TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • 1992 Cs med altfor høy co verdi.

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #417561  av a man in the nude
 
Hadde bilen på eu-kontroll og fikk for høye co verdier: 11,02 og lamda 0,769. Det var vist ikke småtteri heller forsto jeg. 2 uker i forveien skrudde jeg av min 3" dow-pipe og satte på katalysatoren. Byttet fordelerlokk og rotor-arm, og satte i de orginale tennpluggene ( disse er riktig nok gammle ). Hadde bilen på eu-kontroll på samme stedet for 2 år siden. Etter forrige kontroll så skrudde jeg av katalysatoren etter 5 måneder. Så den har ligget u-brukt siden.

Fikk beskjed på Toyota at det kunne være dårlige plugger (men disse bruker jeg skjelden), dårlig katalysator ( denne bruker jeg også veldig skjelden ), eller så har verkstedet rett og slett ikke kjørt bilen skikkelig varm før dem leste av. Det er dette jeg har mistanke om.

På bilen har jeg fjernet egr og blendet t-vsv ventilen. Og kjører med mongoose 2,5" eksos. Og apexi åpent luftfilter som er noen år gammelt. Men dette var gjort før eu-kontrollen for to år siden også.

Har ett sett med ubrukte ngk plugger liggende. Disse er en grad kaldere enn de orginale. Men om jeg monterer disse så vil vel målingen bli enda verre, eller tar jeg feil?

Hvordan kan jeg få ned co verdien?
 #417602  av MOTORSPORTHUSET
 
vis katten er i og i orden så vil co bli riktig vis lamda blir rikti.

så mye feil på lamda tyder på feil med luft mengdemåleren.
har du snudd den eller no lignenede?

det er bare og stramme opp litt inni den mens du er på med lamda måleapparatet.
men merk der den stod.
 #417603  av a man in the nude
 
På grunn av apexi filteret så kunne jeg ikke ha luftmengdemåleren i orginal posisjon, men jeg måtte vri den 90 grader til vestre, sånn at kontakt-ingangen peker rett opp. Da er det vel dette som utgjør feilen?
 #417642  av Middelsmann
 
Du burde ha en lamda verdi på rundt 1.0 . det vil si en AFR på 14.7 på tomgang når motoren e varm. kald motor kan nok gi denne verdien du oppgir. men alikavel så skulle ikke du få så høyt co tall. Catalysatoren omdanner co til co2 når den reagerer kjemsikt med platina. så sjekk d først.
Sjekk og TPS( trottel position sensor), du har luftmengdemåler på din bil, sjekk den å .
 #417685  av a man in the nude
 
Middelsmann skrev:Du burde ha en lamda verdi på rundt 1.0 . det vil si en AFR på 14.7 på tomgang når motoren e varm. kald motor kan nok gi denne verdien du oppgir. men alikavel så skulle ikke du få så høyt co tall. Catalysatoren omdanner co til co2 når den reagerer kjemsikt med platina. så sjekk d først.
Sjekk og TPS( trottel position sensor), du har luftmengdemåler på din bil, sjekk den å .
Fikk beskjed på verkstedet at lamdaen vil bli rundt 1 av seg selv, når man får fikset utslippet. Kan det ha noe med at katalysatorn ikke har vært brukt på en god stund, at den ikke fungerer skikkelig?
Har som sagt vridd luftmengdemåleren 90 grader ut av posisjon. Men det løser seg når jeg får satt i den orginale luftfilterboksen igjen. Kan den høye CO-verdien være et resultat av kald motor og vridd luftmengdemåler? Har heller ingen feilkoder.
 #417702  av loft
 
Frostvæske i eksosen før du lever den over på eukontroll?
 #421315  av Mr_Storbrua
 
Cs skal vel ha 98 oktan.. Men jeg fikk greie på det at jeg kunne blande i en skvett med e-85 for å få ned co.. har ikke testa dette selv, eller fått greie på hvor mye.
 #423261  av a man in the nude
 
Får ikke godkjent bilen pga oljelekasje, og for høy co. Det drypper olje ut av innsugsmanifold. Mellom innsug og topp så drypper det olje. Og i mellom luftfilter og innsug så er det vel kun EN ting som har oljetilførsel, og det er turboen. Med olje i innsuget så vil jo naturligvis co-verdien bli for høy også. Så da blir det å fjerne ct20b turboen og sette på den gammle ct26'ern. Og håpe at denne er tett.