TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Total rebuild Celica T20 med 7afe blokk og 4age bluetop

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #416477  av Ronnie

Den er fortsatt blå , selvfølgelig , blokka har jeg ikke , noe av gimmiken det med 7afe blokka hehe .Toppen er blå , blå hvis man vil ha HK . Utdrag fra litt forskjellig...
GE Head decisions:
If you want torque go with a RED TOP.
Horsepower, then go will the BLUE TOP.
You may also you the 20v BLACK or SILVER TOP, though this create more difficulty in the conversion.
The total variants of the 4AGE are, to the best of my knowledge -
- Very early big port TVIS 16 valve, with black lettering & 6-bolts holding the flywheel on.
- Big port TVIS FWD/RWD 16 valve, usually with blue lettering on the cam cover and 'TVIS' on the inlet plenum.
- Big port TVIS FWD 16 valve, with red lettering. They have a seven-rib block with oil-squirters.
- Small port non-TVIS FWD valve.
- Silvertop 20 valve. Early & late type, minor variations in inlet system & VVT operation.
- Blacktop 20 valve.
- Early supercharged 4AGZE, low compression big port head, distributor.
- Mid-aged supercharged 4AGZE, higher compression big port head, crank angle sensor type ignition.
- Late supercharged 4AGZE, higher compression small port head, crank angle sensor type ignition.
More information on these engines below.
 #416526  av Ronnie

ArildM skrev:
Forøvrig, diggbart prosjekt! Arbeidet som er gjort så langt ser strøkent ut! Hvilken hjerne skal du bruke for å få dette til å gå da? Nytter ikke bare å justere forgasseren for å få trimma mot
Tror ikke jeg har hørt om noen andre i som har bygget 7AGE før så dette blir spennende å følge med på (er storfan av 4AGE selv så) :)
Har hatt mail korrespondanse som det heter så fint med Håland tuning , de anbefaler http://www.halandtuning.no/V44_Model_ECU.asp
Han skriver : Jeg ville brukt Vi-PEC V44 til 12400,- inkl mva. Dyser bør du kjøpe alt etter effektmål og drivstoff. Feks E85 bruker nærmere 40% mer enn vanlig bensin og drivstoffsystem må dimensjoneres etter det. Dyser koster ca 750,- pr stk.
Ang. tenning så ville jeg gått for 1 coil pr sylinder som er det grommeste. Ca 800,- pr stk. Hvis du har fordeler kan du selvsagt bruke den men burde kanskje oppgradere til en bedre coil iallefall når du skal turbolade etter hvert.
NÃ¥r det gjelder ledningsnett og mapping skriver han :
Hei.
SÃ¥ veldig bra ut dette:)
Montering av el.nett er litt vanskelig å gi eksakt pris på, men vil tippe ca 5-7000,-
Mapping av Vi-PEC ca 4-5000,-
Blir mappet med motor i bil med Dynapack navdyno.
Blir nok dette jeg går for , gidder ikke stresse med ledninger og skit , dessuten må jeg mappe hv enn jeg kjøper , her får jeg det ferdig montert hele suppa så slipper jeg å bruke tid på å feilsøke og rote i virrvaret av ledninger og fortere er bilen på veien , har snart stått i ett år ...har ikke tolmodighet til dette !
 #417032  av Ronnie

Noengang lurt på hvorfor en eksos header er laget som den er og hvordan lage ett eksosanlegg ? Her er en link til en side du kan beregne dette : http://mez.co.uk/mezporting/exhaust_length.html Det du må ha er data på cam og fyll inn , enklere er det ikke , lenger ned på siden står hvordan bruke målene og hvilke du trenger .
 #417616  av Ronnie

