TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• DEN STORE OFF TOPIC TRÃ…DEN!

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #422986  av harared

Finnes en del info på altinn.no og etablerer.no som er nyttig.
Kunne tenkt meg å ha noe eget og jobbe med, men det krever en del som ArildM nevner.
På en annen side er det egen innsats man får igjen for.
 #422992  av ArildM

Jepp. Koster som regel en del å ha regnskapsfører i drift også, 10-15k blir det fort, alt etter hvor mye som skal føres. Men om du får det til å gå rundt er det som sagt svært morsomt å drive for seg selv. Det trasigste er om du opplever perioder med lav aktivitet. Som nyoppstartet selvstendig er det ikke alltid man har så store pengereserver å leve utav. Kommer det momsregninger eller skatteregninger i slike perioder er det ofte spikern i kista for mange. Jeg klarte meg med mange oppturer og nedturer igjennom 5 år, men er glad for å være fast ansatt nå, og respekterer arbeidsplassen min på en helt annen måte nå enn det jeg gjorde før. Jeg regner med du har satt deg godt inn i emnet før du starter opp, så du får ha lykke til :)
 #423002  av TBS

mr2storbrua skrev:Artig at dere snakker om taxi... Skal starte opp med egen taxi, kjøpte bil i går :)
Gratulerer med ny bil:) utrolig pen!

Men en ting jeg lurer på... RX450H er ikke akkurat billig, må du ikke ut med rundt 700k for en slik, etter at du får skrevet av på skatten??

Hvordan er det mulig å kjøre inn det? med lønn, verkstedutgifter, verditap osv..?
Ser jo noen slike ''feite'' taxier rundt om på veiene.. er det fordi du verdsetter en ekstremt rå arbeidsplass og har den som privatbil i tillegg?
Er bare nysgjerrig :)
 #423007  av mr2storbrua

Sånn sett starter jeg ikke på bar bakke, siden jeg kommer inn i samme sentral som jeg kjører for nå, og dermed beholder de samme kundene :)

Angående prisen på bilen, drosjebiler får refusjon på avgiftene og får tilbakebetalt mva. Man får 20% avskrivning av bilens restverdi hvert år, pluss full avskrivning på renter. Dvs at med et lån på 5 år får man avskrevet litt mer enn det man betaler i lån på bilen første året, ca det samme som man betaler neste året, kanskje litt mindre enn man betaler tredje året osv. Originaltilbudet jeg fikk på bilen var ca 600 000 +mva og ekstrautstyr (bl.a. vinterdekk) for en Comfort SE, i forhold til ca 880 000 ink mva + ekstrautstyr for privatbil. Til sammenligning kommer en Mercedes E200 stasjonsvogn (som forøvrig ikke har AWD) med "nødvendig" utstyr (tillegg for eks. vinterdekk) på ca 500 000 + mva. Jeg tar altså ut ca 20 000 årlig mindre i lønn til meg selv før skatt for å kjøpe Lexusen (dersom originaltilbudet hadde vært det jeg hadde betalt), disse pengene hadde mest sannsynlig blitt brukt på privatbilen uansett. Da syns jeg det er mer fornuftig å bruke 20 000 avskrivningskroner (altså etter skatt) på en bil man kjører 100 000 km/år med, i forhold til 10 000 kroner (toppskatt er ca 50%) på den man kjører 10 000 km/år med :wink:

I mitt budsjett har jeg budsjettert med at jeg kjører mesteparten selv, planen er kun å ha en helgesjåfør av og til og kanskje litt hjelp på sommeren når det er mye å gjøre. Verkstedutgifter, i hvertfall serviceutgifter, er normalt lavere på en bensinbil (som rx'en er) i forhold til en dieselbil (som de fleste drosjer er).

Til slutt handler alt om prioritering, og som du sier, når jeg er på jobb har jeg lyst til å ha det trivelig og å være stolt av arbeidsplassen :) Privatkjøring er derimot utelukket da det selvfølgelig må skattes veldig mye av det, men jeg kan ta den ut som privatbil etter tre år uten å betale tilbake mva eller refusjon (må jo da fortsatt betale på lånet som det er to år igjen av). Jeg kommer mest sannsynlig til å bytte den inn i en ny drosje om tre år, da får jeg ta en vurdering på om jeg fortsatt ønsker å jobbe like mye, eller om jeg vil kjøpe en billigere bil og heller kunne ta meg mer fri :)
 #423010  av apehest

Tips til deg. Ikke kjør gris hele tia med den bilen.
Går en 450h taxi her, og den er så godt som oppbrukt etter 250.000km.
Grunnen er ganske enkelt at eieren har flatt jern 24/7. Alle småkræsjene har heller hjulpet.
 #423016  av mr2storbrua

Skal selvfølgelig kjøres på en komfortabel og økonomisk måte :)

Hvilket område går den i? Vet det går en i Oslo, og tror det går minst en i Bergen...
 #423023  av inzane2012

skal du starte eget foretak, så er vertfall det tryggeste å starte ett AS... Og nå har jo "kostnaden" gått ned fra 100k til 30k for å opprette ett AS. Da slipper du og å stå personling i faresonen om det skulle gå konk.
 #423112  av Julebrus

Da begynner vinterjobben som jeg har på Skisenteret, nå kan jeg gjøre det jeg elsker mest av alt. Stå på twintip fra 09:00-21:00 fra Mandag-Mandag :mrgreen: :mrgreen:

Helt til Mars.. :mrgreen:
 #423244  av Mr2mr2

Da va det til og med blitt julestemning på forumet :D
 #423258  av ArildM

Hehe, jepp, satte på litt julestemning i kveld :)
Ikke lenge igjen nå :)
 #423260  av Mr2mr2

Er bare en uke til julaften nå :D
  • 1
  • 854
  • 855
  • 856
  • 857
  • 858
  • 1172