TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Nyheter og updates om ft86/gt86/86/frs

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #417039  av ArildM
 
http://media.toyota.co.uk/2012/08/toyot ... t-victory/
Fensport har allerede tatt sin første seier med sin småjusterte GT86, og de sier at den er raskere i svingene enn Celicaen de har! Og det er en ganske SYK Celica for å si det slik 8)
 #417077  av atledreier
 
Da ble jeg bedt av Toyota Sandnes å komme innom på mandag for å hente bilen for demokjøring. Siden jeg har vært så flink å markedsføre bilen og omtale den ba de meg ha bilen til tirsdag så jeg fikk testet den skikkelig. De sendte mail til selgerne sine at de ikke skulle love bilen bort til noen andre så den skulle være klar til meg når skiltene kom på mandag! :D
 #417078  av McLarren
 
HELDIGGRIS! :D
 #417281  av atledreier
 
Da har jeg vært å hentet en rød GT86 6MT som jeg skal ha til i morgen tidlig. Den hadde 51km på klokka når jeg hentet den. Tipper jeg rekker et par hundre i natt. :mrgreen:

Har bare kjørt den bittelitt i trafikk på rette veier, men kan allerede fastslå at den kassa hadde ikke blitt lenge i min bil. den er ok når man kjører bilen, men å sitte i trafikk så er den heslig. Men ok, skal gi den en fair sjanse mens jeg priser meg lykkelig for at jeg bestilte manuell! :)
 #417330  av atledreier
 
Kjørt noen timer, har blitt ca 25 mil til nå. Har kjørt på alt fra motorvei uten trafikk, smale småveier, rushtrafikk, fine landeveier og det meste innimellom. Har hatt både opphold og regn, dagslys og mørke.

Etter ca 500m kjørt distanse var det klart at automatkassa er søppel. I alle fall hadde jeg aldri klart å leve med en slik girkasse. Rykk og napp, nøling og generelt irriterende oppførsel. Den er bra i 'sport' når man har høyt turtall og er i 'banemodus'. All annen kjøring er kassa et irritasjonsmoment. Så er det sagt.

Utenom det er bilen som forventet. Fin sittestilling, men jeg satt overraskende høyt. Har hatt MR2 mkII, og følte jeg satt lavere i den. God utsikt, bortsett fra blindsonen på venstre side. Speilene er veldig bra. God posisjon og god sikt i dem.
Rattet var lite og med godt grep. Fingrene falt fint på girsjalterne og kontrollene. Girspaken var som en manuell spak, fast og kontant i sporene. Noen små dunk fra girkasse og diff når bilen går i gir, men ingenting utover vanlig 'automat'dunk'.

Motorlyden er litt tam. Snerrer litt rundt 4-5000rpm, men ellers er det lite sinna.

Draget er jevnt, med en liten dip på midten. Akkurat som forventet. Litt skuffet av skyvet på toppen, hadde trodd den skulle komme litt mer, men allikevel stiger speedometeret overraskende raskt. Er nok litt vant med turbodiesel og trenger en omstilling akkurat her. Bilen er mer enn rask nok til å være hysterisk morsom på svingete veier, og selv midt i moment'dippen følte jeg aldri at jeg manglet krefter på vanlig vei. Men det er ingen lyskryssracer!
Når det ble svingete og farten og turtallet steg kom bilen virkelig til sin rett. Kjørte tur med en kamerat i hans NSX, og holdt lett følge i svingene. Virkelig artig å kjenne at dekk og chassis jobbet. Man fikk følelsen av at grensene var innen rekkevidde neste hele tiden, men at det ikke var farlig å overstige dem.
Styringen er bedre enn MR2 MkII. Spesielt bakenden likte jeg. Bilen føles nesten som den har midtmontert motor. Turn-in er lynkjapp, og ingen antydning til 'etterslep' på bakenden slik de fleste biler får. Den bare svinger, på en måte. Om man går på gassen midt i svingen blir man belønnet med at nesa legger seg enda tettere inn.
Det går an å sladde, selv med automatgir, men man må jobbe for det. En liten finte eller bare et rykk i rattet og fullt pådrag så kan man klare det, men man må gjøre det med vilje. Det er ingen problem å lage smultringer, også med automat.
Når man lar rumpa komme ut er den lett å kontrollere. Tor noen breie runder i en rundkjøring med vekslende sand og tørr asfalt, og selv på så skiftende underlag var det lett å holde sladden. Merk her at dette er den første bilen jeg har som i praksis kan sladdes. MR2 er ikke sladdbar, i mine øyne.

Alt i alt har det vært en svært morro dag. Bilen er deilig behagelig i kø og 'vanlig' kjøring, og så våkner den på episk vis når den får slippe ut på en øde landevei.

Gleder meg til første banedag! :mrgreen:
 #417333  av FT86
 
Takk for info. høres bare bedre og bedre ut denne bilen (ikke automat). gleder meg til å eie en slik selv en dag :D

For de som er litt mer enn middels interissert i denne bilen (som meg) :

 #417383  av inzane2012
 
peiling på om denne girkassa er det samme skrapet som toyota sin MMT girkasse?
for det du nevner ang rykking og napping høres virkelig sånn ut, og den kassa var virkelig dritt for å si det mildt...
 #417390  av ArildM
 
Fikk ikke opp noe når jeg gikk inn på tollsiden, men GT86 skulle jo ikke være en sååå ille bil å importere.
I alle fall ikke når den får noen års levetid :)
 #417398  av FT86
 
det var rart da :P

kom på 421 000 ca på skilt. fra tyskland.

skal kjøpe meg en når jeg er ferdig med lærlingstida :)
gleder meg som fan!!!! det kaller man motivasjon
 #417422  av McLarren
 
Ble anbefalt av en av våre selgere å kjøpe automaten siden den manuelle har så kort girutveksling.

F*** it! Manuell på meg den dagen jeg kjøper! :D
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 35