Lage eksosmanifoild 4-1 med vinkelsliper og skjærebrenner
Ja , da har jeg fått 2 meter rør og 7 stk 1 1/2" bend , 2 meter rør , katalysator , 1 stk 2 1/2" bend og ei potte med 2 1/2" inn og 2 -2" uttak som skal da ut på hver side foran bakhjulene ...alt i rustfritt . Så var det å lage grenrørsmanifoild ...jeg går for 4-1 system og har regnet ut lengder og diameter etter skjema fått med camakslingen på denne siden , bare plotte inn data : http://mez.co.uk/mezporting/exhaust_length.html . Først fant jeg en rustfri vinkel , ..siden jeg ikke fant noe tykkere ...kuttet den på lengde , heftet på 4age flensen på , merket opp og boret opp og slipte til (se bildet) så bruker jeg senterhullet og der fleksirøret var festet på 7afe (hefter på en flens) som utgangspunkt og lager jigg etter 7afe siden det er blokka som er forskjellig her , høyden på toppene er identiske fra pakning og opp . Så er det å begynne ..jeg har for vane å gjøre det vanskligeste først og utfordringen er da å få en fin overgang fra 4 rør inn til ett rør . Kuttet da en flik rustfritt , lagde en mal og frem med skjærebrenneren og en smihammer som er flat i den ene enden og hamre løs , dele vekk malen og begynne å pusse og polere ....fortsettelse senere i uka/neste uke
Vedlegg
Jigg
Jigg
Snapshot_20120825_3.JPG (61.25 kiB) Vist 5867 ganger
Snapshot_20120825_5.JPG
Snapshot_20120825_5.JPG (76.78 kiB) Vist 5867 ganger
Snapshot_20120825_6.JPG
Snapshot_20120825_6.JPG (66.58 kiB) Vist 5867 ganger
 #417963  av Ronnie

Og vips var manifoilden ferdig , sveist med bakgass for fine glatte sveiser innvendig , så er det bare å lage meg en flens til å ha foran fleksirøret :D Iflg utregning basert på grader åpning og lukking skal målet fra senter på nr 1 til grenrøret s topp være 381 mm ...må si jeg bomma litt , den ble 380 mm hahaha , lurer på om jeg skal begynne å lage sånne for folk med og uten turbo , rørene er løvtynne men syns det gikk greit da , hadde ikke gjort det uten minst 4 års erfaring med tig sveising da...
Vedlegg
Snapshot_20120830_2.JPG
Snapshot_20120830_2.JPG (58.22 kiB) Vist 5810 ganger
Snapshot_20120901_4.JPG
Snapshot_20120901_4.JPG (68.07 kiB) Vist 5810 ganger
Snapshot_20120901_2.JPG
Snapshot_20120901_2.JPG (56.7 kiB) Vist 5810 ganger
Snapshot_20120901_5.JPG
Snapshot_20120901_5.JPG (52.99 kiB) Vist 5810 ganger
Snapshot_20120901.JPG
Snapshot_20120901.JPG (56.31 kiB) Vist 5810 ganger
 #418022  av Ronnie

Sliter med å kunne holde meg fra å tilfeldigvis "miste" en turbo etter det 2 1/2" røret da.....bare sånn når først uhellet er ute,....
 #418032  av Ronnie

ArildM skrev:Ødlegge en heftig 7AGE motor med turbo da gitt :lol:
Tror ikke jeg ville ødelagt den med det , den er jo i utgangspunktet som skapt for det mht lager , smidde stempel osv..men det blir nok med tanken...
 #418036  av Ronnie

Haha...gjør den ihvertfall "turbo klar" med flenser og rørstykker så det blir noen skruer så er den på hehe
 #418062  av Ronnie

ArildM skrev:10'000 rpm da? :oops:
Ok da ...skal se , hadde sykkelen min i 11000 lettere fyllesyk i andregir forbi en bil for mange år siden....var oppi 90 hahaha , da går vel dette og :-D
Sist redigert av Ronnie den 13 feb 2013 13:02, redigert 1 gang totalt.
 #418063  av Ronnie

ArildM skrev:10'000 rpm da? :oops:
Ok da ...skal se , hadde sykkelen min i 11000 lettere fyllesyk i andregir forbi en bil for mange år siden....var oppi 90 hahaha , da går vel dette og :-D
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9