Googlet litt i forhold til potensielle motoralternativer for GT86, og ser at subaru allerde har lansert en motor med motorkoden FA20 DIT. Dette synes jeg var litt spennende iogmed at FA20 er motorkoden på GT86 såvidt jeg har skjønt det. Det vil da si at det allerede finnes en meget potent motor som passer direkte over i GT86.
Strengt tatt kaller Toyota motoren for 4U, mens subaru bruker motorkoden FA20, se linker under:
http://ja.wikipedia.org/wiki/%E3%82%B9% ... 8%E3%83%B3
http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_U_engine
Så, litt info på de to motorene:
FA20
Bore: 86 mm
Stroke: 86 mm
Displacement: 1.998 cc
Compression Ratio: 12.5:1
Power: 200 PS @ 7.000 RPM
Torque: 205 Nm @ 6.400-6.600 RPM
Redline: 7.450 RPM
FA20 DIT
Bore: 86 mm
Stroke: 86 mm
Displacement: 1.998 cc
Compression Ratio: 10.6:1
Power: 300 PS @ 5.600 RPM
Torque: 400 Nm @ 2.000-4.800 RPM
Redline: 6.000 RPM
Ellers er det mange kit for originalmotoren under utvikling, eksempelvis HKS Supercharged:
Trolig vil dette si at man ganske snart kan vente seg en versjon i alle fall av BRZ, men trolig også en Toyota variant (4USGTE?), med en veldig potent turbomatet motor. Trolig allerede til neste år?
Det er også fornuftig å holde seg til boksermotor på GT86 chassiet siden den er bygget med dette i tankene (mtp lavt tyngdepunkt), så dette blir spennende å følge med på. Boxermotoren er jo en del av "hemmeligheten" til Porche 911, så med et chassi som er såpass optimalisert for boksermotor tror jeg absolutt ettermarkedstrimming av original motor eller å fabrikkoppgradere til turboladet motor er blandt de beste alternativene.