TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• fÃ¥r ikke gnist pÃ¥ pluggene

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #418724  av leiira

problemet er altså at jeg ikke får gnist på pluggene , er strøm ut fra coil å til fordeler men ikke fra fordeler og ut -.- noen med tips ? vaska bilen her en dag og dum som jeg var spylte jeg motoren pga full i halm å etter jeg starta gikk det ca 10 min så døde bilen å siden har den ikke startet , har hatt av coil fordelerlokk pluggledninger osv å fått de tørket å hatt på crc men uten resultater
 #418779  av leiira

ikke peiling :P fordelerlokket og rotor satt på motoren da jeg kjøpte bilen så har ingen anning men har prøvd et annet fordelerlokk og rotor men uten noe endring . er 11.90 v ut fra coilen før jeg vrir om tenning å 11,05 da jeg vrir om , , kan coilen være deffekt ?
skal også sies at sist jeg ikke hadde gnist hadde jeg feil ledningsnett så byttet dette og da starta motoren med en gang men etter jeg spylte den i motorrommet og startet opp så døde den 10 min senere
ser det er en sprekk i plasten på coilen kan dette ha noe å si ?
 #418781  av mr2storbrua

Har aldri målt på coil, men trodde det skulle komme tusenvis av volt ut fra den... Så du skal ikke se bort ifra at den kan være defekt, sikkert kommet noe vann i den sprekken...
 #418784  av Rafinus

Du kan ikke måle coilen slik.
Skal komme rundt 30'000 volt ut av sekundærspolen. Dette MÅ du måle med ei tenningslampe eller annet tilegnet utstyr ikke et multimeter !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hvis du måler over + og - på coilen må du bruke et ocillioscopet eller ei LED prøvelampe,

Med osillioscopet
Se etter en jevn og fin sinuskurve

Med LED prøvelampe se at lampe blinker når du turner motoren.

Det du finner ut av disse to metodene er om veivaksel eller kamakselføler (vart plutselig ikke sikker på hvordan du hadde ) virker.

Hvis du får batteristrøm på + siden av coilen kan du ta av ledningene på - siden og sette på en egen ledning der som du "kakker" borti en plass der du er sikker på at det er god jording
Legg tennkabelen meget nert men ikke bortig en annen plass der du er sikker på at det er god jording.

Se så om det er en gnist som hopper fra tennkabelen til det godsede punktet når du "kakker" med ledningen.

Skjer ikke dette er coilen defekt.

Du kan også Ohme mellom +og -, + å der tennkabelen kobles inn og - å dær pluggkabelen kobles inn.
Og skrive målingene dine her eller stedene de til meg på PM
SÃ¥ skal jeg se hva jeg finner ut ;)
 #418828  av leiira

tok noen målinger med multimeteret men er ikke helt sikker på om jeg målte riktig ;P
fikk fram 1550 på den øverste kontakta der 2 ledninger skal inn
å der "fordelerledningen skal inn på coil fikk jeg 124 da satte jeg minus inni der å pluss på jord faktisk , motsatt ga ingen målinger