TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Motor/hk i Mk1

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #417372  av Ole
 
Nokon som veit kva høgste antal hk som er godkjent i MR2 Mk1 i Norge?
Nokon som har godkjent 4AGE 20v?
 #417405  av MR2i
 
Det som blir godkjent på Mk1 er 4AGZE eller 4AGTE med 145 hk.
Er det en -88 (Mk1b) eller nyere, godkjennes ikke 4AGTE da kun original motorstyring er tillatt.
Dersom det er pre 88 (Mk1a) må også bremser endres foran og bak til samme dimensjon som Mk1b.

20V silveretop har 160 hk, 20V blacktop har 165 hk og er således ikke godkjent da 145 hk er maks hva MR2 Mk1 ble levert med.
 #417406  av ArildM
 
Korrekt.
Må bare arrestere deg på et par ting.

1:Mk1b kom sent i 86, og de fleste 87modeller i Norge er latespec med mindre det er overliggere.

2:4AGE20v er en JDM motor, og ble aldri solgt i europa, dermed er det ikke bare effektmessig, men også avgassmessig umulig å få denne godkjent.

Ergo om man har en Mk1b i fra 86,5-88 så kan man få godkjent 4AGZE og 4AGTE med 145hk :)
Det med 4AGTE er vel du Dag som har funnet ut av, og såvidt jeg vet, eneste i landet som er godkjent ombygget til turbo? :)
 #417409  av Ole
 
Er mange andre bilmerker som får godkjent en god del mer enn original effekt, så burde vel teoretisk sett vere mulig å få godkjent Toyota med mer effekt også?
Er jo gamle Opel Ascona og Ford Escort med Coswort motorer på over 200hk, eller er det andre regler på veteranbiler?
 #417410  av ArildM
 
Usikker. Problematisk med Toyota siden det ikke ble levert med andre motorer originalt, og Toyota ikke vil stå bak / dele ut papirer som bekrefter at et ombytte av motor er mulig. Ergo må eventuelle andre alternativer taes opp lokalt med trafikkstasjon, og det blir opp til de om du får gjennomslag på å få det godkjent med mer effekt.

Bygger du trubomotor skal det vel godt gjøres at du får noen straff om du justerer opp trykket litt i etterkant...
 #417412  av Ole
 
For å bygge 4AGTE bør det vel brukes 4AGZE motor som utgangspunkt og dette blir ganske kostbart.
Og forbruket på en 4AGTE er vel en del mer enn originalt?

Vekt er vel også en viktig. Er det stor forskjell på vekta til en 16v og 20v?
c52 og c160 girkasse?

Har mest lyst på 20v blacktop og 6 trinns kasse.
 #417413  av ArildM
 
Vel for å si det slik, du skal være god kjenner for å se forskjell på 20v og 16v.
Samme motorfester og alt. 20v yter kanskje 140-150hk på en god dag, så 170hk får du nok ikke.
16v motoren med litt kammer og basic upgrades er ganske nærme 20v motoren når alt kommer til stykke. 6trinns kasse er en god oppgradering, i alle fall om du skal kjøre på bane.

Selv har jeg 20v motor i AW11, det er mye bedre en originalt. Men skulle jeg startet på nytt igjen kunne jeg likegjerne ha bygget på en org 16v. Det hadde summa summario blitt billigere for like mye power.

Bør sette av minimum 30k for å få til 20v ombygging, alt etter hvor grundig du skal gjøre det. Et slikt bygge er aldri billig.

Drivstoffsmessig trenger ikke en turbomotor å bruke mer enn en NA motor. Tvert i mot. SW20en bruker 0,69l på langkjøring, den er nesten 300kg tygnre enn AW11en som bruker minst like mye og har halvparten så mye power.
 #417420  av MR2i
 
ArildM skrev:Korrekt.
Må bare arrestere deg på et par ting.

1:Mk1b kom sent i 86, og de fleste 87modeller i Norge er latespec med mindre det er overliggere.

2:4AGE20v er en JDM motor, og ble aldri solgt i europa, dermed er det ikke bare effektmessig, men også avgassmessig umulig å få denne godkjent.

Ergo om man har en Mk1b i fra 86,5-88 så kan man få godkjent 4AGZE og 4AGTE med 145hk :)
Det med 4AGTE er vel du Dag som har funnet ut av, og såvidt jeg vet, eneste i landet som er godkjent ombygget til turbo? :)
Beklager.. selvfølgelig er grensen Mk1a og MK1b august 1986. :)

Jepp.. men ikke heelt godkjent enda.. jeg har ikke fått på bremsene enda.. kroner og øre det står på som vanlig.. Men bestiller bremsene i september, så da har jeg bare igjen visninga.. om jeg ikke må ta rusta først..
 #417502  av Ole
 
Kva som må gjerast med ein Mk1a for å få godkjent 145hk?
Kun bytte til Mk1b bremser?

Vurderer å sette på Celica st165 bremser framme og MR2 SW20 Turbo (93-) bak.
Passer rett på med Mk1b skiver framme og Opel Corsa (05-) skiver bak (framskivene fra Corsa).

Med litt flaks går det vel kanskje an å få godkjent meir enn 145hk?
 #417503  av MR2i
 
Ole skrev:Kva som må gjerast med ein Mk1a for å få godkjent 145hk?
Kun bytte til Mk1b bremser?

Vurderer å sette på Celica st165 bremser framme og MR2 SW20 Turbo (93-) bak.
Passer rett på med Mk1b skiver framme og Opel Corsa (05-) skiver bak (framskivene fra Corsa).

Med litt flaks går det vel kanskje an å få godkjent meir enn 145hk?
Finnes ikke noe som heter flaks hos Biltilsynet som har ombygningssakene. Er vel bare Oslo og Trondheim som gjør det. Og de kan sakene sine.

Med 4AGZE og Mk1b skivene er det dog "plankekjøring".

ST165 og Corsaskiver er i hvertfall en kjent versjon for "big brakes".
Tru hva de sier om det som alternativ...