedsource da har du mere dyser å velge i samt det er lettere å oppgradere til større dyser senere om du ønsker mer effekt.
 #416364  av 3rlend

Med datasprut kan du kjøre 7000cc dyser om du vil:p
Atsracing selger jo oppborret fuel rail, de har også 800cc dyser som er drop in i org rail.

Og om du har noen som kan sm4 så er jo det, det aller beste:D
 #416366  av God

3rlend skrev:Btw!
Ats 2.3 stroker.
Da har du jo blokk, stempel, råder, og veiv å rådelager :p
Om jeg skal ha ny blokk, så blir det nok 2.2l stroker, siden det er 3sgte blokk + den er billigere. 2.3l versjonen er 5sfe, så da må jeg skaffe 5sfe vannpumpe, oljepumpe og andre små modifikasjoner. Har ikke så lyst å lage en frankenstein motor. :lol: Skulle tatt seg ut om jeg plutselig endte opp med 500hk!
 #416383  av God

3rlend skrev:Håhå, eller du kan kjøpe min motor? :p
Jeg begynner å vurdere 2.3 med svææææær turbo :p
Hehe, kanskje det du. 8) Var i kontakt med ATSracing i dag og di skulle ha 950$ i frakt til Norge. Er ikke billige saker! Må snart bestemme meg for hva jeg skal gjøre.. Blir sikkert innmatskifte på motoren som allerede er i bilen. Kan ikke brenne for mange lapper. :P
3rlend skrev:men alt av service deler som vann og oljepumpe, reg reim, plugger +++ kjøper du hos http://www.twosrus.com
sinnsykt bra service der også! :)
Jess, men vil ikke gå så altfor hardt til verks, med tanke på prisen, men kan ikke nekte på at da frister så inni *aen! :lol:
 #416388  av ArildM

Trimming har aldri vært en billig ting å gjøre, i alle fall ikke om du skal gjøre det skikkelig slik som du skriver :wink:
 #416391  av God

ArildM skrev:Trimming har aldri vært en billig ting å gjøre, i alle fall ikke om du skal gjøre det skikkelig slik som du skriver :wink:
Det er helt sant, kan ikke være for gniten heller! Skal det være, så skal det være. :wink:

I dag så har jeg bestilt FMIC fra Ebay, så nå er jeg et steg nærmere mål!

For øyeblikket prøver jeg å finne gt3071r til en grei pris. På realstreetperformance, seller di kun GTX3071r, ikke GT3071r. Tror den er litt dyrere?

På atsracing sine sider, så fungerer ikke linken og NAI ligger turboen på 10,000kr, men ble frarådd den sida. :P Har dere noen forslag til andre sider? Jeg skal google litt i mårra, skal opp klokka 6.. :cry:
 #416392  av ArildM

Bare å sende på en mail til sidene du nevner, så svarer de som regel ganske kjapt :)