TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Nyheter og updates om ft86/gt86/86/frs

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #420933  av 3rlend
 
Når det gjelder peise ny bil som skal brukes på norske veier så jo :p
Jo org er jo kule, men "alle har dem" liksom :lol:
 #420975  av MR2i
 
[youtube][/youtube]
 #420976  av Roye
 
Kanskje litt gammel men, komisk ire med smittsom utagereing bak rattet på GT86.
 #420979  av ArildM
 
Likte den siste best :)
Skjønner ikke hvorfor alle skal grine og mase om at GT86en har for lite power.
Det er i mot poenget til bilen, den skal ha "lite" power og smale dekk. Fordi den skal være så billig som mulig, og så morsom som mulig for pengene! Så kan folk selv tune den slik de vil.
 #420980  av inzane2012
 
det ENESTE jeg klarte å fokusere på i den videoen til han iren var di GEDIGE bevertenna hannes :)

Ellers er jeg enig med du Arild, MEN, den kunne godt hatt litt mer dreiemoment, ellers så er 200hk mer enn nok i en NA motor :)
 #420988  av MR2i
 
ArildM skrev:Likte den siste best :)
Skjønner ikke hvorfor alle skal grine og mase om at GT86en har for lite power.
Det er i mot poenget til bilen, den skal ha "lite" power og smale dekk. Fordi den skal være så billig som mulig, og så morsom som mulig for pengene! Så kan folk selv tune den slik de vil.
Har nok noe med yrket til Jason Plato å gjøre vil jeg tro.. :)
 #421037  av ArildM
 
Googlet litt i forhold til potensielle motoralternativer for GT86, og ser at subaru allerde har lansert en motor med motorkoden FA20 DIT. Dette synes jeg var litt spennende iogmed at FA20 er motorkoden på GT86 såvidt jeg har skjønt det. Det vil da si at det allerede finnes en meget potent motor som passer direkte over i GT86. Strengt tatt kaller Toyota motoren for 4U, mens subaru bruker motorkoden FA20, se linker under:
http://ja.wikipedia.org/wiki/%E3%82%B9% ... 8%E3%83%B3
http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_U_engine

Så, litt info på de to motorene:
FA20
Bore: 86 mm
Stroke: 86 mm
Displacement: 1.998 cc
Compression Ratio: 12.5:1
Power: 200 PS @ 7.000 RPM
Torque: 205 Nm @ 6.400-6.600 RPM
Redline: 7.450 RPM

Bilde
Bilde

FA20 DIT
Bore: 86 mm
Stroke: 86 mm
Displacement: 1.998 cc
Compression Ratio: 10.6:1
Power: 300 PS @ 5.600 RPM
Torque: 400 Nm @ 2.000-4.800 RPM
Redline: 6.000 RPM

Bilde
Bilde

Ellers er det mange kit for originalmotoren under utvikling, eksempelvis HKS Supercharged:
Bilde




Trolig vil dette si at man ganske snart kan vente seg en versjon i alle fall av BRZ, men trolig også en Toyota variant (4USGTE?), med en veldig potent turbomatet motor. Trolig allerede til neste år?

Det er også fornuftig å holde seg til boksermotor på GT86 chassiet siden den er bygget med dette i tankene (mtp lavt tyngdepunkt), så dette blir spennende å følge med på. Boxermotoren er jo en del av "hemmeligheten" til Porche 911, så med et chassi som er såpass optimalisert for boksermotor tror jeg absolutt ettermarkedstrimming av original motor eller å fabrikkoppgradere til turboladet motor er blandt de beste alternativene.
 #421061  av ArildM
 
Tror nok BRZ STI blir det første vi får se. Blir spennende å se om Toyota svarer med en turbo evt kompressorutgave de også? Vært morsomt om Subaru hadde kommet med STI og Toyota med kompressorutgave, det hadde satt litt forskjeller på bilene. Kjedelig når de er stort sett helt like begge to. Mulig teit spørsmål, men: Er BRZ kommet for salg i Norge/Resten av verden?
 #421071  av inzane2012
 
Jeg må si jeg er ganske usikker på om Toyota kommer til å lage noen "værsting" utgave av denne bilen med enten turbo eller kompressor, men tror heller di kommer til å la TRD ta over den jobben, og selge den slik di gjorde med MR2 TRD2000GT. La det blir helt opp til kunden hva di vil ha fra TRD, mens den blir slik den er fra Toyota. Men såg i en tidligere film rett før release av GT'n at sjefen for Toyota sa at den skulle bli levert med valg av mekanisk diff istedet for den elektroniske di har nå. Så vi får bare vente å se hva som skjer. Men en ting tror jeg er bombesikkert, at evt. turbo/kompressor utgaver ikke kommer til å bli tatt inn av Toyota Norge....

Er nok mer sikkert at Subaru kommer til å komme med en STI utgave siden di alltid har hatt denne pakken å tilby.
 #421111  av ArildM
 
AW11 ble levert med kompressor, SW20 med Turbo, Celica med Turbo, Supra med Turbo, fikk jo tilogmed Corolla med kompressor så heelt usannsynlig er det vel ikke :)
SÃ¥nn sett var jo TRD utgaven av Mr2 ikke noe nytt motormessig, bare en kraftig trimmet 3SGTE motor.
 #421127  av Kjelliken
 
:D Var og lånte GT86 hos toyota i Bergen i helgen som var og må si meg imponert med bilen. Selv om jeg var en smule irritert over Automatkassen i den. Og at begge bilene Toyota har i Bergen er ja nettop Automat.

Men bilen og ens kjøre egenskaper er det ikke noe og si på. Om det vil ødelegge kjøreegenskapene på bilen med en 300 hk og ca 450-500nm dreiemoment tviler jeg sterkt på. I samme slengen har jeg på følelsen at den får oppgradert understall på om det kommer. TRD har allerede utviklet det til bilen så det er ikke noe problem. Fensport i England har pr dags dato alle disse delene jeg snakker om i deres sortemang.

Jeg har kommet frem til at om en importerer denne fra tyskland og kjøper alle delene en kunne tnke seg av kjøreegenskap oppgraderinger fra TRD koster den det samme som den en får kjøpt i butikken her. :D

Så da er det bare og vente på nyheter om denne rett over nyåret, Salgsjefen hos Toyota hintet på at noe mere kom over nyttår. Det vil vise seg hva det blir. om det bare er små ting eller faktisk en ny motor også ;)
  • 1
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 35